Ouder paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hercules_

Ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 14:08

We zijn de gelukkige bezitters van een lief paard. Hij is 18 jaar en we hebben hem net een week. Hij is heel erg braaf maar de volgende dingen zijn me opgevallen en vraag aan jullie wat advies.

Hij is een jaar niet bereden en best stijf. Hij heeft nauwelijks spieren aan de achterhand en heeft moeite om hierdoor te galoperen. Hij is helemaal gezond, alleen behoorlijk stijf. Hoe kan ik dit het beste trainen. Ik had zelf bedacht (en ben daar ook mee bezig) om hem elke dag met een rustige training te belasten. De ene keer ontspanning aan de longeerlijn en de andere keer meer spieropbouw vragen. Onder het zadel goed de ontspanning doorvragen om ervoor te zorgen dat hij zijn rugspieren gaat gebruiken (heeft zich zltijd onderdrukt van de training).

Wie heeft nog wat rijtechnische tips............

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:50

Ik denk dat je nu al erg goed bezig bent. Je kan ook lekker je paardje aan de hand meenemen het bos in, heuvelop en af stappen is heel goed voor spierontwikkeling en jullie kunnen tevens een band opbouwen. Nog niet teveel vragen met rijden, lange lijnen en wat overgangen, totdat jij het gevoel hebt dat ie lekker door zijn hele lijf loopt. Dit kan een tijdje duren, maar beter voorzichtig opbouwen als over een half jaar stil moeten zetten omdat ie overbelast is!
Heel veel plezier en geluk met je paardje toegewenst!

meggiemeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:53

Ik denk dat je ook al goed bezig bent.
Wat ik zelf altijd doe als ik overnieuw begin met mijn paard na een lange stop bijvoorbeeld is het volgende schema:
Eerst een week lang alleen aan de longe niet langer dan 20 minuten, hierbij alleen een halster om en verder niets, dit om het paard wat los te krijgen, zodra ik zie dat het paard zelf gaat zakken met zijn neus, als het ware over de grond gaat, is dit voor mij een teken dat die zijn spieren langer gaat maken en dus durft los te laten in zijn rug/nek.
Als dat goed gaat dan ga ik het longeren afwisselen met rustig rijden alleen stap en draf. Het longeerwerk alleen aan het halster wordt dan nu vervangen door bijv. de dubbele longe
Na een 2 weken van dit werk ga ik ook lekker een buitenrit erbij maken met alleen op rechte lange paden een galopje.
Op deze manier kan je het werk in een relatief korte tijd een ruime maand toch op een vriendelijke manier met niet al te veel spierpijn gaan opbouwen.
Ik kreeg van mijn dierenarts het compliment dat mijn paard er goed uitzag na een lange rustperiode door een maagzweer en zelf een gebroken pols. Vroeg hoe ik dat had gedaan en hij vond het een goed schema.
Veel plezier met je paard en vind het erg leuk dat je een wat ouder dier toch een leuke dag wilt bezorgen.

Annabella

Re: Ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:45

Ik ben het er ook mee eens dat je goed opweg bent.
Als de mogelijkheid er is kun je misschien over een tijdje balkjes lopen.
Het is weer eens wat anders voor je paard, en je kunt gewoon in stap beginnen aan de hand.
Ook zou ik gewoon met rijden veel lang laag rijden.
Probeer ruime achtjes te rijden en telkens een beetje binnen stelling vragen, hij hoeft niet de hele tijd naar binnen te staan.
Hierdoor wordt hij wat soepeler in z`n nek en z`n rug.
succes

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:48

Veel gymnastisch werk idd. Maar rustig aan zijn 'oude' spieren zullen snel gevoellig zijn voor spierpijn.

Trek er tijd genoeg voor uit. Een wat ouder paard (want écht oud is ie nou ook weer niet) heeft wat meer tijd nodig op op te warmen. Maar rust, tijd en gymnastisch werk zijn denk ik de beste methoden nu.... Je kan beter iedere dag bijvoorbeeld een half uur werken met em dan om de dag een 3 kwartier of een uur.

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:52

hai,
ik denk ook dat je zeker goed bezig bent. Laat hem lang en laag lopen en zorg dat hij ontspannen in zijn rug loopt. Zodra hij lekker ontspannen is kan je gaan werken aan de bespiering.
Laat hem maar lekker werken en geef hem daarna een lekkere douche! das fijner voor de spieren.