Wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gilraen

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 22:26

Als ik ga wijken, maakt niet uit op welk paard, trek ik het hoofd van het paard naar binnen toe(dus naar de kant waar ik niet heen ga). Hoe moet ik ervoor zorgen dat ik dat niet doe? En weet iemand misschien hoe het zou kunnen komen dat ik dat doe?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:36

Dat is heel vaak zo hoor gewoon heel veel blijven oefenen en rechtuit blijven zitten, dat je niet je schouders scheef gaat zetten, en je hand heel erg ontspannen. want de buitentuegel is bij het wijken het belangrijkst. als hij goed wijkt komt de stelling vanzelf meeste mensen denken: eerst stelling, dan wijken, maar het is eigelijk andersom veel succes!!!

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:05

ik heb het ook nog heel vaak hoor een enkele keer gaat het goed maar dan weer 100 keer fout gewoon blijven oefenen

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:47

Lijkt mij dat je je been moet gaan gebruiken en je hadn los moet laten.

Hoe?

Haal er iemand bij die je er op wijst
En dat hoeft niet eens iemand te zijn met veel verstand ervan, maar iemand die je ervan bewust maakt.

omaxje

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:55

meer voorwaarts, en ''durven'' het paard los te laten. en meer met je binnenbeen drijven, zodat je paard goed ''schaart''

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:27

gelijke druk op beide teugels en het paard zou niet meer scheef kunnen lopen met zijn hoofd.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:48

binnekant lucht geven, dus sta je hand iets toe richting paardenmond. je paard mag iets gebogen zijn, maar niet verbogen, zodat het paard over zijn schouder heen wegloopt. dus gebogen om je binnenbeen en niet vanuit je hand.

succes

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 17:26

oke ik zal het proberen;-)
iemand nog meer tips?

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:00

mij lijkt eigenlijk dat je gewoon te weinig je buityenteugel erbij hebt.
Je wil je paard gaag begeleiden met je buiten teugel dus ook met het wijken. Dus als je zijn hoofd naar binnen trekt dan is er iets fout met zowel je binnen als je buitenhand.

En je mag bij wijken gewoon stelling naar binnen vragen daar is niks verkeerd aan.

_evelien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:04

goed rechthouden, met je buitenteugel en buitenbeen de schouder begrenzen en niet teveel buiging vragen met je binnenteugel

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:07

Binnenbeen-buitenhand!!!!!
Qua hoeveelheid stelling die een paard hoeft te lopen in het wijken is zo minimaal dat je het niet eens hoeft aan te vragen, dus je houdt met je binnenhand alleen CONTACT. Je zult zien dat als je je paard meer tussen binnenbeen en buitenhand opsluit en binnenhand ontspant (i.p.v kromtrekken met je binnenhand) dat het wijken ook beter gaat, hij zal meer scharen en minder over de buitenschouder weg vallen....

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:48

Het paard hoort in de richting te kijken waar hij niet heengaat, maar niet heel erg, dit controleer je met je buitenteugel, en met je buitenbeen geef je tempo aan maar kun je ook een subtiel hintje geven om hem te begrenzen zodat hij niet over zijn schouder wegvalt (dus met teveel stelling) dit moet je dan doen samen met je buitenteugel. Leer je dat niet op les, hoe je hem rechter krijgt?

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 23:27

nee, helaas niet.
Maar bedankt voor alle tips!
Ze blijven welkom:P

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:37

Probeer anders om even een stapje terug te doen naar de basis en controleer of dat fijn gaat. Voltes openen en sluiten zonder de halshouding te veranderen.
Probeer weer eend niet meer dan 2 of 3 opassen te wijken en dan weer echt naar voor. Wat ook wel fijn werkt is 2 of 3 passen wijken en recht naar voor door naar middendraf.

En wat ook nog wel eens een leuke tip is als je afwend om te wijken: Eerst helemaal rechtstellen en dan pas een paar passen wijken inzetten. het aantal passen dan langzaam uitbreiden en als het hoofd teveel naar binnenkomt meteen Recht naar voor.

En het toverwoord blijft toch echt "binnen been - buiten teugel".