bit niet goe of wel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shettilover

bit niet goe of wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 20:48

hoi ik heb een eigen pony die heeft een bit een gewoonen en daar zitten ringentjes om het bit dat die die bit niet vast pak en ik krijg hem normaal niet aan de tuigel en nu wel ik hoop als ik met zon bit mag rijden op wedstrijden ???

Orchid

Re: bit niet goe of wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:55

Je bedoeld een rolletjes bit?
Als er 2 soorten metaal in het bit verwerkt zijn zou ik het niet gebruiken, omdat 2 soorten metaal en speeksel een soort schokjes geven, zelfde effect als je een grijze vulling hebt en dan op aluminium gaat kauwen...
Of het toegestaan is op wedstrijden weet ik niet..

shettilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 20:59

maar ander gaat die hangen en die wild dan echt niet luisteren mijn vriendin die rijd al 16 jaar en die heb ik het bit van gekreegen maar ik heb hem wel beter in de hand

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:19

Een rollertrens mag gewoon op wedstrijden en ik weet niet wie jou heeft verteld dat je paard er schokjes van krijgt, dit is echt onzin!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:33

ik zou het gewoon rijtechnisch oplossen en niet met een ander bit.
Gewoon goed voorwaart houden, niet gaan trekken maar met je benen je pony naar de hand toe rijden.

Mijn pony heb ik vroeger met een correctiebit gereden omdat zij heel erg het bit vast pakte en ik hierdoor in het bos niks meer te zeggen had. Nu doe ik inmiddels alweer een jaar alleen maar dressuur (heb daarvoor alleen maar gesprongen en buiten gereden omdat ik springpony's heb) en heb ik het probleem opgelost met een gewoon dubbelgebroken bitje. Ik heb haar eerst goed voorwaarts gehouden, en laag en rond laten lopen (pony snapte er eerst niks van(western ingereden), ik had wat druk op de teugels, zodra ze zo liep als ik wilde ontspande ik m'n handen) en na een kwartiertje los rijden pakte ik de teugels iets meer op en moest ze nagevelijk lopen. Dit heeft me een week gekost om duidelijk te maken wat ik wilde. Nu kan ik haar erg makkelijk nagevelijk rijden, zodra er een andere ruiter op zit pakt ze weer het bit(gaat er tegen in lopen) en drukt ze haar rug weg.

Zie vaak dat de meeste teveel druk op de teugels zetten en gaan trekken, hierdoor gaat je paard/pony alleen nog maar meer het bit vastpakken.

Of het bit toegestaan is op wedstrijden weet ik niet (volgens mij niet...omdat het een vrij dun bit is)
Heb je les? als je dat nog niet hebt zou ik zeker lessen gaan volgen.

wat doe je precies om je pony nagevelijk te rijden?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:50

heb nu al meerdere toppic's van jou gezien....

enige wat ik nu nog kan zeggen : neem les!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:42

Kris het verhaal over 2 verschillende soorten metaal, speeksel en schokjes heb ik ook al meerdere keren gehoord van verschillende mensen.

Dacht zelf trouwens dat je dit soort bitjes niet op wedstrijd mocht gebruiken.

Sowieso zou ik les geven, hangen etc. moet je rijtechnisch oplossen en niet met een ander bit.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 01:30

2 soorten metaal waar vloeistof (speeksel) tussen kan komen geeft idd schokjes, het gaat hier echter om 0,5 tot 1 volt. De grote vraag is of een paard hier wat van voelt. Sommige ruiters zeggen duidelijk verschil te voelen, anderen zeggen dat het onzin is.

In het KNHS-regement staat een overzicht van de bitten en trensen waarmee je mag rijden.

Als je pony hangt, hang jij aan de andere kant. Zeker n.a.v. je andere topics: GOED LES NEMEN!!!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 02:09

Je mag niet rijden met een bit met 2 soorten metaal op wedstrijd.

shettilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 12:00

hoi zo bit heb ik ook maar die pak die vast

shettilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 12:02

hoi maar met die bit gaat het al beter

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:27

Bit van aurigan bestaat ook uit twee soorten metaal en die mag ook gewoon op wedstrijd.....

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:53

Urielle schreef:
2 soorten metaal waar vloeistof (speeksel) tussen kan komen geeft idd schokjes, het gaat hier echter om 0,5 tot 1 volt. De grote vraag is of een paard hier wat van voelt. Sommige ruiters zeggen duidelijk verschil te voelen, anderen zeggen dat het onzin is.

Dan is het denk ik vergelijkbaar met een penlite-batterij. Als je die test (plus-pool tegen je tong, natgemaakte vinger tegen de min, DOE DIT NIET met 9-volts batterijen) proef je een beetje een zoutig smaakje.
Het doet GEEN pijn, absoluut niet, je voelt geen schokjes maar je voelt wel iets.

shettilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:01

oke dan het gaat wel beter

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:03

leer rijden ipv je beest te pijningen, bah

les halen, is de enigste optie...

en mijn antwoord zou netter zijn geweest, als je niet de hele tijd had ge jamaar in dit topic op goed advies

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:48

Het zijn natuurlijk geen schokken zoals je zou voelen als je een schrikdraad vastpakt, maar het geeft wel een naar prikkelend gevoel.
Ik zou de TS ook aanraden haar problemen met goede lessen op te lossen ipv hulpmiddelen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:18

shadow0 schreef:
Urielle schreef:

Dan is het denk ik vergelijkbaar met een penlite-batterij. Als je die test (plus-pool tegen je tong, natgemaakte vinger tegen de min, DOE DIT NIET met 9-volts batterijen) proef je een beetje een zoutig smaakje.
Het doet GEEN pijn, absoluut niet, je voelt geen schokjes maar je voelt wel iets.

Klopt, het is hetzelfde idee
Het is dus alleen nog de vraag of het wellicht bij een paard harder aankomt dan bij een mens?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:16

Dat lijkt me onwaarschijnlijk, volgens mij werkt smaak en gevoel bij paarden nauwelijks anders dan bij mensen.

Maar dat er verschil is in hoeverre paarden er op reageren, dat geloof ik wel. Sommige paarden zijn daar wel veel gevoeliger voor dan anderen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:17

Dus zolang men weet dat er potentiaal verschil is, niet doen
het zekere voor het onzekere nemen.
En die rollen bitten zijn ook nog een verboden op wedstrijd.
Men moet gewoon wat vaker naar het eigen rijden kijken, ipv de oplossing altijd maar in bitten en sloffen zoeken.

Verder heb ik het idee dat een paard veel puurder reageerd, dan wij mensen
Ze voelen bijv de stroom van een spoorweg overgang ook en wij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:28

Ehm 2 metalen mogen idd niet, maar eh rollerbit kan best uitkomst bieden hoor, die van mij hing niet maar wou gewoon niet ontspannen,
en met dit bit dus echt wel! Hij speelt er gewoon veel meer mee!
Maar idd dat ge-ja maar is zeeeer irritant!

shettilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 17:30

ja zo rollen bit en die hang nu al niet meer maar hij ontspand zich nu ook nu moet ik echt weten als je die ook met wedstrijden mag rijden

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:44

Met zo'n bit los je een probleem niet op . Ga lessen volgen en gebruik een normaal bit. Als een paard vast gaat houden kan het aan de ruiter liggen. Door er allerlei hulpteugels en bitten in te gaan doen los je een probleem echt niet op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:46

nee shettie
op wedstrijd mag die niet
en dat is omdat het een dieronvriendelijk!!! bit is

Bem jij nu een shettilover of niet?

Hou aub met dat ge ja maar
en ga lessen met een gewoon bit

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:01

EN LEER NEDERLANDS SCHRIJVEN SHETTILOVER!