Linkerschouder naar voren gooien.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Linkerschouder naar voren gooien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 00:18

Ik dacht dat gedurende ong 2 weken Liekie rechts het bit gruwelijk vast nam totdat vandaag een vriendin van me op hem reed omdat zij hem de komende tijd gaat rijden. Ze zei dat hij niet rechts vastpakt, maar zijn linkerschouder naar voren gooit.
Hoe voel ik het verschil en wat doe ik eraan?

Ik baal er zo van dat ik dat soort dingen niet kan voelen
Hoe kan ik dat leren?

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:19

les?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:47

Idd les.... dan kun je je gevoel ontwikkelen en kun je ook andere dingen leren aanvoelen.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:36

Ik denk dat je dan op rechts gewoon veel schoudervoor moet gaan rijden zodat ie allebei zn schouder gelijk houdt!

En idd les nemen

elmiran

Re: Linkerschouder naar voren gooien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:32

Als je paard het bit vastpakt voel je dat duidelijk. Mijn paard trekt dan een beetje en m'n pony gooit haar hoofd iets meer omhoog en trekt dus een beetje de teugels uit m'n handen.
Zit je wel recht? heb je op bijde teugels even veel druk? hierdoor kunnen paarden ook scheef gaan lopen.
Mijn paard liep eerst ook scheef omdat ik te weinig met de rechterteugel en m'n rechterbeen deed. Ik ben op tijd lessen gaan volgen en zo kwam ik er achter wat er mis ging.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 11:41

xjessx schreef:
Ik denk dat je dan op rechts gewoon veel schoudervoor moet gaan rijden zodat ie allebei zn schouder gelijk houdt!

En idd les nemen

Les hebben we al, en schoudervoor is iets wat hij nog niet kan, omdat hij zijn rug eerst moet leren gebruiken.
Als ik zoiets wil doen, valt hij uit elkaar, gooit zijn kop omhoog en drukt zijn rug weg.
Dus dat gaat nog niet.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:13

Oke les heb je al maar had je instructrice je dat dan nog niet verteld en je uitgelegd hoe je dit kan voelen/zien en hoe je het kunt oplossen?ik neem niet aan dat je pony dat voor de eerste keer deed

Als dit niet het geval is zou je mss op zoek kunnen gaan naar een andere instructrice.

kaatje123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:09

Naar mijn mening is schouder voor rijden geen optie, een paard moet eerst leren goed op eigen benen te gaan lopen voordat je daar aan gaat beginnen. het zou misschien een idee zijn om te beginnen met veel rechte lijnen te gaan rijden, lijkt makkelijk, maar is het niet. probeer je pony dan netjes rechtop te houden (hoofd tussen de schouderbladen en geen buiging is zijn rug) zachtjes proberen te corrigeren met je benen en proberen met je handen de schouders er recht voor te plaatsen door je handen te verplaatsen opzij of misschien wat breder te zetten. probeer hierbij niet te hard te zijn met je handen want dan zal de pony er alleen nog maar meer tegenin komen. De basis blijft het belangrijkste. succes

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 10:06

monsera schreef:
Oke les heb je al maar had je instructrice je dat dan nog niet verteld en je uitgelegd hoe je dit kan voelen/zien en hoe je het kunt oplossen?ik neem niet aan dat je pony dat voor de eerste keer deed

Als dit niet het geval is zou je mss op zoek kunnen gaan naar een andere instructrice.

Aangezien hij dit de laatste 2 weken doet en ik bijna niet gereden (medisch) heb als alleen wat buitenritten heeft hij het dus niet kunnen zien.
Nu rijd een vriendin hem omdat ik geopereerd ben (zij reed echt heel goed) en zij zei dat hij zijn linkerschouder naar voren gooit (ik dacht namelijk dat hij rechts vastpakte, maar dat was dus fout).
Zij gaat het er nu uitrijden, maar ik wil graag weten hoe ik dit op zou moeten lossen (ga vanmiddag wel mee kijken als ze rijdt), en hoe ik dat soort dingen zelf kan voelen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:23

Je moet je idd heel bewust worden van die dingen en als je 1 paard rijd is dat erg lastig en ben je gewoon iemand van de grond af nodig die je erop wijst. Mijn instructrice bijvoorbeeld heeft zoveel paarden gereden en rijd er nu nog 6 verschillende dat die dat haarfijn aanvoelt. Ik heb het nu meer leren voelen en ben me er erg bewust van geworden en let er nu op, maar nog voel ik het vaak niet goed op te laat.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:14

Het voelen is echt een kwestie van ervaring.Je moet leren voelen dat kan je zo echt niet uitgelegd worden.Ik heb er ook nog wel eens moeite mee maar in de les wordt er veel aandacht aan besteed.Mijn instructrice vraagt heel vaak voelde je dat?En doordat je er dan steeds vaker op let ga je het steeds beter voelen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:58

Aangezien hij dit de laatste 2 weken doet en ik bijna niet gereden (medisch) heb als alleen wat buitenritten heeft hij het dus niet kunnen zien.
Nu rijd een vriendin hem omdat ik geopereerd ben (zij reed echt heel goed) en zij zei dat hij zijn linkerschouder naar voren gooit (ik dacht namelijk dat hij rechts vastpakte, maar dat was dus fout).
Zij gaat het er nu uitrijden, maar ik wil graag weten hoe ik dit op zou moeten lossen (ga vanmiddag wel mee kijken als ze rijdt), en hoe ik dat soort dingen zelf kan voelen.[/quote]

Mijn paard werd ineens van de een op de andere dag lastig met galopperen, ook zij gooide de "schouder eruit". Eigenlijk meer een balansprobleem. Na een paar weken aanmodderen toch maar naar de kliniek gegaan en bleek dat ze rechtsvoor bij de buigproef absoluut niet goed was! Verder onderzoek wees uit dat ze haar kogel verdraaid moet hebben.
Dus, moraal van het verhaal: Mocht je paard ineens zoiets doen ga dan ook verder kijken en zoek het niet meteen in het rij-technische.
Je kunt zelf al wat zien door je paard op het harde op de volte te laten lopen. (Wel met een ervaren iemand erbij die weet hoe het hoort!)
Of laat je paard los lopen in een longeerbak. Niet opjagen maar rustig alle gangen beoordelen. Als het paard dan niet goed loopt zonder belasting van ruiter/paard / longeerlijn dan weet je dat er iets niet goed zit. Wat niet, dat mag de DA beoordelen!
Succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt.

kaatje123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:46

Het wil idd niet altijd zeggen dat het een rij-technisch probleem is, maar voordat je naar een DA rent en veel geld uitgeeft, kun je het in mijn ogen (mits het paard pijn heeft) eerst beter proberen zelf op te lossen. Lukt dat niet kan je altijd nog naar de dierenarts.

Silvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:51

kaatje123 schreef:
Het wil idd niet altijd zeggen dat het een rij-technisch probleem is, maar voordat je naar een DA rent en veel geld uitgeeft, kun je het in mijn ogen (mits het paard pijn heeft) eerst beter proberen zelf op te lossen. Lukt dat niet kan je altijd nog naar de dierenarts.

Kaatje123, ik ben het met je eens dat je niet meteen naar de DA moet rennen. Maar als je paard zo ineens van de ene op de andere dag een probleem ontwikkelt komt dat niet zomaar uit de lucht vallen!
Door zelf een paar basistesten te doen die een DA ook doet, heb je toch meer houvast. Mijn paard was rechtsom op een harde ondergrond niet helemaal rad, een week rust gaf geen verbetering dus dan schakel ik een DA in. Tijdens het rijden zag niemand er wat aan en dacht men ook dat het een rijtechnisch probleem was. Nu blijkt dus dat ze de "schouder eruit" gooide om haar rechterbeen te ontlasten.

En Griebels, om even op je vraag terug te komen: Persoonlijk denk ik dat het heel moeilijk is om te voelen dat je paard de schouder naar voren gooit. Voor mijn gevoel is dat iets wat je alleen maar kunt zien. (Maar misschien denken anderen daar anders over!) Wat wel prettig zou zijn voor jezelf (en je paard ) is dat je voelt dat hij anders aanvoelt dan anders. Beetje stijf, voorzichtig, onregelmatig, afijn noem maar op. In feite doe je dat al omdat je zelf al aangaf dat je paard links opeens heel vast zat. Misschien gaf je paard voor die tijd al wat subtielere hints die je niet hebt herkend? Zoja, dan is het zaak om dat te herkennen.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 19:04

Sylvia, medisch is het bij hem niet. Hij probeert je steeds op een andere manier uit. Die vriendin die hem nu rijdt, zorgt ervoor dat hij het niet kan doen, en dan loopt hij weer gewoon verder om vervolgens weer iets anders uit de truckendoos te halen. Dat is zijn karakter gewoon.
Verder zijn zijn gangen net als anders, super dus. Er wordt vaak naar gekeken omdat de stalhouder vind dat hij capaciteiten heeft om in het Z (of zelfs internationaal) te lopen met zijn bewegingen. Zijn karakter helpt alleen niet zo mee
Ik heb van te voren niets aan hem gemerkt...
Hij dramt gewoon altijd, en zal dat waarschijnlijk ook nog wel blijven doen
Met zijn lijf is niets mis, dat weet ik zeker.