hoe voel je dat je in de goede galop zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

hoe voel je dat je in de goede galop zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 20:39

Ik probeer het wel te voelen of ik goed zit maar ik merk dat echt niet.Hebben jullie mischien wat tips Haha! (vast wel) Knipoog groetjes lydia

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:13

voelen kan ik het ook niet echt, maar ik kan het wel zien aan zn schouders. als hij in de goede galop zit gaat zn binnenbeen wat verder naar voren (ehm hoe zeg je dat Verward maar goed, je weet vast wat ik bedoel Haha! ) en dat kan je ook zien aan zn schouders.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:18

Als je goed diep in je zadel zit en je paard zit in de goede galop, voel je je steeds een beetje van buiten naar binnen gaan met je zit. Als je dus in de linkergalop zit, schuif je een beetje van rechtsachter naar linksvoor. Zit je in de rechtergalop, dan is het andersom. Ga dat maar eens proberen, volgens mij hoef je dan nooit meer te kijken, als je het op deze manier eenmaal voelt. Je kan het gewoon proberen en dan bedenken in welke galop je paard zit en dan aan iemand aan de kant, of je instructrice vragen of het klopt wat jij denkt.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:39

Tja, hoe leg je dat nou uit... dat vĂ³el je gewoon! Diep zitten, ogen dicht en concentreren. Wedden dat je het zo voelt?

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:56

Reddy007 schreef:
ik zou zeggen ga ind e verkeerde galop is een rondje rijden! dat zit voor geen meter! dus dan weet je wanneer je fout en goed zit!

ja idd!!
hoe moet je het anders uitleggen Haha! Haha!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:56

kijk goed als je aan het galoperen ben naar het binnenvoorbeen deze springt verder naarvoren... dan neem je het gevoel in je op, terwijl je aan het galoperen ben verander je van hand en galoper je gewoon verder (blijf wel de galophulpen geven voor de bijv. rechtergalop en je gaat over naar links doormiddel van de diagonaal) dan voel je dat je niet super naar binnen kan zitten, je wordt al she tware naar buiten geschud.... probeer het maar eens, als je het een paar keer gevoelt heb dan weet je het en vergeet je het niet meer! Lachen

trouwens.... Geen dank hoor voor het plaatje! Haha!

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:23

Als je in de linkergalop zit dan heb je zelf je rechtervoet iets naar achter gelegt. Hierdoor komt je linkerheup iets naar voren. Je gaat met de beweging van je paard mee,dus eerst gaat je linkerheup mee naar voor. Als je paard in de verkeerde galop zit dan zit dan lijkt het heel hobbelig dit komt doordat dan je rechter heup eerst naar voren gaat terwijl je met links voor zit.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:24

Idd Blieb ik ben het met je eens, je kan goed voelen dat je binnenheup meer naar voren gaat in de galop. Dus je linkerheup gaat in de linkergalop meer naar voren bij elke galopsprong.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Re: hoe voel je dat je in de goede galop zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:32

In de goede galop, een lekker handgalopje,
Het paard heeft in de galop een zweefmoment en dat is het moment dat jij het gevoel hebt dat je omhoog gegooid wordt, als het paard land, dan gebeurt dat eerst op het buitenachterbeen, dan binnenachterbeen, buitenvoorbeen dan binnenvoorbeen en dan ga je weer omhoog, dus daarom het geluid kataklop(als je begrijpt wat ik bedoel) Dus eigenlijk zit je lekker en je gaat vliegen en zit je weer en je gaat vliegen.
Zit ie in de verkeerde galop, heeft ie ook meestal geen goede stelling, het hoofd neigt dus niet naar binnen, je hebt ook niet het gevoel dat je lekker door de bocht gaat, net als op een fiets waar je stuur scheef van staat, naar rechts en dan links de bocht om. Zit je paard overkruist, dwz voor goed en achter fout of andersom, dan heb je het gevoel dat je aan het rock en rollen bent op je paard.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 18:43

Ik zelf voel het ook niet altijd, maar vaak wel. Als je in de verkeerde galop zit zit dat voor geen meter. Om het te voelen moet je denk ik diep gaan zitten en je ogen dicht doen en dan proberen het te voelen.

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:41

dat vroeg ik me vroeger ook altijd af, maar je zit in de goede galop als het binnenbeen van ht paard meer naar voren gaat in de galop als het buiten been. en als het buitenbeen dus meer naar voren gaat zit je in de verkeerde galop. Knipoog

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 21:23

hey bedacht. Julie zijn supuuuuuu Clown Haha! hihih Okj ga ik in de les ff met mn ogen dicht zitten Haha! IK snap ut helemaal . Nu nog ff proberen Haha! thxxxxxxxxx groetjess lydia

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:13

Lyd, kom maar een keertje bij mij dan zal ik het laten zien, voelen op Leo.... of op kamp dan ga ik waarschijnlijk ook lesgeven.... heb ik afgelopen zomer ookgedaan... nou ja een springles dan aan de beginners Clown maar dan zal ik je het wel ff uitleggen... evenals verdere vragen en dan kan ik het gelijk laten zien en beter uitleggen! Oke???

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 22:57

En hoe voel je dat je op het goede been zit in draf? Of moet ik hiervoor een nieuw topic openen

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 01:31

das vrij moeilijk te voelen vind ik zelf.... vaak als je aandraaft en je gaat gelijk lichtrijden dan zit je meteen goed.... als het buitenbeen naar voren gaat moet jij gaan staan... of was het nou andersom Verward als ik aan het rijden ben weet ik het wel, maar nu ik het moet uitleggen vind ik het lastig....je wordt volgens mij wel als het ware naar binnen geschud!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-02 15:19

Esmee schreef:
Lyd, kom maar een keertje bij mij dan zal ik het laten zien, voelen op Leo.... of op kamp dan ga ik waarschijnlijk ook lesgeven.... heb ik afgelopen zomer ookgedaan... nou ja een springles dan aan de beginners Clown maar dan zal ik je het wel ff uitleggen... evenals verdere vragen en dan kan ik het gelijk laten zien en beter uitleggen! Oke???


heeeeeeey gaaaaafffffffff Clown Clown Ga jjji nog eens keertje springen op alexie Clown dat was echt een grappig gezicht Haha! Maar ben je er dan ook het eerste ruiterkamp, i hope so Haha! Lijkt me wel ache les van jou Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-02 15:21

Felice schreef:
En hoe voel je dat je op het goede been zit in draf? Of moet ik hiervoor een nieuw topic openen


Dat kan je bijna niet voelen als het buiten voorbeen naar voren gaat ga je staan Haha!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 21:25

Neeh ik ga niet nog een keertje springen op Alex! Dat was gemeen van Marjolein! Ze deed het express omdat Faith niet kon springen moest ik op dat kleine ding! vind je gek dat ik er dan vanaf val!

Les van mij... degene die ik les gaf en soms nog weleens geef vind het hartstikke leuk! dus ja... maar je moet wel luisteren... ik ben er alleen niet met ruiterkamp 1 want dan zit ik met mn rijbewijs waarschijnlijk! Lachen

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 00:21

Lichtrijden op het goede been kan je ook goed voelen, hoor. Als je gaat doorzitten, voel je als het goed is steeds ook een beetje dat je naar links en naar rechts gaat. ( Beter gezegd: Je voelt dat je rechterzitbeenknobbel en dan je linkerzitbeenknobbel meer tegen je paard aan drukt). Als je op de linkerhand rijdt en je voelt dat je naar rechts gaat, ga je daarna metteen staan en dan zit je dus op het rechter- ( goede) voorbeen. Rijdt je op de rechterhand en je voelt je naar links gaan, ga je daarna metteen staan, dan zit je op het linkerbeen en zit je ook goed. Eventueel probeer je het met je ogen dicht, dan voel je nog meer. Als je het oefent en daarna aan iemand aan de kant, of je instructrice vraagt of je goed zit, kan je het zo steeds oefenen. Bij mij is het nu al jaren zo dat ik automatisch op het goede been zit, ik zit nooit meer op het verkeerde been. Bij een paard dat wat moeilijker zit en wat hoger opgooit voel je het wel makkelijker dan bij een paard dat heel makkelijk ( vlak) doorzit, maar als je genoeg geoefend hebt, voel je dat ook vlekkeloos aan! Dus altijd de eerste paar passen doorzitten, dat is ook beter voor een mooie overgang, en dan gaan lichtrijden. Succes ermee!