Viertakt galop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imerose

Viertakt galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 22:49

Met mijn paard heb ik een tijd lang getobt, na twee keer een kreupelheid met achteraf dezelfde oorzaak, ben ik Roos nu weer een beetje aan het oppakken.
Met behulp van een strak schema van de DA zijn we conditie en spieren aan het opbouwen, om haar over een paar maanden te laten kraken, omdat haar bekken, door de lange periode van rust en ontlasting van haar kreupele been, erg scheef is gaan staan. Door oefeningen en beperkte beweging is het een stuk rechter gaan staan, maar helemaal verhelpen lukt dmv rijden niet.
Ik heb nu een schema waarbij ik zes dagen in de week moet rijden:
- kwartier instappen
- 20 min stap en draf afwisselen
- 3 keer een hoefslag op beide handen galopperen afgewisseld met draf
-even uitdraven en dan minimaal een kwartier uitstappen.
Mijn probleem ligt nu echter bij de galop. Rechtsom is altijd al haar en mijn mindere kant geweest en ook hier zit haar bekkenprobleem.
Ik mag haar nog niet helemaal oppakken maar moet lang en laag afwisselen met kleine stukjes haar er wel doorheen rijden.
Dit gaat redelijk alleen in de rechtergalop valt ze na het aanspringen enorm op de voorhand, want ik op 2 manieren op kan lossen:
- in 4 takt op normaal tempo, heel erg lang en uit elkaar
- in 3 takt in de zesde versnelling met haar koppie op normale hoogte.
Mijn vraag is nu:
wat is verstandig??
Toch doorploeteren en oefenen op een normale galop, wat op links porbleemloos gaat.
Haar in 4takt laten lopen. Dit lijkt mij niet goed want....
Een versnelling hoger galoppeerd ze voor mijn gevoel veel fijner, maar het gaat alleen erg hard.
Naar mijn idee is de oorzaak gebrek aan kracht en waarschijnlijk speelt dat bekken ook mee..........maar wat denken jullie???

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:46

Je paard moet de tijd krijgen om sterker te worden en regelmaat is hiervoor het belangrijkst.

Geduld is een schone zaak. Forceer niets.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:59

ik zou er iemand naar laten kijken, een acupunturist/kraker, die haar kan nakijken, Mijn paard had haar bekken ook scheef staan en die hebben ze ook recht gezet.

En daarna heeft het erg veel tijd nodig om het op te bouwen! Doe het rustig aan en forceer niets.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:54

Paard moet weer op krachten komen, lekker blijven oefenen op een normale galop. Wanneer je paardje dat weer aankan (lichamelijk) zal het vanzelf beter gaan. Wat doet ze aan de longe?

Imerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 20:26

Er heeft al een dierenarts naar gekeken (ben uiteraard onder begeleiding op aan het bouwen) door een lange periode van rust is ze veel spieren kwijt geraakt en de kraker vond dat ze eerst wat spieren en conditie moest krijgen voor hij haar wil gaan kraken. Dat is dan ook waar ik mee bezig ben.
Aan de longe mag ze nog niet lopen, we zijn nog al wel een tijd aan het opbouwen maar pas sinds twee weken galoppeer ik met haar.
Ik begrijp dat ik haar de tijd moet geven, ze krijgt alle tijd die ze nodig heeft, maar ik vraag me vooral af hoe ik IN de tijd dat ze sterker moet worden haar moet laten lopen........
(tis allemaal moeilijk uit te leggen en je vergelijkt altijd hoe het nu was met hoe fijn ze voorheen liep...)

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:10

Wat bedoel je eigenlijk met een 4 takt galop? Ik ken alleen een 3takt gang in de galop.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:39

Als je paard niet genoeg kadans heeft dan valt hij er als het ware een beetje uit en dan krijg je een 4 takt galop.

Overigens, een pirouette in galop is ook een 4 takt galop

Imerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:02

Viertact is zoals de naam het zegt in vieren, het paard zet niet zijn benen zoals het hoort in drieen neer, maar elk been afzonderlijk.
Dit zoals Tyrza zegt omdat ze uit elkaar valt en kracht mist.
Uiteraard kan je een paard alleen sterker maken door hem te trainen, maar mijn vraag is HOE ik dat het beste kan doen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:13

Moeilijk. Je paard gaat wsl. zo hard om het gebrek aan balans te compenseren. Dit heeft niet alleen met kracht te maken in jouw geval maar ook met rugklachten. Persoonlijk zou ik gaan voor de drietact; dan maar wat sneller.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:18

Lekker voorwaarts rijden, contact op 2 teugels en als ze met de neus eruit loopt, niet erg. Als ze verzet biedt, niet erg. Vooral blijven werken aan het voorwaarts, begrenzen op 2 teugels. Niet gelijk mooi willen rijden, eerst die balans, takt en regelmaat en goed sprong terug krijgen. Verder veel geduld hebben.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:19

ijslanders doen dit vaak ook, echte 5-ganger hebben moeite met galop, en krijgen een 4 tact.
er wordt ook wel gezegd " een typische 5-ganger galop", veel trainen en sterker maken wordt er tegen ons gezegd.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:13

Ja werk eerst meer om paard in balans te krijgen, achterhand goed eronder te krijgen voordat je aan de galop gaat beginnen. Rij vanachter uit naar voren en vang daarna je paard van voren op als deze reageert met een weerstandbiedige hand. Schakel veel in tempo, schijnovergangen zodat je paard sterker kan gaan worden, gewicht meer op de achterhand kan gaan brengen en ga dan eens aan de galop werken. Succes.

Imerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:28

Bedankt allemaal, als ik het goed begrijp komt er bij iedereen 1 advies uit....... voorwaarts rijden. Dan maar wat harder maar wel in drietakt.
Vezet bieden doet ze absoluut niet, ze komt heel makkelijk rond, dus ik rij haar nu vooruit, met haar neus er eigenlijk meer iets dan normaal, maar wel ontspannen.
Ik hou me strak aan het schema van de kliniek, waarin galopperen wordt opgebouwd, voor mijn gevoel tergend traag, maar op deze manier heeft ze gewoon meer dan genoeg tijd om sterker te worden.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:17

Niet harder, meer actie vanuit achterbeen vragen. Inderdaad niet te langzaam. Werk met je zit, hand en regelmatige aanhoudende kuitdruk naar een meer gesprongen galop. Heb geduld, het gaat echt wel beter. Vaak denken we dat we te hard gaan in de galop maar als je het eens op video vastlegt, zul je zien dat het eigenlijk nog wel meevalt. Het lijkt hard omdat we de controle nog niet helemaal in orde hebben. Blijf vanuit die actief gesprongen galop werken naar de ontspanning, aanleuning en nageeflijkheid. Geduld.

Imerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 15:55

Tja harder, moeilijk te verwoorden, maar het doel is inderdaad actiever. Omdat we voordat ze kreupel werd veel verzamelder actief konden galopperen, voelt het nu alsof ze door de bak raced.
Ik heb twee weken terug een stukje op de video opgenomen, ik heb zelf het gevoel van een racekanon, terwijl het er op de video best gecontroleerd uit ziet.
Ik wil denk ik gewoon te graag weer het fijne paard wat ik had toen ze fijn liep, tuurlijk begrijp je wel dat ze tijd nodig hebt, maar als je fijn gewend bent ben je niet snel tevreden met ietsje minder.....

smiley91

Re: Viertakt galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:40

Hoi,
Omdat de zuiverheid van de gangen altijd voorop moet staan, zou ik dus kiezen voor het hogere tempo, maar wel met drietakt. al is dit natuurlijk niet zwart-wit. Ik zou met haar veel overgangen draf-galop-draf maken om haar sterker te maken en pas langere stukken gaan galopperen als ze hier qua balans weer aan toe is. Want het is vrij zinloos om een lang stuk door te galopperen op een niet goede manier. Daarmee bevestig je alleen maar dingen die je later weer af moet zien te leren. dus beter kleine stukken galopperen en deze langza,merhand uitbouwen. bovendien stel je dat een deel van het gebrek aan balans is toe te wijden aan het scheef staan van het bekken. dus ik zou ook eens een goede fysiotherapeut raadplegen om hier wat aan te doen, deze kan dan jou dan ook buiten het rijden om vaak oefeneingen meegeven om haar zwakkere kant sterker te maken.
Veel succes!

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:18

misschien wordt het makkelijker voor je paard als je op de rechterhand een poosje alleen maar in de verlichte zit galoppeerd

Imerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 15:37

Ik galoppeer inderdaad inderddad aan in de hoek, makkelijkst he, en meestal rij ik 1/ 1,5 rondje en neem haar terug en dat zo een keer of 2a3 links en rechtsom. Rechtsom galoppeer ik niet echt in verlichte zit, maar wel iets met mn kont uit het zadel zeg maar. Ik merk dat het haar dan een stukje beter af gaat.
Inderdaad wordt ze behandelt voor het scheve bekken, maar deze mensen (en ik neem aan dat zij weten waar ze over praten) met name spieren behandelen en Roos had, omdat ze zo lang stil gestaan heeft, te weinig spieren op haar rug, daarom moet ik haar eerst doorrijden, meer conditie en spieren kweken en dan verder behandelen. Ik heb ook oefeningen om haar rug en hals los te maken/houden, deze ondersteunen het rijden. Inmiddels zijn de oefeningen voor haar hals niet meer nodig, het is enkel het laatste stukje rug en bekken welke 'problemen geven'.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:10

Probeer eens 5-10 minuten aan 1 stuk te draven. Van die kleine stukjes worden ze juist niet sterk. Dan heb je te weinig tijd om of eens goed door te laten komen op je been, of wat meer aan de aanleuning te kunnen werken of met je zit in te kunnen werken. Het zal je heel veel energie kosten om zolang te galopperen maar hierdoor zal je paard sterker worden dan elke keer maar anderhalf rondje te rijden.