Middendraf!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenl0ver

Middendraf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 00:05

Hallo,

Ik heb een probleem met de middendraf.
Bon Jovi springt heel snel aan in galop.. en wanneer het me lukt om hem niet te laten galopperen verruimd hij te weinig. (Ligt waarschijnlijk aan mij.. maar hij verruimt zijn pas dus omschrijf het even zo)
Dit heb ik altijd met wedstrijden. Met middendraf heb ik altijd een 5 en dan staat er of; verruimd te weinig. of; taktfout / galopeert.
Heb ook geprobeerd basistempo iets te minderen, maar het is nog niet goed genoeg zodat de jury een duidelijk verschil kan zien..

Iemand tips ? Van harte welkom.

Groetjes Patty.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:11

Heb je les? Anders toch eens proberen.
Dit "probleem" kan niet in een week worden opgelost. Je paardje is slecht aan de hulpen en toont waarschijnlijk ook te weinig impuls.
Bij het van hand veranderen idd eerst het tempo wat lager en wat meer verzamelen in de laatste hoek, rechtrichten op de diagonaal en dan met kuitdruk en voor iets tegen houden en pasje laten verruimen. Zo steeds iets meer en iets langer. Rij je nog in de B, dan hoeft het ook maar echt 3 tot 4 passen te zijn, maar wel goede verruimde passen vanuit de achterhand. Succes....

Steph__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:18

Ik heb ook een probleem met de middendraf.. Mijn paard strekt namelijk dan altijd, ik neem aan dat dit niet de bedoeling is ? Ik ben niet zo'n dressuurmuts, maar wordt dit slechter gepunt ?
Ik krijg er gewoon geen middendraf in..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:29

Je krijgt idd een slechter punt, want je paard laats iets zien wat ze niet willen zien, de jury wil een middendraf zien en die toon je niet, dus waarschijnlijk een onvoldoende zelfs.
Probeer hem iets terug te rijden, maar wel moet voldoende mpuls. Is moeilijk om zo iets uit te leggen. heb je les, zo nee, neem les. Heb je erg veel aan.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:42

denk dat je paard net wat te weinig kracht heeft om het achterbeen meer onder de massa te zetten. het is makkelijker voor een paard om aan te springen in galop, dan zijn achterbeen meer onder de massa te plaatsen.

rijd veel overgangen en tempowisselingen om hem sterker en vlugger op het achterbeen te maken, dan komt het allemaal best goed.
zodra je paard sterker wordt, dan wordt het veel makkelijker om meer het achterbeen onder de massa te zetten.

succes

essie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:05

droefje schreef:
denk dat je paard net wat te weinig kracht heeft om het achterbeen meer onder de massa te zetten. het is makkelijker voor een paard om aan te springen in galop, dan zijn achterbeen meer onder de massa te plaatsen.

rijd veel overgangen en tempowisselingen om hem sterker en vlugger op het achterbeen te maken, dan komt het allemaal best goed.
zodra je paard sterker wordt, dan wordt het veel makkelijker om meer het achterbeen onder de massa te zetten.

succes

Ben het hier helemaal mee eens; schakelen is zo belangrijk!
Daarbij zou ik nog willen zeggen dat je goed moet opletten dat hij rechtgericht is, anders wordt een middendraf wel heel erg moeilijk.

Bon_Jovi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:46

hey patty,

ik ken het probleem, dat was bij mij ook zo..
wat ik toen heb gedaan is gewoon me eerst concentreren op de andere dingen in de proef dat die goed en soepel verlopen en daarna pas die middendraf, want is de rest goed, komt al het andere bij bon jovi ook vanzelf goed, want dan is hij zo met jou en de proef bezig, dat hij gewoon vanzelf die middendraf goed loopt, mijn laatste wedstrijd toen met hem heb ik ook zo specefiek geoefend en toen kreeg ik een 8 voor mn middendraf omdat hij zowat aan het strekken was,
en hem in ieder geval bezig houden dat hij met zijn benen(beetje vreemd om te zeggen) ook bij de les blijft en bij jou.
ik hoop dat je er wat aan hebt...
in ieder geval heel veel succes en nog veel meer plezier, ik hoop dat ik nog een keer langs kan komen, als ik mn ouders een keer lief aankijk om te vragen of ze naar jou toe willen rijden, als jij dat ook goed vind natuurlijk...

groetjes + =xxx= Steef

p.s: geef bon een dikke knuffel van me...

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:03

Kris25 schreef:
Je krijgt idd een slechter punt, want je paard laats iets zien wat ze niet willen zien, de jury wil een middendraf zien en die toon je niet, dus waarschijnlijk een onvoldoende zelfs.
Probeer hem iets terug te rijden, maar wel moet voldoende mpuls. Is moeilijk om zo iets uit te leggen. heb je les, zo nee, neem les. Heb je erg veel aan.

ik heb les maar het lukt nog steeds niet

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:43

Je paardje wil gewoon te graag strekken. Je instructeur zal dat toch ook zien en zal je daarbij moeten helpen. Probeer anders eens super weinig te verruimen, dus ook maar heel weinig vragen. Eigenlijk bijna niets meer laten zien dan een gewone arbeidsdraf en dan steeds een beetje meer.... Tis natuurlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan!

esziiY

Re: Middendraf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:27

Als je middendraf probeert en dat ze dan in galop aanspringt gewoon meteen stilzettenn.. En dat ent zo vaak doen tot ze het begint te brgijpen!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:37

esziiY schreef:
Als je middendraf probeert en dat ze dan in galop aanspringt gewoon meteen stilzettenn.. En dat ent zo vaak doen tot ze het begint te brgijpen!

dit is niet de manier denk ik.
het paard gaat je juist minder begrijpen. je vraagt aan het paard om actiever te lopen, dus ruimer en meer op het achterbeen.

heeft het paard er geen kracht voor en is nog niet goed in balans, dan springt het paard aan in galop. dit mag je NOOIT straffen.
paard doet zijn best, maar kan het lichamelijk nog niet aan, dus je straft het paard ergens voor waar hij zelf niets aan kan doen.

juist weer rustig opvangen en opnieuw proberen. niet stilzetten.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:41

Eens met Droefje! Er kunnen heel veel oorzaken zijn waardoor de middendraf er niet uitkomt. je paard moet rechtgericht zijn, goed aan je been, fijn over de rug naar voren willen/kunnen gaan, nageeflijk zijn etc. Stilzetten lost niks op, want of je paard heeft geen idee wat er van hem verwacht wordt of hij kan het niet uitvoeren doordat een van die punten nog niet voor elkaar is. Dat krijg je ook niet voor elkaar door hem stil te zetten!

Ik zou zeggen, werk aan het goed aan de hulpen zijn, recht maken, veel overgangen maken, schakelen en dan spelenderwijs steeds een paar pasjes proberen.

Of je probeert hem eens op de buitenrit flink te laten draven, neus naar voren, lekker uit elkaar laten vallen, maar dan heb je wel even het gevoel te pakken.

Paardenl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:07

Iedereen bedankt voor tips.
Zelf ben ik het meest mee eens dat ik veel overgangen moet rijden en met de middendraf zelf van voor wat tegen houden maar toch vanachter wat bijdrijven..

Stefanie , ik zal Bon een knuffel van je geven en natuurlijk mag je langskomen als je wil !!

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:44

Ik zou (omdat hij het moeilijk vindt om zn achterbenen meer onder de massa te plaatsen) niet hele lange zijden of diagonalen in middendraf wegrijden. Liever 100x 20 meter een paar passen verruimen waarbij de takt bewaard blijft dan 50x 60 meter in volle middendraf wegrijden waarbij hij elke keer in galop valt.
Die 20 meter kan je na verloop van tijd natuurlijk stap-voor-stap uitbouwen tot 40/60 meter.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:21

nou ik ken het probleem, het paard waar ik op rijd, kon ook geen middendraf hij was zeer kort en sprong in galop aan als het te moeilijk werd. veel blijven oefenen ik had elke keer 4ren en nu zijn het 6en jaja. ik ben op zandpaden gaan oefenen en dat deed ie wel, maar toen moest het nog in de bak. ik heb een paar rondjes ahcter mekaar het geprobeerd achter me kaar middendraf doen ook in de bochten enz. en dan zal je merken dat die op het laatst probeerd te verruimen, beloon hem dan goed, en dan steeds de stukjes korter maken, op het laatst snappen ze het. paard waar ik op rijd snapste niet dat ie zijn benen naar voren toe kon gooienn als ware. springt ie in galop aan rustig terug nemen en gewoon verder. ik moet alleen veel contact houden met de mond, moet hem echt tegen houden van voren anders snapt ie het niet meer en weet niet meer waar die zijn benen moet neer zetten.

succes ermee, maar blijven oefenen heb ik ook gedaan.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:24

Mijne wou het ook niet, maar toen ik in de les er serieus mee aan het oefenen ben geweest krijg ik er nu een 8 op.

Lichtjes tegenhouden van voor, iets zwaarder gaan zitten en been geven.
Met een instuctrice erbij zal je toch verder komen.
En niet hele 60 meters, een paar pasjes is goed.
En laten weten dat het paard het goed doet maakt hem een stuk zekerder.