3,5 jarige 'aan de teugel': goed of slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

3,5 jarige 'aan de teugel': goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:11

Mijn 3,5 jarige is nu een maand of 3 à 4 onder het zadel. We rijden 3x per week, waarvan 1 privéles. Het gaat allemaal al heel netjes, Volum doet ontzettend zijn best. Het enige ‘probleem’ dat ik heb is dat hij al te veel aan de teugel wilt gaan lopen, soms wat te diep gaat lopen, achter de loodlijn dus. Hierbij vraag ik hem nog amper wat met de teugel, dat wil zeggen, geen waslijntjes, maar gewoon een lichte aanleuning.

Hij loopt al redelijk goed op z’n eigen benen, is voldoende voorwaarts (loopt dus niet kort op de voorhand en opgekropt). Soms reageert hij nog wat rennerig, waarbij hij zijn hoofd omhoog brengt, maar dat zijn steeds kortere momenten. Hij loopt steeds meer ontspannen.

Ik probeer zijn hele hals dan wat te laten zakken, waarbij hij best z’n neus voor de loodlijn mag brengen. Maar het lukt me niet altijd om hem mijn hand te laten volgen.

Heeft iemand tips hoe ik dit het best aan kan pakken?
Of kan het geen kwaad voor zo’n jong paard 'aan de teugel' te laten lopen?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:15

Lekker voorwaarts rijden en dan gaat ie met een beetje mazzel vanzelf iets zakken. Ik denk niet dat het veel kwaad kan voor een paard als hij dit niet gedwongen doet, als hij maar door zijn hele lichaam ontspant.

Vosje26

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:16

Lijkt me niet niet slecht.. Zou hem zeker niet nu eruit hijzen en dan over half jaar bedenken dat hij weer daar moet lopen is voor hem alleen maar verwarrend.. En zolang je hem er niet in DWINGT zoals je zegt zou ik hem er juist voor belonen en hem laten weten dat dit goed is..

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:17

Het kan geen kwaad om hem aan de teugel te laten lopen als hij dit zelf makkelijk aanbiedt, maar je moet wel proberen om te voorkomen dat ie 'achter' de teugel kruipt. Je hebt dan geen contact meer, en dat ie niet goed. Rij hem dan wat voorwaarts met je been, zodat ie weer aan je been en aan je hand is. Achter de teugel kruipen is nooit goed. Wel fijn dat je paard al zo makkelijk afbuigt en alles zo goed oppakt.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:35

@Marliesje: ik ben er inderdaad blij mee dat hij zich zo aanbiedt [ik weet alleen niet wat ik er mee aan moet mijn vorige paard was hier zo moeilijk in]

Hij loopt zeker niet gedwongen zo, en ik wil hem er inderdaad niet 'eruit hijsen', want hij loopt er zo lekker ontspannen bij. Hij kruipt inderdaad wel wat achter de teugel, waardoor ik wat contact verlies. Maar zoals ik al zei: hij gaat niet kort en opgekropt lopen! Ik zal proberen of ik het kan oplossen door wat meer voorwaarts op het been te rijden, al vrees ik dat hij dan wat te rennerig gaat lopen, want hij loopt al wel redelijk voorwaarts.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:46

Veel overgangen rijden! Dus kort naar voren en dan op je zit weer rustig in tempo terug laten komen, dan voorkom je zoveel mogelijk dat ie gaat rennen. De verbinding van je been naar je hand is dan nog niet helemaal aanwezig, dus je zal hem wel van achter naar voren moeten laten lopen, want achter de teugel gaan is ook een vorm van onttrekken. Probeer anders als ie dat doet de teugels wat korter te nemen en hem wat hoger in te stellen (neus naar voren) en hem daar een beetje "tegenaan" te rijden zodat ie niet harder gaat maar wel een beetje druk leert nemen. Van daaruit kan je hem dan steeds iets laten zakken met zijn neusje eruit.
Dan heb je even het idee dat ie niet lekker rond is, maar het gaat er even om dat hij de druk wil aannemen zonder dat hij erachter kruipt en dat lukt dan makkelijker met je teugels wat korter.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:59

Dat j e paard in de krul loopt is niet hetzelfde als dat hij aan de teugel loopt.
Als je paard er steeds zelf achter kruipt loopt hij juist niet aan de teugel. Dat komt van achteruit.
WowAmigo hierboven geeft de goede manier aan om met dit paard te werken.
Dan komt vanzelf dat je goede aanleuing hebt en DAN loopt je paard aan de teugel. Je zult er wel altijd op moeten blijven letten dat je die verbinding blijft houden. Ik heb namelijk net zo'n paard

MardoKnol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:03

Ik hou deze in de gaten. Ik heb het zelfde probleen bij een 3 jarige .

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:06

Reken dus wel op een periode van een paar maanden voordat dit gefixt is en blijf alert

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:37

Ik zou heel erg oppassen met een paard dat zoals jij beschrijft achter de teugel loopt.

Je raakt de verbinding wat kwijt. Ik rijd een paard dat dat doet altijd flink naar voren, totdat ie weer aanleuning neemt, desnoods met de kop in de lucht en rennerig.

De meningen zullen er over verdeeld zijn, maar een paard dat achter de teugel loopt vind ik erg onwenselijk. Ze zijn niet meer aan je been en als je er niets aan doet worden ze vaak na een tijdje zelfs stout (bokken als je ze meer ervoor wil rijden, sommigen zelfs steigeren).

Bovendien zul je er in de latere opleiding ook meer last van hebben dan profijt, bij iedere moeilijke oefening zal hij het bit weer loslaten, en dan kun je weinig corrigeren. Het levert ook weinig punten op.

Dus ik zou mn hand wat meer naar voren doen en dan echt naar voren rijden, hoe maakt niet uit.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:23

Niet in de krul, lekker laag is wel goed .

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:24

Ik denk dat het geen kwaad kan hem laag te laten lopen
maar zoals love_sander zegt: Niet in de krul trekken...
maar daar ben ik zowieso geen voorstander van

Phrono

Re: 3,5 jarige 'aan de teugel': goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:38

Ik heb dus ook precies hetzelfde.
De 3 jarige die ik rijd loopt soms ook net iets te diep.
Wanneer ik dan een klein beetje been geef komt ze wel wat omhoog maar gaat ze als een gek lopen draven.
Ik hou dit topic in de gaten.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:42

Nog even over dat laag lopen...
Probeer ervoor te zorgen dat hij zijn neus naar voren doet, als je het paard alleen maar laag laat lopen en hij kropt nog steeds op, belast je de voorhand teveel en kan hij achter niet meer doorkomen.
Van achteruit naar voren rijden dus. (sowieso is dat altijd nodig )

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 16:28

hmm ik vind het juist wel positief dat hij zich zo aanbiedt. Het is al een heel verschil met een maand geleden: toen was het vooral trekken en schudden, met rennerig gedrag tot gevolg. Nu loopt hij ontspannen en voorwaarts, zoekt zelf naar aanleuning, maar gaan net iets te rond lopen, waardoor ik ook nog niet wil spreken van 'aan de teugel' lopen.

Omdat mijn vorige paard juist ontzettend ging hangen en trekken, waardoor ik iedere keer weer tijden bezig was haar enigszins naar de aanleuning te rijden, ben ik blij verrast met deze tegenstelling. Er zijn nu namelijk al goede momenten waar ik een hele lichte aanleuning krijg, waarbij hij heel ontspannen loopt; dat biedt zeker perspectieven voor de toekomst! Ik denk ook zeker dat we op de goede weg zijn, ik wil juist ook niet te veel met de hand vragen…

Wellicht moet ik hem nog iets meer voorwaarts rijden. En meer overgangen rijden. Maar ik ben nu vooral bezig om zijn hele hals want aan het zakken te krijgen, waarbij zijn neus wel wat meer naar voren mag, dus nog helemaal niet met het aan de teugel rijden; als ik hem meer voorwaarts ga rijden dan vrees ik dat hij wat rennerig gaat worden en dan juist de ontspanning verliest.

Klopt het dat de meeste van jullie liever een paard zien dat z’n hoofd omhoog houdt dan eentje die wat te diep gaat? Waarom? Wellicht omdat je daar met de hand wat makkelijker aan kunt werken… maar ik vind dit zelf toch wel prettiger; maar ik zie het ook niet als werkonttrekking zoals iemand suggereerde. Hij doet juist ontzettend zijn best; dat is ook de reden waarom ik dit topic opende, hij biedt zich zo braaf aan; dat zie ik als een teken van vertrouwen in mij, en dat wil ik goed aanpakken om te voorkomen dat hij straks juist in de staking gaat omdat hij me niet meer snapt.

esziiY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:30

Als je paarde ze achterhand goed gebruikt en ruim loopt en goed voorwarts is zie ik geen bezwarren.. Maar meestal hoor je wel dat als ze erg jong zijn nog niet mee moet beginnen omdat het somsfataal af kan lopen

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 09:31

esziiY schreef:
Als je paarde ze achterhand goed gebruikt en ruim loopt en goed voorwarts is zie ik geen bezwarren.. Maar meestal hoor je wel dat als ze erg jong zijn nog niet mee moet beginnen omdat het somsfataal af kan lopen

Maar ga je hierbij niet uit van een paard dat in de krul wordt getrokken. Mijn paard zoekt zelf deze aanleuning op. Het is dus ongedwongen, dus ik neem aan dat het dan minder schadelijk is?

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:55

Javayo: met te diep lopen heb ik persoonlijk geen enkel probleem. Als ie op een bepaalde manier aanleuning neemt is dat alleen maar fijn. Hoe ie dat dan doet doet er nu nog niet echt toe (zolan ie maar niet hangt).
Waar je alleen voor moet oppassen, en dat bedoelde ik boven, is dat je niet denkt dat ie lekker los loopt, terwijl hij eigenlijk gewoon stout is en zich aan jehulpen onttrekt. Hij vindt een manier om van je hand af te zijn zonder dat de ruiter dat erg vindt. Als ze het bit loslaten ben je echt verder van huis dan met een schuddend paard.

Maar als hij eens een keertje erdoorheen knikt dan is dat echt geen probleem mijns inziens.

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:00

hoi,
k rij ok een 3,5 jarige en die doet dat ook af en toe. het ene moment loopt ie met z'n hoofdje omhoog en het andere moment te diep. mijn lesgeefmensje zegt dat ze gewoon nog een beetje naar aanleuning aan het zoeken is. dat ze iets te diep loopt is niet zo erg. dat komt allemaal vanzelf. k moet het tempo goed in de gaten houden en veel overgangen rijden.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:30

Ik zie ook niet graag een paard dat zijn hoofd te hoog "houdt", maar ik wil dat ik mijn paard aan mijn been naar voren kan rijden en dat aan de voorkant in mijn hand met een lichte druk terugkrijg, want dan krijg je aanspanning. Als ik drijf en mijn paard gaat wel voorwaarts maar knikt vervolgens achter de teugel dan is dat naar mijn mening onttrekken aan de hulpen (of ie dat nou wel of niet bewust doet maakt niet zoveel uit, hij moet dat ook nog leren natuurlijk!). Want als hij erachter knikt ben je de aanspanning kwijt. Dus het neus in de lucht is dan geen doel, maar het verkrijgen van de verbinding tussen de achter- en de voorkant.

Ik rij momenteel een driejarige hengst, hij is zeer braaf en beschikt over een mooi rond halsje. Als ik hem rijd kan ik kiezen tussen

1. niet teveel aan het been voorwaarts rijden en hem met zijn hals laag laten "vallen" waarbij hij dan vaak ook wat contact verliest

2. goed aan het been voorwaarts naar de hand toe rijden, waarbij hij meer moeite heeft om zijn hals langer te maken en te laten zakken.

Ik kies altijd voor deze laatste optie, ik stel hem dan gewoon wat hoger in zodat ik wel recht op twee teugels kan blijven rijden en contact kan onderhouden. Het duurt wat langer maar ik ben er van overtuigd dat hij straks ook als ik hem voorwaarts rijd zijn hals correct kan laten zakken, maar dat hij daar nu nog teveel moeite met zijn balans voor heeft.

Dus in dit geval heb ik inderdaad liever het paard wat hoger ingesteld dan laag.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:27

hardstikke goed dat ze zich al aanbiedt! Laat haar maar fijn daar lopen als ze dat wil. Concentreer je op het aan het been lopen, veel overgangen rijden om hem sterker te maken. het zou toch oneerlijk zijn om hem nu uit die houding te halen en hem over 2 maanden weer in die houding te laten lopen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:28

Mij lijkt het geen probleem.. Zo te horen trek je het paard niet in de krul en loopt hij lekker ontspannen. Ik zou hem inderdaad ook niet anders gaan rijden omdat hij voor jou gevoel misschien nog niet aan de teugel mag gaan lopen. Ik zou het lekker zo laten, ik denk ook dat het verwarring kan opbrengen als je hem later juist gaat zeggen dat hij wel omlaag moet lopen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:47

Het is fijn als zo'n jong paard al aardig in balans is en wat wil nageven.
Maar hij mag niet achter de teugel lopen en los van het bit. Dan creeer je een aanleuningsprobleem. Hij moet een beetje druk op het bit willen nemen, dus flink voorwaartss rijden en het hoofd er een beetje uit zodat hij wat aan het bit gaat trekken.
Als hij dat goed doet kun je weer wat terugrijden maar zodra hij achter het bit komt weer voorwaarts (maakt niet uit waar het hoofd is dan).

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:50

Gister hadden we weer privéles. We gaan iedere week echt met sprongen vooruit [is ook de mening van mijn instructrice] Uiteraard is hierbij ook het ‘te diep lopen’ aan de orde gekomen. Korte samenvatting van de aanwijzingen van mijn instructrice:

Ik moet hem niet meer voorwaarts willen rijden, want dan maakt hij zijn passen niet goed af. Ik moet veel overgangen rijden, waarbij ik vooral rustig de tijd moet nemen om ervoor te zorgen dat hij laag blijft met z’n hoofd om de ontspanning er in te houden. Komt hij abrupt met het hoofd omhoog tijdens de overgang, weer terug naar het eerdere tempo en weer rustig opnieuw beginnen. Daarbij moet ik mijn hand wat meer naar voren doen [bijvoorbeeld door hem even met de binnenhand te belonen] om hem te vragen wat met zijn neus mee te gaan naar voren. Als hij wat teugel vraagt om zijn hals wat te laten zakken en z’n neus naar voren te brengen dan moet ik hem daarvoor de ruimte geven.

Kortom: Ja, hij loopt wat te diep, geen aandacht aan besteden, dat komt vanzelf. Eerst maar rustig de huidige ontspanning die we hebben gekregen bevestigen.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:40

Ok, zij staat er natuurlijk bij en dan kan je beter op de situatie inspringen dan vanachter de pc, hoewel ik zelf dus erg naar het "streven naar druk nemen" neig! Overigens vind ik voorwaarts rijden niet hetzelfde als "harder gaan" waarbij je paard dus over zijn tempo zou kunnen komen. Ik zie het meer als reactie op het been geven en dat kan in alle tempo's. Maar je hebt er goed over nagedacht dus het gaat ongetwijfeld goedkomen. Succes!