Sinds kort heb ik het geluk 2 "verzorgpaarden" te hebben (alleen, 'k vind dat zo'n vies woord
)Ik ben al een paar keer langsgeweest om ze te borstelen en zo, zodat ze mij wat leerden kennen, en dit weekend wou ik de eerste rit gaan maken met de merrie (is een ruin van +/- 12 en merrie van +/- 8)
Nu, dat eerste ritje was geen pretje (om te beginnen was't zo lang geleden dat ik gereden heb dat ik 1. sukkelde met opzadelen en zo, maar dat komt wel goed met wat oefening, en 2. ik er nauwelijks op raakte, maar dat ligt aan mijn sterk verminderde lenigheid da laatste jaren, hehe)
Maar die 2 zaken raken wel opgelost, wat me meer zorgen baarde is dat het een heel gevecht is geweest. Aanvankelijk waren we goed vertrokken, ze had er duidelijk zin in, viel zelfs in een rustig galopje op het eerste het beste verldwegje dat we insloegen, maar helaas liep dat paadje dood en dus moesten we rechtsomkeer maken. En toen ging het dus totaal mis, ze wilde enkel maar naar huis (ze kon vanop de hoofdbaan wel weer de stallen zien waar de ruin en haar 2-jarige dochter stonden te "roepen"), hoe meer ik haar probeerde vooruit te drijven en te wenden in de richting die ik wou, hoe meer ze tegenwerkte, op de duur begon ze achteruit te wijken, wat ik niet zo'n goed idee vond aangezien het een smalle weg was met aan weerszijden grachten. Stom genoeg had ik geen zweepje meegenomen, dus ben ik teruggekeerd om er één te halen. Even ging het toen beter, we gingen terug de weg op, andere richting uit die keer, en ze wou zelfs rustig die richting draven, tot ze er op een bapaald punt weer genoeg van kreeg, en de hele situatie begon van voren aan... bokken, achteruit lopen...
Persoonlijk denk ik dat ze eigenlijk niet graag alleen op stap wou ( het blijven kuddedieren he, en ze hoorde/zag de stal en de anderen die achterbleven), en misschien ook omdat ze mij niet genoeg kent/vertrouwt/respecteert, of misschien omdat ik nerveus was en dus niet "zeker" genoeg overkwam...
Wat denken jullie ? Alle tips, ideetjes, raad meer dan welkom!
(oja, kort over mezelf: ik heb vroeger redelijk veel gereden, maar altijd manéges, stages (genre zomerkampen), paarden gehuurd op reis etc.), door studie/werk was't al redelijk lang geleden, en ik heb nooit een eigen paard gehad (jammer genoeg!) dus ik besef dat ik zeker geen expert ter zake ben en dus nog veel kan bijleren !