hoe de impuls verbeteren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

obiwan

hoe de impuls verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 14:41

4 weken geleden had ik wedstrijd en aangezien tijdens de training het verzamelen toen heel lekker ging, heb ik dat tijdens mijn proef ook een beetje uitgeprobeert (onderling, L2). Het ging niet zoals thuis, maar ze liep verder wel lekker bovenin. Voor impuls had ik toen een 5, met als commentaar dat er te weinig impuls was.
Nou had ik gister weer een (onderlinge) wedstrijd en ik dacht bij mezelf, nou, dan doen we het vandaag maar in gewoon arbeids tempo en net iets vlotter. En nou had ik weer weer een 5 met hetzelfde commentaar (andere jury)...
Ik vraag me af wat ze dan precies met arbeidstempo bedoelen en hoe ik die impuls kan verbeteren? Is dat alleen de drang naar voren, of ook de manier van soepel lopen van je paard (dus dat een paard dat wat kortere gangen heeft en iets stijver in zijn lopen is, minder impuls heeft)? En heeft de impuls ook te maken met de reactie op de hulpen? Sorry voor alle vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:43

Wat ik onder impuls versta is het van achter naar voor lopen en lekker actief achter been gebruik. Lekker de rug gebruiken... ik denk ook wel dat impuls wat met de reactie op je been te maken heeft want een impulsloos paard reageerd meestal ook niet op je been. Impuls is actief lopen, moet niet stijf zijn dus. Kortere gangen maakt volgens mij niet heel veel uit als hij maar actief loopt.

obiwan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:40

bedankt voor je reactie.
dat dacht ik zelf ook ja, maar dan was het op wedstrijd gewoon nog niet genoeg!

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:13

nee, ik begrijp het, ik heb er zelf ook last van. misschien kun je nog even wat reacties afwachten. en anders een pb sturen naar iemand bij de subforums instructeurs, jury's... altijd handig

succes!!

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:37

Impuls is de door de ruiter opgewekte drang naar voren. Het heeft niet zozeer met je snelheid te maken, meer met de reactie van het paard op jouw voorwaartse hulpen en hoe jij de impuls onderhoudt. Wanneer je dus wat doorverzamelt zoals je hebt gedaan in die L2-proef, waar het arbeidstempo gevraagd wordt, heeft de jury dat waarschijnlijk opgevat als 'langzamer draven' en dus de redenatie naar 'minder impuls' gelegd.

Arbeidsdraf is een vlot en voorwaarts tempo, meestal wordt in de proeven te terughoudend gereden. De impuls is niets anders dan die drang naar voren, het paard moet dus in een prechtig arbeidstempio gereden worden en niet zodat het de passen niet kan afmaken (dan ligt het tempo te hoog) of dat het geheel wat meer opwaarts ipv voorwaarts gaat (dan ligt het tempo meestal te laag).

Rijdt een keertje weg naar middendraf en vang die draf rustig op totdat je in een lekker drafritme komt. Dan gebruik je de impuls van de middendraf om je arbeidsdraf te bevestigen en voor jezelf het gevoel te krijgen wanneer die draf goed is. Natuurlijk mag je best een keertje doorverzamelen, maar zorg ervoor dat die drang naar voren er altijd blijft, maw dat je eruit weg kan rijden in arbeidsdraf/middendraf. Je instructie-mens kan je hierbij wel helpen!
Suc6

obiwan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 16:04

bedankt voor je reactie, denk idd dat dat het geval is geweest in die proeven: de 1 te langzaam de ander misschien te snel.
ik ga in ieder geval vragen of mijn instructie mens er goed op wil letten. het nadeel is alleen dat we nu steeds in het donker lessen en het licht is niet zo heel bijster goed. Maar ik ga er wel op oefenen!
bedankt!

kalinda

appyeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:18

hoi hoi,ik kom hier nieuw binnen........wat een leuke site zeg!!!!!!
er staat bij appyeren steeds binnen been en buitenbeen maar wat is nu het binnenbeen en buitenbeen als je naar linksappyeert dat vind ik moeilijk om uitleggen aan de mensen die ik les geef.

help!!!!
heidi

Bets

Re: appyeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:00

kalinda schreef:
hoi hoi,ik kom hier nieuw binnen........wat een leuke site zeg!!!!!!
er staat bij appyeren steeds binnen been en buitenbeen maar wat is nu het binnenbeen en buitenbeen als je naar linksappyeert dat vind ik moeilijk om uitleggen aan de mensen die ik les geef.help!!!!
heidi

Zou wel fijn zijn dat je dat wist als je lesgeeft!!! Zeker op dat niveau...

Je omschrijft het ook moeilijk, want word bedoeld binnenbeen van ruiter of van paard?
In elk geval is binnenkant als je naar links appuyeert de linkergedeelte zowel van ruiter als van paard (als je erop zit voor alle duidelijkheid) en dan is de buitenkant gedeelte aan rechterkant.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:03

Even voor TS, impuls kun je verbeteren door tempowisselingen te rijden, hoef niet te extreem gemaakt worden dwz dus niet te verzameld naar extreem uitstrekken, gaat erom dat paard dus reageert op je hulpen.
Ook verbetering van impuls is veel wendigen rijden, ook schoudervoor en als je er aan toe bent schouderbinnenwaarts.