beenhulpen schouder-binnenwaarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hons

beenhulpen schouder-binnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 14:57

Ahoi,
tgaat eigenlijk over de algemene beenhulpen bij schouder-binnenwaarst, schouder-buitenwaarts en wijken. Ik weet dat die allemaal hetzelfde zijn.
Maar...
Om bijvoorbeeld schouder-binnenwaarts uit te oefenen op de rechterhand, bijvoorbeeld van M naar F, moet je je linkerbeen achter de singel brengen, en je rechterbeen op de singel.
Je mag niet duwen met je linkerbeen, en met je rechterbeen MOET je duwen.

Mijn probleem: ik krijg (meestal bij wijken dan) mijn paard alleen vooruit (diagonaal dan), als ik mijn rechterbeen achter de singel plaats.
Als ik het op de singel doe, gaat hij gewoon vooruit, ipv zijwaarts.

Wie kan me dit uitleggen

(ps: alleen als je het 100% zeker weet!!!)

cheers

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:00

jij beschrijft niet de hulpen voor schouderbinnenwaarts... hoe kan jij in godsnaam je kont op de hoefslag houden als jij je linkerbeen achter de singel hebt?

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:13

@LiSSy: dat linkerbeen ligt daar ter ondersteuning van je achterhand, je hoort namelijk een serieuze buiging te hebben en daarbij is dat onontbeerlijk. vaak werk je ook niet met een schouderbinnenwaarts op de hoefslag maar op de middellijn of op de tweede hoefslag, en dan zou die kont zonder dat buitenbeen ferm uitzwaaien, dan heb je wijken ipv sbw.

dan nu dus een antwoord op Hons: ja in theorie houd je je binnenbeen op de singel, maar in feite is dat net achter de singel (of zo heb ik het toch geleerd), terwijl je buitenbeen een stuk achter de singel ligt. je moet eigenlijk voor je gevoel een volte rijden, maar in plaats van dat je dus een volte maakt, rijd je je paard met je gewicht vooruit (en kijk je bijgevolg ook naar voren), terwijl je je benen en handen en daarmee dus je paard diagonaal zet, tov de rand van de bak. heel belangrijk is dus je gewicht en je binnenbeen, hiermee behoud je de impuls waardoor je paard dus een vlot tempo behoudt.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:35

hmmm, ik heb het toch heel anders geleerd

elmiran

Re: beenhulpen schouder-binnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:03

ik doe het zo:

ik geef een halve ophouding en breng de voorhand iets naar binnen van de hoefslag. met binnenbeen en binnenteugel. M'n buitenbeen en buitenteugel gebruik ik om te ondersteunen. M'n buitenbeen leg ik achter de singel om het uitzwaaien van de achterhand te voorkomen en binnen been iets achter de singel.

Hons

Re: beenhulpen schouder-binnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 16:10

allrighty, danku danku, kzal het woensdag es proberen :d

cheerio

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:48

Met mijn pony deed ik altijd sbw door mijn binnenbeen een eind naar achteren te leggen, dit was eigenlijk fout, want je doet dan kontbuitenwaarts ipv sbw. Nu heb ik het goed geleerd van mijn huidige instructrice en moet ik mijn binnenbeen op de plek houden en mijn buitenbeen begrenzend naar achteren leggen. Met je buitenteugel vraag je de schouder naar binnen en met je binnenbeen zorg je dat hij niet naar binnen komt en drijf je hem door in die sbw. Je buitenbeen zorgt ervoor dat hij niet uit gaat zwaaien en dus teveel gaat doen. Je rijd dus de sbw op je binnenbeen en buitenteugel.