Fjord wil niet (alleen?) op wandel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Karolien

Fjord wil niet (alleen?) op wandel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:05

Hey mensen !

Sinds kort heb ik het geluk 2 "verzorgpaarden" te hebben (alleen, 'k vind dat zo'n vies woord )
Ik ben al een paar keer langsgeweest om ze te borstelen en zo, zodat ze mij wat leerden kennen, en dit weekend wou ik de eerste rit gaan maken met de merrie (is een ruin van +/- 12 en merrie van +/- 8)
Nu, dat eerste ritje was geen pretje (om te beginnen was't zo lang geleden dat ik gereden heb dat ik 1. sukkelde met opzadelen en zo, maar dat komt wel goed met wat oefening, en 2. ik er nauwelijks op raakte, maar dat ligt aan mijn sterk verminderde lenigheid da laatste jaren, hehe)
Maar die 2 zaken raken wel opgelost, wat me meer zorgen baarde is dat het een heel gevecht is geweest. Aanvankelijk waren we goed vertrokken, ze had er duidelijk zin in, viel zelfs in een rustig galopje op het eerste het beste verldwegje dat we insloegen, maar helaas liep dat paadje dood en dus moesten we rechtsomkeer maken. En toen ging het dus totaal mis, ze wilde enkel maar naar huis (ze kon vanop de hoofdbaan wel weer de stallen zien waar de ruin en haar 2-jarige dochter stonden te "roepen"), hoe meer ik haar probeerde vooruit te drijven en te wenden in de richting die ik wou, hoe meer ze tegenwerkte, op de duur begon ze achteruit te wijken, wat ik niet zo'n goed idee vond aangezien het een smalle weg was met aan weerszijden grachten. Stom genoeg had ik geen zweepje meegenomen, dus ben ik teruggekeerd om er één te halen. Even ging het toen beter, we gingen terug de weg op, andere richting uit die keer, en ze wou zelfs rustig die richting draven, tot ze er op een bapaald punt weer genoeg van kreeg, en de hele situatie begon van voren aan... bokken, achteruit lopen...
Persoonlijk denk ik dat ze eigenlijk niet graag alleen op stap wou ( het blijven kuddedieren he, en ze hoorde/zag de stal en de anderen die achterbleven), en misschien ook omdat ze mij niet genoeg kent/vertrouwt/respecteert, of misschien omdat ik nerveus was en dus niet "zeker" genoeg overkwam...
Wat denken jullie ? Alle tips, ideetjes, raad meer dan welkom!
(oja, kort over mezelf: ik heb vroeger redelijk veel gereden, maar altijd manéges, stages (genre zomerkampen), paarden gehuurd op reis etc.), door studie/werk was't al redelijk lang geleden, en ik heb nooit een eigen paard gehad (jammer genoeg!) dus ik besef dat ik zeker geen expert ter zake ben en dus nog veel kan bijleren !

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:23

Waarschijnlijk heeft je paardje in de gaten gehad dat er met jou wel een spelletje te spelen valt. Ze had ten slotte de eerste keer al meteen gewonnen. Ze wilde terug naar stal en kreeg haar zin.
Kun je niet voortaan een vriendinnetje meenemen en lekker met zijn tweetjes gaan rijden? Is niet zo gevaarlijk (stel je voor dat je eraf valt en je bent alleen) en jullie kunnen elkaar helpen met opzadelen enzo.

Het is ook goed dat je echt wil dat de paardjes je leren kennen, maar dat gaat helaas niet in een week. Sommige paarden zukken nooit iemand vertrouwen, hoe vaak je ze ook poetst..... Gelukkig willen de meeste paarden al na een tijdje echt vriendjes met je worden en zullen dan ook alles voor je doen!

_Karolien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:52

welja, ik besef ook dat het "leren kennen" niet over een nacht ijs gaat, en om eerlijk te zijn, ik zou nog gewacht hebben met rijden, maar het was de eigenares die graag wil dat ze beweging hebben (ze kan zelf niet meer rijden, zie je)
En ik heb inderdaad al gedacht een vriendin mee te nemen volgende keer, die dan met de ruin kan meegaan...
De tweede poging wou ik zelf wel terugkeren omdat het begon laat te worden, maar ja, onnodig te zeggen dat dat inderdaad heel goed in haar kraam paste en ze nu ongetwijfeld gewonnen heeft. Kheb intussen wel van die mensen zelf de tip gekregen volgende keer meteen naar rechts te gaan (na een eindje staan er huizen en bomen en ziet ze stal en da anderen zo niet meer) en dat ze waarschijnlijk eens we wat van huis zijn haar "kuren" wel zal vergeten...
alvast bedankt voor je antwoord !

sgatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:56

heej,,
kijk mijn paard wil zelf ook niet echt zonder zijn maat je weg is best rot maar sins dien me moeder op de fiets mee gaat is alles op gelost . want dan heeft ze toch het gevoel van oo ja er is toch ieds wat mee gaat...
meschien is dat ies op te probeeren dat er iemand mee gaat
groetjes marleen