Keertwending...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Keertwending...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:37

De laatste tijd ben ik op een speelse manier met de keertwendingen begonnen. Vanuit een traversachtige volte iets doorsluiten en de schouder naar binnen zetten. Hoeft nog niet zozeer klein, als het maar actief en correct blijft.

Nu gaan ze rechtsom boven verwachting goed en kan ik ze zelfs al redelijk klein inzetten, maar linksom is lastiger. Ze is linksom gebogen en wil het liefst lekker in de rechterschouder gaan hangen.

Waar ik dan tegenaan loop is dat ik die schouder moeilijk naar binnen kan plaatsen. Op het moment dat ik hem vanuit schoudervoor inzet (het 'plaatsen' gaat dan gemakelijker, omdat ik die 'hang' in de rechterschouder er al uit heb gehaald) zijn de eerste 2 passen goed en dan zwaait de achterhand achter de voorhand ipv dat ze de voorhand voor de achterhand plaatst. Oplossing: begrenzen met buitenbeen Haar reactie: in een travers 'schieten', en dan kan ik die schouder wel mee naar binnen nemen, maar dan wordt het geheel meer een 'appuyement met a.h. voor met alleen zijwaarste beweging' , de 'draai' gaat dan niet meer, omdat ze te extreem reageert op de begrenzing van m'n buitenbeen.

Het lijkt ook wel of ze in stap veel meer tijd heeft om zo extreem te reageren, de SB in draf bv is geen probleem, dan gaat het naar binnen plaatsen van de schouder veel makkelijker. En als ik in draf begrens met mijn buitenbeen zitten we niet meteen in de travers, ze reageert dan veel subtieler, beter eigenlijk.

Stukken gaat het wel goed hoor, daar niet van, probeer er ook altijd weer uit te rijden vóórdat het de fout in gaat, liever 3 pasjes goed dan 6 fout. Ik heb les, en weet dat het probleem voor een groot gedeelte opgelost is als ze rechter wordt (daar zijn we dus ook hard mee bezig ), maar tips zijn altijd handig natuurlijk!

Dressuurgek

Re: Keertwending...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:23

Remember schreef:
Haar reactie: in een travers 'schieten', en dan kan ik die schouder wel mee naar binnen nemen, maar dan wordt het geheel meer een 'appuyement met a.h. voor met alleen zijwaarste beweging' , de 'draai' gaat dan niet meer, omdat ze te extreem reageert op de begrenzing van m'n buitenbeen.

Wil je paard ook niet op een volte van 20 meter in travers lopen en dan dus de voorhand meenemen? En is ie snel/actief met zijn binnenachterbeen?

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 15:37

Travers is geen probleem, ook niet op de volte, maar op het moment dat ik dan de schouder t.o.v. de achterhand naar links wil plaatsen (dus dat de beweging meer 'ruime keertwending-achtig' wordt ipv 'gewoon' travers op een volte) zwaait haar AH naar rechts (dan verplaatst de schouder wel t.o.v de AH naar links ja, maar niet op de juiste manier ), dit wil ik dus begrenzen met mijn rechterbeen en daar reageert ze dan te fel op. Dan komt ze dus in die verkeerde 'appuyement' achtige beweging terecht (ach, lenig is ze wel ). De gulden middenweg is nog niet echt te vinden zeg maar.

Het achterbeen blijft actief, op het moment dat ze activiteit verliest rijd ik er meteen uit want ik vind het een basisvereiste dat ze correct door blijft stappen.

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:12

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat het gewicht wat meer rechtsvoor komt te liggen. je zou dan op de linkerhand wat renvers kunnen rijden. Op de rechte stukken en op de grote volte. Zo dwing je hem ahw zijn gewicht meer op zijn linkerkant te zetten. Niet te lange stukken in het begin en probeer niet te forceren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:33

Als ik het zo lees is je paard eigenlijk nog niet sterk genoeg om een nette KW op links te maken. De eerste 2 passen gaan goed en dan krijgt ie het moeilijk. Probeer je keertwending eens groot te maken en probeer dan stukje bij beetje naar een kleine kw toe te werken. Hou altijd die voorwaartse impuls, liever een te grote kw dan een kw waarbij je paard zijwaarts stapt [appuyement-achtig]. Ga ook niet te veel rommelen met je benen, gewoon rustig buiten been een klein stukje achter de singen binnen been op de singel.

Ondertussen moe tje in de training er hard aan werken om je paard snel uit die schouder te halen. Veel haakse wendingen rijden zodat je controle krijgt over die buitenschouder en rij ook eens een volte met contrasteliing.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:44

Ik ken je probleem, het paard zwaait weg met haar achterhand en op die manier draait ze eigenlijk om haar as - stap de verkeerde kant om met de achterbenen. Wat altijd makkelijk gaat is als je gewoon een helper hebt om je paard zoiets aan te leren, dat bespaart een hoop gemedder onder het zadel, soms moeten ze gewoon letterlijk een duwtje in de juiste richting. Een helper met een zweepje aan de buitenkant die zonodig uitzwaaien corrigeert of een duwtje tegen de schouder of flank geeft als de hulp niet goed doorkomt kan echt wonderen verrichten. Een helper kan vanaf de grond ook goed zien hoe de oefening verloopt. Toch wees wel subtiel en voorzichtig want het kan ook zijn dat deze kant moeilijk verloopt omdat ze er lichamelijk gewoon nog te veel moeite mee heeft. Toch hebben paarden er naar mijn idee meer plezier in met een helper, dan zien ze het echt als een spelletje (aangezien je toch zegt dat je het op een speelse manier doet!) Als je het perse onder het zadel wilt oplossen (zoals toch de meesten doen,) moet je gewoon blijven oefenen en geduld hebben, helaas is er altijd één moeilijke kant, wees lekker duidelijk, goed je binnenzitbeentje aandrukken, rij een volte met zijn kont naar binnen, steeds meer naar binnen (travers) enz.. en hou je paard wel voorwaarts! Succes!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 22:59

Barco schreef:
Wat ik begrijp uit je verhaal is dat het gewicht wat meer rechtsvoor komt te liggen. je zou dan op de linkerhand wat renvers kunnen rijden. Op de rechte stukken en op de grote volte. Zo dwing je hem ahw zijn gewicht meer op zijn linkerkant te zetten. Niet te lange stukken in het begin en probeer niet te forceren.

Dit doen we zowiezo al, juist omdat het een goede oefening is om haar rechter te krijgen. Inderdaad een goede manier om haar uit de rechterschouder te krijgen.

Jippie schreef:
Als ik het zo lees is je paard eigenlijk nog niet sterk genoeg om een nette KW op links te maken. De eerste 2 passen gaan goed en dan krijgt ie het moeilijk. Probeer je keertwending eens groot te maken en probeer dan stukje bij beetje naar een kleine kw toe te werken.

Ik probeer 'm juist groot in te zetten om hem straks kleiner en gezetter te krijgen. Maar in dat grote beginnen de problemen al zeg maar, kom er nog niet eens aan toe om hem kleiner te rijden . Ik merk wel heel duidelijk verschil met de KW naar rechts, die kant op is ze inderdaad sterker en dat gaat haar veel makkelijker af.

Citaat:
Ondertussen moet je in de training er hard aan werken om je paard snel uit die schouder te halen. Veel haakse wendingen rijden zodat je controle krijgt over die buitenschouder en rij ook eens een volte met contrasteliing

Dit zijn al vaste onderdelen in het repertoire , alleen heeft ze dan tijdens het rechtstellen weer snel de neiging om er weer wat in te gaan hangen (want ja, dat blijft toch echt lekkerder lopen!). Maar dit gaat gelukkig ook steeds beter!

@Bombarie, zo gaat het inderdaad! Het is niet dat ze het niet snapt, maar ze kan het gewoon nog niet helemaal af. Een helper zou wel kunnen helpen, maar denk niet dat het daarmee opgelost is.

Ik heb gewoon een beetje het idee dat ze zich eraan onttrekt door zich overdreven in een linkerbuiging te gooien waarbij het gewoon bijna onmogelijk wordt om de voorhand t.o.v de achterhand naar binnen te plaatsen. Maar op het moment dat ik haar recht probeer te houden om daarvanuit straks naar correcte buiging te gaan, beweegt de AH tov de VH in plaats van andersom. En als ik dat dan wil begrenzen schiet ze weer de buiging in . Beetje vicieus cirkeltje op het moment! Inderdaad geduld hebben, het komt vanzelf wel goed en ben nu ook wel bevestigd dat we op de goeie weg zitten qua aanpak. We oefenen lekker verder

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:04

Met mijn paard heb ik ook veel moeite gehad om hem de keerwending te leren. Zodra je de voorhand om wilde draaien, draaide hij ook zijn achterhand weg en zo was het als het ware een keertwending om de middenhand. Hij draaide om de middenhand omdat hij de druk niet naar zijn binnenachterbeen wilde verplaatsen (gewoon travers was overigens ook geen probleem).
Moest toen renvers op de volte doen, toen hij dat op een volte van 20 meter snapte, ben ik de volte steeds kleiner gaan maken in de training en ook weer meer gaan sleutelen aan de juiste buiging. En nu kan ik bijna een keertwending rijden zoals deze in de proef wordt gevraagd....

Ik vindt het beetje moeilijk om het op 'papier' uit te leggen, maar ik heb bijna hetzelfde gehad met mijn paard.....

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 23:58

Het is inderdaad heel moeilijk uitleggen op papier, en het is ook een oefening die op heel veel manieren fout kan gaan! Daarom vind ik het ook gewoon het belangrijkst dat ze fijn door blijft stappen en de 'basis' erin goed wordt voordat ik 'm kleiner in ga zetten. Over een paar weken starten we M1 en een wending om de achterhand lukt ook wel, daar kun je ook net wat meer mee 'smokkelen' , voordat we op wedstrijd dus een keertwending moeten laten zien zijn we wel even verder! Tijd genoeg hoor...

luuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:06

Ik heb dit ook een keer gehad met een paard en de tip die ik toen kreeg was om het niet meer vanuit de travers de oefenen maar juist vanuit de schouderbinnewaards en dan extra buiten teugel er bij dat die als het ware recht blijft met hoofd/hals. Die werkte bij mij erg goed en nu doet die de keertwendingen netjes zoals het hoort...

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:53

Wat is nou precies het verschil tussen wending om de achterhand en een keertwending?

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:55

wending om de achterhand beschrijft een kwartcirkel:
een keertwending een halve cirkel

beide zijn voorbereidingen op de pirouette.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:00

Citaat:
Ik probeer 'm juist groot in te zetten om hem straks kleiner en gezetter te krijgen. Maar in dat grote beginnen de problemen al zeg maar, kom er nog niet eens aan toe om hem kleiner te rijden . Ik merk wel heel duidelijk verschil met de KW naar rechts, die kant op is ze inderdaad sterker en dat gaat haar veel makkelijker af.

Begin dan eerst met het rijden van een volte 15 m waarbij je travers op de volte maakt. Die volte kun je steeds kleiner maken en zo zoek je de grens op van wat lukt en wat niet lukt. Rij steeds maar een paar pasje travers ens tel dan weer recht. Voor een paard wat hier moeite mee heeft is het veel te intensief om zulke oefeningen lang achter elkaar te doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:16

Ik zet mijn keertwendingen in vanuit schoudervoor, zo heb je de schouder er al bij, stap sluiten en draaien maar. Heb dus geen probleem om die schouder mee te nemen.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:24

Ragne schreef:
wending om de achterhand beschrijft een kwartcirkel:
een keertwending een halve cirkel

beide zijn voorbereidingen op de pirouette.

Dank u

Ik heb trouwens het tegenovergestelde probleem van TS.
Ik ben overigens op dezelfde manier bezig om hem rechter te krijgen.

Ik wilde hem eerst rechter krijgen voor ik aan deze oefeningen begon, maar toen ik er toch aan begon merkte ik gelijk vooruitgang.
Net of ie wat bewuster gaat lopen erdoor en ik natuurlijk bewuster rijden.