Paard is ontzettend heet met inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Paard is ontzettend heet met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 09:18

Hai,

Ik heb mijn merrie al een paar weken geleden geschoren.
Maar echt sinds deze week valt er niet meer normaal op te rijden.
Ze staat van 11 tot 5 buiten in de weide of rijbak.
Maar als ik opstap, loopt ze al te dribbelen van ongeduld, en zit ik erop, het liefst springt ze meteen aan in galop.
Dus ik galopeer maar meteen aan, en laat haar dan maar even uitracen, en dan pak ik haar weer op, maar ze blijft drammerig, en overal van schrikken.
Wat is hier aan te doen, en hoe moet ik haar gaan rijden, is het wel een goed plan om haar van te voren uit te laten razen onder het zadel?
Ik ben gisteren maar gestopt, want ze was echt knetter gek, en toen heb ik haar los gelaten, en toen heeft ze wel 4 ronden gegalopeert los.

Priscilla

ellepel

Re: Paard is ontzettend heet met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:23

t is er wel weer tijd voor he??
t word kouder, meeste paarden worden daar wel wat drukker van, eventueel longeren voor t rijden wil wel helpen...
of gewoon even losgooien zodat ze zelf lekker uit kan razen.

de mijne doet het ook, drammen,schrikken en idioot doen...
voeding misschien iets aanpassen, of andere brok gaan geven.

verder ga ik bewust ontzettend veel figuren rijden zodat hij zijn kop er bij moet houden, overgangen tot je er simpel van word, pas als hij rustiger word laat ik hem pas doordraven en zet de galop er in...

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 09:26

Ze krijgt geen brok.
Mede doordat ze zoveel energie heeft.
Ze staat alleen op gras en kuil .

Het is idd het weer er wel voor ja, maar longeren lijkt me dan verstandiger want ze is echt zo omstuimig met galoperen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:49

Rij je haar iedere dag? Dan zou ik gaan longeren en eventueel twee keer per dag iets mee gaan doen. Desnoods gaan wandelen aan de hand in het bos ofzo. Is ook goed voor het vertouwen. Moet je natuurlijk wel tijd voor hebben en anders gewoon even aan de longe voor je erop stapt. Succes!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:53

Ik zou gaan voor longeren voor het rijden.
En idd, veel figuren rijden zodat hij erbij moet blijven met zijn hoofd.
Succes!

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:31

Ik rijd haar 3 x in de week.

2 dagen achter elkaar en dan 1 dag vrij, en dan een buitenritje.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:53

Misschien heeft ze toch meer werk nodig, misschien andere dagen longeren?
En inderdaad vantevoren ook ff aan de longe gooien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:55

Niet onder het zadel laten uitracen
Voordat je het weet maken ze er een gewoonte van, ook al is het dadelijk 30 graden
Zo iets aangeleerd, afgeleerd veel moeilijker

Dan beter ff longeren.

En stap je in met een deken?
Dat scheelt vaak ook wel een hoop.

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 19:11

Ja ik stap wel in met een deken.
Dat wou ik dus even weten wbt het laten uitracen onder het zadel, dat is dus niet een goed plan, dan doen we het mooi aan de longe, ben benieuwd hoe dat bevalt deze week.

monsera

Re: Paard is ontzettend heet met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:33

Ze staat van 11 tot 5 op de weide of in de bak en als je nu om 5 uur gaat rijden als ze net uit de bak komt heb je dan ook deze problemen?

Ik zou ook zeker niet het paard laten uitrazen onder het zadel ik zou het paard helemaal niet laten uitrazen maar juist extra lang gaan stappen en dan even een deken opleggen.De merrie van mijn vriend kan ook wel eens druk zijn maar dan ga ik juist even een tijdje aan de lange teugelstappen om haar relaxt te laten worden en dan pak ik haar op en ga met haar bezig in de stap en daar kan ik wel 15/20 minuten mee bezig zijn inclusief het stappen aan de lange teugel.

Als je haar niet niet aan de lange teugel durft te laten stappen zou ik gelijk haar aan het werk zetten in de stap dus om de 5 meter iets van haar vragen zodat ze geen tijd heeft om weg te schieten.Dit kan van alles zijn en wissel ook veel af maak overgangen stap-halt-stap-halt maak veel figuren en laat haar af en toe wat extra inbuigen ene keer wat meer naar buiten laten kijken andere keer naar binnen laten kijken hoeft maar een klein stukje te zijn als je haar oog ziet is voldoende.Zo moet ze op jouw blijven letten en zal ze gaan wachten op wat je nu weer van haar zal gaan vragen.

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 19:38

Parous staat idd tot 5 uur buiten, probleem is dat wij geen buitenbak verlichting hebben en dus niet daarna kan gaan rijden.
Maar bedankt voor je tips!