rijden met contra stelling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rocco1

rijden met contra stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:49

mijn paard is pas geleden behandeld door de welbekende Steffi.
hij zat vast in zijn rug, hals en schouders en zijn heupen stonden scheef. de preciese hoofdrede weten we niet maar ze denkt dat hij of heeft vast gelegen of in de wei zich goed verdraaid heeft tijdens het rollen.. iig de reden is niet duidelijk.

nu moet ik mijn paard zo los mogelijk zien te rijden. veel contra stelling, veel links rechts stelling vragen op de lange zijde enz..

op een of andere manier doet hij het niet zoals ik het graag wil.en ja, hij kan het wel. bij mijn instructrice lukt het zo goed en zo ontspannen. mij lukt dat niet !!

ik weet niet of jullie nog wat tips voor me hebben?

overrigens moet alles in stap gebeuren. ik mag zolang alleen draven en galloperen in de bossen.

ik hoop dat jullie goede tips hebben!

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:19

Ik weeyt niet wat precies het probleem was met je paard, maar als zijn spieren wat verkort zijn enerzijds zal hij het wat moeilijker vinden. Jammer dat je instructrice het blijkbaar wel op jou paard kan, maar het jou niet uit kan leggen ??
Je doet het net alsop de volte, je paard om je been laten buigen. Op een rechte lijn blijf je daarbij wel rechtuit zitten en kijken. Soms kan het helpen eerst op de volte te oefenen. Of misschien even op een ander paard prberen, zodat je zelf iig het gevoel weer hebt hoe het moet.

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 23:23

ze legt het me uit en als ze erbij staat heb ik meer geduld.. dan lukt het vaak wel naar even doorzetten. als ik alleen aan het rijden ben niet zo goed.. hij valt vaak naar binnen en zwaaid achter weg.. ik leg mijn buitenbeen dan wat naar achter maar dan valt hij weernaar binnen. dan geef ik met mijn binnenbeen meer maar dan is de stelling weer te min.... pff ik denk dat ik idd het gevoel wat meer moet krijgen..op een ander paard is misschien een goed idee

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 11:04

heeft verder niemand tips?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:08

Ik kan niet goed uit je tekst uithalen welke kant van bekken hoger moet komen staan en op welke hand je in contrastelling moet rijden. Ik heb begrepen op linkerhand in contrastelling rijden. Dat wil zeggen als het zo is, dat de linkerkant van paard de bespiering wat korter is en deze opgerekt moet worden. Dat betekent ook dat de rechterkant van heup/bekken lager staat en dat door middel van die contrastelling wat hoger komt.
Probeer op binnenhoefslag te stappen, goed voorwaarts te houden en dan (als ik het bovenstaande goed begrepen heb van je) iets wat meer op de linkerbeugel te leunen. Want paard zal jou ook wat meer naar rechts duwen en daardoor is de bekken wat scheef komen te staan. Je paard zal dan ook op linkerhand makkelijker naar bakrand willen gaan lopen. Door middels die contrastelling te vergroten kun je je paard op binnenhoefslag houden en kun je je concentreren op rechtrichten (zie ook meer over natuurlijke buiging van paard en rechtrichten op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst en bij www.paardenbegrijpen.nl)

Anders hoor ik het wel als ik je verkeerd begrepen heb.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:18

Wordt jij soms gespnsord door die mensen Bets?? ik vind bijna geen post meer van je zonder een of andere link erin

Ik denk dat de TS op beide kanten contra wil rijden, tenminste zo begrijp ik het verhaal

Ik begin zelf vaak eerst met op de A-C lijn stelling te vragen en te wisselen. Of inderdaad op de 2e of 3e hoefslag,
Tussendoor oefen ik slangevolten en dan heel duidelijk inbuigen - recht stellen- andere kant inbuigen.

Je kan ook over de AC-lijn een soort slinger/ slalom maken en dan de bochten steeds flauwer zodat je uiteindelijk op een rechte lijn je paard contra kan stellen.

Als dat een keer lukt dan een keer door oefenen naar wendingen in contrastelling rijden. Geduld is wel een schone zaak denk ik.

Flexen is ook zo'n begrip dat wel meer voorkomt, dat wil zeggen op een rechte lijn je je paard om en om link en rechts instelt. Je begint met een pas of 7/8 en dan omstellen en uuiteindelijk an het wel met een pas of 4.
Het nut van deze oefening daar wordt wel over gediscussieerd hoor.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:20

Nee riant word helaas niet gesponsord!! Jammer he, maar vind wel duidelijke uitleg erin staan en veel mensen reageren dat ze er veel aan hebben, dus ja waarom dan niet!! Maar stoor je er vooral niet aan hoor!!

Met rijden van die lijnen om naar links en rechts inbuigen, werkt inderdaad, maar let op met tegen wie je dat zegt!! Want anders ga je bij sommige ruiters krijgen dat ze naar links naar rechts gaan "trekken"en niet goed omgaan hiermee!! Dat werkt wel bij mensen die wat verder zijn. Tevens is die slangenlijnen (slalommen zeg maar) goeie oefening ook voor balans van ruiter te vinden.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:33

Ik ga er vanuit dat dat voor iedere oefening geldt Bets, het effect van een oefening valt en staat uiteraard met of je hem goed uitvoert.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:35

Tuurlijk geld dat voor elke oefening, maar je kunt vaak wel eruit halen wat een ruiter wel of niet kunt... dat is wat ik ermee bedoelde eigenlijk.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:03

Houdt dat concreet in dat je mijn tip in dit geval niet op zijn plek vind bij deze TS??

Ik kan van afmijn PC niet zien hoe ver te TS is met rijden, maar ik ga er vanuit dat ze weet dat ze niet aan de kop moet gaan lopen trekken.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:11

Nou je voelt je aangevallen schijnbaar, maar dat is niet de bedoeling.

Misschien meer uitleg wat de oefening inhoud, hoe je die moet rijden. Maar goed was gewoon als tip bedoelt niet als aanval.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:36

Ik zie het ook niet als aanval hoor Bets het is maar een vraag.

Jouw opmerking " kijk uit tegen wie je dit zegt!!" vond ik een beetje overdreven want ik vind dat vanzelfsprekend eigenlijk.

Als ik het profiel van de TS bekijk dan zie ik een schitterend dier en een meid die netjes rijdt. Ik acht ik haar prima in staat te begrijpen wat ik bedoel eigenlijk (en zo niet dan horen we dat vanzelf wel )

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:39

Oke jij jouw visie, ik de mijne. Meerdere mensen tips?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:11

Riant schreef:
Ik zie het ook niet als aanval hoor Bets het is maar een vraag.

Jouw opmerking " kijk uit tegen wie je dit zegt!!" vond ik een beetje overdreven
want ik vind dat vanzelfsprekend eigenlijk.

Als ik het profiel van de TS bekijk dan zie ik een schitterend dier en een meid die netjes rijdt. Ik acht ik haar prima in staat te begrijpen wat ik bedoel eigenlijk (en zo niet dan horen we dat vanzelf wel )

ik denk dat bets dit uit voorzorg zegt . niet iedereen begrijpt direct wat er bedoelt wordt met om en om vragen. sommige gaan dan heen en weer zitten trekken. ik denk dat je tip erg goed is riant, maar dat bets dit dus meer zei als aanvulling op jouw post, zodat mensen goed begrijpen dat dit geen trek en plukwerk wordt

wat jij als vanzelfsprekend ziet kan een ander anders opvatten en dus de tip verkeerd gebruiken...

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:32

het was me al duidelijk hoor Klomp maar bedankt voor de toelichting. Kunnen we nu weer ontopic?

Klomp wellicht heb je ook nog een nuttige tip?

Diana_Mabel

Re: rijden met contra stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:39

Wat lukt er precies niet bij de contrastelling?

Ik rij linksom op de binnenhoefslag, daarbij vraag ik rechterstelling.
Toen ik met de oefening begon maakt ik fouten waardoor ze naar de hoefslag "trok"/liep.
Mijn gewictht moest meer in de linkersteigbeugel komen dus binnenbeen lang maken.
En ik hield teveel tegen met mijn linker hand die moest ik een stukje meegeven.
Nu kan ik de oefening prima doen in stap, draf is nog moeilijk

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:49

Riant schreef:
het was me al duidelijk hoor Klomp maar bedankt voor de toelichting. Kunnen we nu weer ontopic?

Klomp wellicht heb je ook nog een nuttige tip?

ok wil best on-topic maar de tip die ik had heeft bets al gegeven

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 18:43

pfff wat een reactie's in een keer ! maar goed, hoe mijn rijkunsten zijn... ik rijd met mijn paard veel basis (op dit moment helemaal) maar ooit ook schouderbinnenwaarts, wijken, kleine stukken contra galop enz.. maar goed daar ging het niet over.. ik hoop dat mensen een goede uitleg kunnen geven over hun rijden met contra stelling! mijn probleem is dat mijn paard OF zijn binnenhand naar binnen laat vallen.. aan mijn been gaat plakken zeg maar OF dat hij zijn achterhand laat zwieren.. het is niet overdreven erg maar ik merk het.
ik zou graag wat tips willen.. dan kan ik die proberen en kijken of ze bij mijn paard passen! de paar tips die ik al gehad heb ga ik zeker wat mee doen en leg ze voor aan mijn instructrice !
in iedergeval bedankt

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:09

Je moet even rekening houden dat je de contrastelling/contrabuiging afhankelijk is van scheefheid van paard. De ene dag zul je namelijk minder contrastelling/contrabuiging nodig hebben dan andere dag. Hoe groot moet deze buiging zijn, tot hij niet meer richting de bakrand gaat vallen (dus niet tegen je buitenbeen leunt) en als je op andere hand rijd dat je paard niet tegen je binnenbeen aan leunt. Dus dat je een rechte lijn gaat krijgen op de binnenhoefslag. Het is natuurlijk ook afhankelijk welke natuurlijke buiging je paard heeft. Maar als je dus de contrabuiging te veel vraagt, kan je paard wat normaal tegen je buitenbeen aanvalt, teveel gewicht naar binnen gooien en daarop dus met binnenhand naar binnen gaan vallen.

Wat dan een goeie controle kan worden is dat je op binnehoefslag in contrastelling/-buiging rijd en net voordat je de hoek in komt, ga je buiging naar binnen vragen tot je de 2e hoek bijna uit bent en stel je hem weer recht via die contastelling/-buiging. Mocht het niet duidelijk zijn, laat het mij even weten. Ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven. Succes ermee.

Josephinus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:27

Bets schreef:
Je moet even rekening houden dat je de contrastelling/contrabuiging afhankelijk is van scheefheid van paard. De ene dag zul je namelijk minder contrastelling/contrabuiging nodig hebben dan andere dag. Hoe groot moet deze buiging zijn, tot hij niet meer richting de bakrand gaat vallen (dus niet tegen je buitenbeen leunt) en als je op andere hand rijd dat je paard niet tegen je binnenbeen aan leunt. Dus dat je een rechte lijn gaat krijgen op de binnenhoefslag.

De buiging van de contrastelling is zo groot tot je op beide teugels evenveel druk hebt..Tenminste, zo doe ik het altijd en dat werkt. Dus rechterstelling op de linkerhand, binnen een paar stappen van het paard heb je evenveel druk op beide teugels en dan weet ik dat de contrastelling die dag bijv. ..graden moet zijn. (nog vroeg, ben niet goed in uitleggen merk ik wel). Snapje?