Lanceerpoging 101

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Lanceerpoging 101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 20:47

Hele zomer heerlijk gereden op Novel, niets met hem aan de hand. Tuurlijk weleens een mindere dag, maar geen echte problemen. Ook op wedstrijden ging het goed.. Tot deze week..

Meneer heeft nergens zin in. Vrijdag had ik concours en op het voorterrein niet normaal te rijden.. Steeds weer uit het niets gaan bokken. Pasje voorwaarts en er komt weer een uitspatting. Ik kreeg hem gewoon niet aan m'n been. Toen de proef in. Het binnenkomen ging nog goed (7), voorwaarts iets tegen de hand (5), Gebroken lijn was slecht, weer tegen de hand en nier naar voren willen, wijken vervolgens was wel goed (7), daarna weer slaan met het hoofd en niet willen nageven. Toen heb ik maar besloten om mijn proef vrijwillig te beeindigen. Iets wat ik nog nooit heb gedaan, maar werd zelf zo kwaad van binnen, dat er geen ontspanning meer uit mezelf kon komen.

Gisteren weer gereden. Eerst even lekker laag lang om op te warmen. Het aandraven ging nog goed, maar na 3 minuten ging de rem erop en weer bokken. En geen kleine bokjes, maar echte lanceerpogingen. Ik word er niet goed van. Aan de pessoa gezet ( laat hem maar lekker met zichzelf vechten) en er vervolgens weer opgestapt.. Super lopen, niets aan de hand. Dus vandaag eerst maar even gelongeerd en daarna gereden.. Ietsje spanning, maar toch fijn gereden.

Is dit herkenbaar voor iemand? Ik heb het idee, dat de kou de boosdoener is, maar op concours had ik hem al 20 min losgereden. Tips, commentaar, alles is welkom.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:54

Het zou heel goed de weersomslag kunnen zijn hoor. Het is in ene zo koud aan het worden en dat terwijl het toch heel lang warm is geweest. Die beesten zijn helemaal van slag!
Noob is ook meer gespannen dan anders. Vaak zitten er hele fijne momenten tussen, maar dit is gewoon minder dan normaal. Er hoeft maar een windvlaag te komen en meneer gaat alweer lopen knijpen.
Succes ermee in ieder geval. Als het nou te lang gaat duren, laat hem dan voor de zekerheid even nakijken op rugproblemen o.i.d.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 20:59

Oké, gelukkig dat er meer paarden zijn. Het is ook idd zo dat hij eerst 5 min super loopt en vervolgens geen stap meer wil zetten.. Hij is ook geschoren, dus zat al te denken om met uitrijdeken te gaan warmrijden, maar als je eenmaal gaat draven zal dit ook wel klapperen.. Denk niet dat hij daar erg blij mee is..

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:07

als hij geschoren is, en het is dit koude weer, mag je wel met uitrijdeken op warmen hor, want het is al best wel fris

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:17

Ik rij noob ook in met deken en stap hem ook uit met deken. Is erg koud hoor! Als je een goede deken hebt, flappert het niet.

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:34

Anders rijdt je in met n fleece-uitrijddekentje?

Mijn pony heeft snel last van de koude, dus als t straks echt koud wordt, rijdt ik gewoon de hele tijd met t dekentje over zijn rug. Volgens mij vindt meneer dat echt fijner. Fleece blijft ook heel fijn liggen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:40

Mijn pard is geschoren en rijd ik met een wollen uitrijdeken. Deze blijft goed liggen en anders trek je hem gewoon even recht.
Veel paarden krijgen zichzelf niet goed warm en kunnen dit uiten door te gaan bokken.

Als je echter al 20 minuten hebt losgereden zou dit niet meer een logische reactie op het koud hebben zijn. Misschien een rare beweging gemaakt en last van de rug of ergens anders...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:05

Misschien heeft ie er gewoon even geen zin meer in, in ieder geval gewoon even doorrijden, zonder jezelf te boos te maken (is moeilijk, dat weet ik) en aan het werk zetten, desnoods volop vooruit in de bak. Dat wekt bij die van mij erg goed en die kan me af en toe ook echt proberen te lanceren. Wanneer hij echt niet wil na een week of 2 even een fysio erbij halen. Hij kan ook een spier verrekt hebben en daar last van hebben... Succes.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 13:17

Dank je voor jullie tips.. Ik rij hem stap hem wel altijd in en uit met zweetdeken, maar als ik aan wil gaan draven haal ik hem eraf.. En met aandraven begint hij ook te protesteren. Ik zal het wel even aankijken en anders idd de fysio erbij..

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:51

Als ik dat zo lees dan denk ik eigenlijk gelijk: dan heeft ie iets. De eerste 5 min houdt ie t dan nog uit, maar dan krijgt ie ergens last van en dan staakt ie. (ben blij: er zijn ook paarden die door pijn ed. heen lopen, maar die zijn op t einde dan ook kapot gereden). Kijk alles even na, vooral de rug. Ligt je zadel nog goed?

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:09

Daar heb idd een punt.. Had er zelf nog niet echt over nagedacht. Had meer het idee, dat hij een winterdip heeft. Heb een op maat gemaakt zadel (Stübben) en die is vorig jaar voor het laatst opgevult. Het is me niet opgevallen dat het niet goed ligt, maar heb er ook niet echt goed naar gekeken.. Wat stom dat ik daar niet aan heb gedacht..

Chubby

Re: Lanceerpoging 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:48

Die van mij vertoont ook van dit soort heerlijke kuren. Niet zozeer bokken, maar rennen. En dat terwijl het de afgelopen zomer nou net zo heerlijk ging.

Instappen en draven aan een wat langer teugeltje gaat prima. Maar zodra ik de teugels oppak begint het gemier. Ik geloof niet dat mijn knollie iets mankeert, dit is namelijk steeds hetzelfde elke winter.

Ik laat haar de eerste 5 a 10 minuten (nadat ik dus wat ben warmgelopen) even uitrazen *Wil jij hard? Dan gaan we ook hard!* Daarna is de meeste spanning eruit en kunnen we aan de slag.

lvanbattum

Re: Lanceerpoging 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:37

Ik ben met mijn paard ook al aan het vechten geweest van de week. Ook erg drammerig, rennerig en bokkerig. En dat zijn echte airborn bokken. Gister wezen boscrossen en ik heb alle gangen voorbij zien komen.
Ook slaat ze met haar achtebenen als ze stil moet staan, van ongeduld.

Ik denk dat ze last heeft van het omslaan van het weer.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:10

Ja, dit probleem heb ik ook op dit moment. Alleen denk ik niet dat het bij die van mij het weer komt. Ze doet het al een tijdje.
Het is zowiezo een paard dat als het haar even niet aanstaat gaat bokken.
Maar momenteel is het wel heel extreem met inderdaad lanceerpogingen.
Maar het rare is thuis rijden gaat wel redelijk, clubles is een hel, en de wedstrijden gaan juist super.
Afgelopen maandag heeft mijn instructrice met de longeerzweep in de bak gestaan, daarop was ze wel weer voorwaarts te krijgen.
Ik kan op zo'n moment ook niet mijn been eraan hebben. Zelfs op de stem gaat ze al in protest.

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:35

Las een aantal berichtjes dat kou wellicht de boosdoener is voor vervelende paarden, maar dat lijkt mij sterk! Paarden hebben namelijk veel minder dan mensen last van de overgang van warm naar koud weer. Zelfs als ze geschoren zijn. Je kunt dus gewoon zonder deken inrijden.
Paarden gaan pas last krijgen van de kou als ze nat zijn, dus erg bezweet na inspanning of in de regen. Dan is het wel verstandig om een deken te gebruiken tijdens het droogstappen.

Misschien is het toch handiger om in de medische hoek naar een oplossing te zoeken, misschien heeft je paard wel gewoon last van zijn rug, o.i.d... Ik zou er zeker niet te lang mee doorrijden!

Veel succes ermee!