Hangen op het bit en dat soort streken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Hangen op het bit en dat soort streken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 22:43

Mijn Haflinger heeft de laatste tijd rare streken tijdens het rijden. Ze lijkt me te testen en is niet van plan te luisteren. Ik heb geleerd van mijn instructrice om haar dan alleen maar harder aan te sporen, maar het probleem is dat ze echt heel hard kan gaan dan en wanneer het bv glad is door de regen of bladeren laat ik haar toch echt liever stoppen.
Ze gaat heel erg hangen op het bit. Dat is eigenlijk het voornaamste probleem. Ze pakt het bit ook wel eens ineens vast, dan gooit ze d'r nek naar voren en gaat ze heel erg hollen. Ze slaat niet op hol ofzo, maar het lijkt erop dat ze dan gewoon eigenwijs wil zijn. Uiteindelijk krijg ik d'r wel terug, maar ze blijft rennerig en het is niet een vloeiend tempo. Ik weet wel dat ik zelf niet de beste ruiter ben en dus ook wel dingen verkeerd zal doen met handen en houding e.d. Ik heb de neiging haar vrij kort te nemen, omdat ze dus zo gaat rennen en ga zelf erg naar binnen hangen. Iemand tips om dat te verbeteren?
Ze heeft de laatste tijd ook een tic die me erg frustreert, als ik haar rond wil rijden gaat ze een soort travers doen. Het is moeilijk uit te leggen, maar ze loopt dan zo scheef achter (onder me uit zeg maar) dat ik haar onmogelijk weer op de hoefslag kan krijgen. Met binnenbeen en binnenhand van de hals af e.d werkt het dan niet.
Verder hebben we wel veel plezier met rijden en er zijn maanden dat dit soort dingen helemaal niet voorkomen. Maar het is een paard met nukken!
Graag jullie adviezen over de rij problemen.

elmiran

Re: Hangen op het bit en dat soort streken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:18

probeer zelf goed rechtop te blijven zitten dan gaat je pony minder scheef lopen(merk ik bij de mijne, zodra ik iets scheef zit doet ze al snel een zijgang) teugels niet te kort gaan pakken als je pony weg probeert te rennen, heb zelf gemerkt, hoe meer je gaat trekken des te meer pakt je pony het bit vast en proberen ze weg te rennen. Helemaal los laten doe ik niet, ik rijd goed voorwaarts buiten en als ze me iets te hard gaat geef ik een halfe ophouding en probeer ik haar iets terug te rijden met de zit. Middendraf werkt bij haar het beste. Ze mag harder draven maar krijgt niet haar zin(galop) meestal is ze na een tijdje wel weer rustiger.
Mijn jonge paard pakt in het bos het bit heel erg vast en probeerd dan voorop te komen(als ik alleen met haar rijd is ze erg braaf, met anderen wil ze al snel de leiding en wil ze harder) advies van m'n instructrice was om haar nagevelijk te houden met buiten rijden. Dan is de rug ontspannen(als je t goed doet) en kunnen ze moeilijk het bit vast pakken. Dit werkte bij mijn paard wel goed.

probeer op allebij de teugels even veel druk te houden, misschien houd je een teugel wat strakker en zit je misschien niet helemaal recht en gaat je pony hierdoor een zijgang doen.

als je nog geen les hebt misschien een paar lessen gaan volgen?

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:36

wat betreft het tempo sluit ik me aan bij elmiran, dat vind ik een heel goede uitleg en zo zou ik het zelf ook doen.

dan die 'travers'. het is misschien een rare oplossing, maar vaak werkt hij wel. als ze in travers gaat, dan vraag jij zelf door op die travers. hoogstwaarschijnlijk zit je inderdaad scheef en vraag je het zonder dat je het wilt, dan moet je je bewust worden en dus eventjes die travers vragen. ook zou je een overgang kunnen gaan maken naar stap, corrigeren en weer aandraven of juist een kleine volte, aangalopperen, en dan een grote volte. verder zou ik vooral op de binnenhoefslag rijden en zo weinig mogelijk nog op die 'gewone' hoefslag, je moet meer op twee teugels en twee benen gaan rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:08

Ik denk dat geen streken zijn van jepaard, maar gewoon rt problemen. Dat je pony gaat hangen op je bit en m vastpakt dat betekent dat hij niet nageeflijk is en dus niet goed aan de hulpen. Zoek dus het probleem bij jezelf en ga werken aan je eigen fouten, dus je zit en werk aan tempocontrole door te gaan schakelen. Hij moet op jou letten en mag niet onder je vandaan lopen. Als jij hem goed aan je hulpen hebt staan, komt de rest vanzelf.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 12:58

Bedankt voor de reacties. Maar ik heb zelf ook al aangegeven in m'n stukje bovenaan dat het waarschijnlijk aan mijn houding e.d ligt .
@Elmiran: ik heb wel les, maar helaas kan de instructrice (is een kennis, wel gediplomeerd) alleen in de lente en de zomer. Vanaf het moment dat ik dus geen les meer heb, zoals nu in de herfst, gaat het rijden meteen een stuk minder goed.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:58

probeer gewoon een tijd weinig druk op de teugels te houden. Ik heb een moeilijke pony om nagevelijk te rijden. Na jaren rijden lukt het mij nu eindelijk. Zodra ik er een ander op zet zie ik dat de pony de rug weg drukt en heel erg tegen het bit gaat lopen, omdat de ruiter trekt of teveel druk op de teugels zet gaat zij terug trekken. ze is western ingereden dus ik ging er vanuit dat ze nagevelijk rijden niet kende. Ben nu al een jaar m'n dressuur aan het verbeteren en pas sinds dit jaar kan ik haar nagevelijk rijden. In het begin was dit erg moeilijk, je moet je pony gewoon met je benen naar de hand rijden, de bijrijders die ik voor m'n pony heb gehad zaten meer te trekken.

Ik heb bij mijn jonge paard ook wat problemen gehad, ik ben wel gelijk lessen gaan volgen en ik deed dus te weinig met de rechterteugel, gevolg...ze liep door m'n rechterbeen en teugel. Nu heb ik haar eindelijk bijna rechtgericht(alleen de linkergalop gaat nog wel eens verkeerd) ik heb er dus zelf voor gezorgd dat m'n paard scheef ging lopen.

kun je geen instructrice bij je in de buurt vinden? ookal is het maar een half uur per week of 1x in de 2 weken.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 17:52

Ik hou inderdaad teveel druk op de teugels, tijdens de les wordt daar veel aandacht aan besteed maar als ik alleen ben gaat het bijna vanzelf wanneer ik het gevoel heb dat ze uit gaat breken. Dan ga ik toch terug trekken, omdat ik niet goed durf los te laten (ze kan er echt heel hard vandoor gaan). Ik ga proberen hier weer meer op te letten en kijken of er dan verbetering is op meerdere gebieden.
Ze is trouwens juist te nageeflijk, ik moet een volte juist meer in een vierkantje rijden, omdat ze anders helemaal in de krul zit. Dus de nageeflijkheid hebben we geen problemen mee, alleen inderdaad zoals je zegt verkeerd gebruik van de rug. Ik heb wel geleerd om dan veel overgangen e.d te rijden, maar als ze zo rennerig is gaat ze in een middendraf meteen in galop en meer van dat soort dingen.
Ik kan inderdaad wel eens les gaan zoeken voor ook deze periode.
Bedankt weer voor je reactie

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:11

dat te nageeflijk zijn ken ik ook, moet je gewoon als ze dat doet beginnen schakelen, dat helpt bij mij dan toch.
als ze gaat rennen in de middendraf, zou ik dat met hele kleine stukjes doen. je gaat bijv. op een diagonaal, vraagt twee of drie passen middendraf en dan terugnemen. zo kan je het steeds verder uitbreiden.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:27

bedoel je met te nagevelijk, dat ze achter de loodlijn loopt los is en dat je daardoor geen controle krijgt?

Als dat het geval is betekent dat dat ze niet goed van achter naar voor loopt en een soort eigenhouding aan neemt.
Probeer ze wat lager en dieper in te stellen en rijd aktief met het been zodat ze je hand op gaat zoeken.

Als je geen druk op de teugel krijgt is ze namelijk niet nagevelijk.
En kan ze precies doen wat ze wil.

Een paard kan alleen goed nageven met de juiste aanleuning.
Zachte constante verbinding tussen jouw hand en haar mond die van je paard uitgaat. (Paard zoekt jouw hand op)

Veel overgangen en wendingen kunnen jou daarbij helpen, maar blijf altijd zorgen dat je goed van achter naar voor blijft rijden en dat je paard goed aan het been staat.

Teugels losser laten of juist meer aan nemen heeft geen zin.

Door je paard goed voorwaarts en aktief te rijden met je been en weerstand te bieden met jouw hand bereik je veel meer.

En recht richten van je paard staat altijd op nummer 1. Ik denk als ik zo jouw verhalen lees dat ze niet goed reageert op jouw been.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 19:20

Als ik het zo lees, klopt het inderdaad helemaal wat je zegt Mistral. Ze neemt idd een eigen houding aan, ze gaat dan helemaal in de krul en ik heb geleerd haar dan wat minder stelling te vragen. Maar dat lost het probleem van dat niet goed van achter naar voren lopen zoals jij het treffend noemt niet op. Ze gaat wel wat naar buiten als ik binnenbeen geef, maar loopt dan zo scheef
Ze reageert wel goed op het been, maar op de verkeerde manier. D'r tempo is niet vloeiend, ze schiet dus bv ineens naar voren als je wat been geeft of ze gaat heel erg inhouden als je figuren rijdt. Ik durf haar niet goed nog voorwaartser en aktiever te laten lopen, want ze gaat zo hard rennen dat ik er echt bijna aan de andere kant afkukel.
Ik weet wel dat ik het zelf erg moeilijk vind om m'n been correct aan te houden, zou het daar aan kunnen liggen? Ik kan haar bijvoorbeeld moeilijk naar halt houden krijgen op m'n been (misschien ligt het aan haar dikke pens, maar het lukt me niet om m'n benen aan te sluiten), dit lukt dan beter op de teugel terwijl ik weet dat dat niet de manier is.
Maar wanneer zal ze de teugels dan wel goed gaan oppakken, want zoals je zegt helpt het niets om ze korter of langer te nemen, ze lijken geen effect te hebben. Moet je overgangen en wendingen e.d blijven rijden en zul je dan verschil gaan voelen?
Ik zal in elk geval bij de volgende keer rijden deze dingen in de praktijk brengen en dan weer verslag uitbrengen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:51

Sjen schreef:
Ze reageert wel goed op het been, maar op de verkeerde manier. D'r tempo is niet vloeiend, ze schiet dus bv ineens naar voren als je wat been geeft of ze gaat heel erg inhouden als je figuren rijdt.

Dit is dus een heel leuk punt om mee te gaan oefenen.Draai het eens om.Dus als je normaal rijdt ga je proberen om heel rustig te draven en als je figuren gaat rijden laat je haar wat meer doorlopen.Het is heel belangrijk dat je 1 basis tempo hebt dus dat je paard in 1 constant tempo loopt.Door de rollen om te draaien krijg jij meer controle over haar gangen en kun je haar steeds constanter laten lopen.

Veel overgangen is de oplossing maar je zegt zelf al dat ze met middendraf in galop schiet ga je daarom juist richten op de overgangen terug en als je het gevoel hebt dat ze wat constanter loopt kun je wel eens een pasje voorwaarts vragen maar niet meer dan 2/3 pasjes en let daarbij heel goed op je hulpen overval je paard er niet mee en bereid haar voor op wat er komen gaat.Dit is al heel erg moeilijk er komt een heleboel gevoel bij kijken om die paar pasjes voorwaarts te rijden jij moet voelen wat er voor nodig is om jouw pony te laten doen wat je vraagt dus bij het pasje versnellen moet je voelen hoeveel je je hand moet openen en hoeveel been je moet geven.Waarschijnlijk geef je voor nu iets te veel ruimte en te veel been en daarom valt ze in galop maar je moet ook niet te veel tegenhouden of te weinig been geven want dan gebeurt er niets.

Probeer er echt op te letten als je pony gaat versnellen dat je niet te veel druk op de teugels gaat zetten dan maak je het probleem echt alleen maar groter van probeer toch los te laten en onder tussen goed op je zit letten zwaar gaan lichtrijden dus niet met haar snelle tempo mee gaan lichtrijden maar langzaam lichtrijden zodat ze zich weer aan jou moet aanpassen.

Ik zou eens bij je in de buurt rond vragen of er iemand is die je in de winter les kan geven zodat je toch verder kan gaan met trainen het is jammer want je zegt zelf al nu je geen les meer hebt dat het rijden wat minder gaat dus ik zou echt proberen om iemand te vinden.