Welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 19:10

Ik heb nu voor Orchid een erg dik bit.
En ik heb behoorlijk het idee dat ze gewoon weg niet genoeg ruimte in haar mond heeft, het is nl. een erg dik bit.
Ong. 23 mm.
Maar ik wil dus eens een ander bit gaan proberen, maar wat raden jullie me aan?
Ik heb nu een enkelgebroken bustrens.
Wat zijn de verschillen in inwerking (als ze er zijn) en ligging bij:
- een water en een bustrens?
- grote en kleine ringen aan de zijkant?
- enkel- en dubbelgebroken bit?

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:17

bustrens is zwaarder en werkt wat lomper dan een watertrens.
ringen, geen idee. Ik vind grote ringen erg lelijk.
Dubbel gebroken bit neemt meer de vorm van de mond aan en is daardoor vriendelijker dan enkel gebroken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:52

Dubbel gebroken aurigan watertrens. Is wel wat duurder (ongeveer 80 euro) maar is wel beste en vriendelijkste bit voor de meeste paarden!

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:34

ik gebruik altijd een dubbelgebroken trens van harry horse € 18,-
aurigan vind ik persoonlijk erg zwaar en is niet bij alle paarden aan te raden omdat ie toch een smaakje heeft

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:15

Voor pony is aurigen te zwaar, maar voor paarden niet. Van dat smaakje gaan ze juist schuimen.... Is bij al mijn paarden zo...

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:41

het voordeel van een bustrens is dat de ringen 'vast' zijn en dat er dus geen velletjes van de lippen van je paard tussen de bitringen kunnen komen, zoals het wel het geval is bij een watertrens.
de grootte van de ringen zal wel iets uitmaken, maar ik kan niet goed uitleggen wat.
een dubbelgebroken bit heeft geen of bijna geen 'notenkrakerseffect', wat je wel hebt bij een enkelgebroken. als jij trekt, dan klapt zo'n enkelgebroken bit samen, en kan het in het gehemelte of de tong of tegen de tanden van je paard stoten, terwijl dat niet kan bij een dubbelgebroken, daar blijft het plat stukje gewoon goed liggen.

elmiran

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:17

of een bit vriendelijk is hangt meer af van de ruiter. Als je een enkelgebroken bit hebt en je een zachte hand hebt maakt het niet veel uit of het een enkel/dubbel gebroken bit is.
Mijn pony's rijd ik met een dubbelgebroken watertrens. (de ringen zijn groter dus moest het bit wel wat hoger hangen)
mijn jonge paard heb ik gereden met een africhtingstrens, later een bustrens. Hoe dunner het bit is des te scherper ze kunnen zijn (geld niet voor alle bitten....heb zelf een robart? bitje dat er uit ziet als een onderlegtrens maar t midden kan ronddraaien waardoor t paard meer gaat kauwen en de bithelften kunnen meer los van elkaar bewegen.)
Ik zou gewoon een iets dunnere bustrens kopen.

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 16:22

ik raad een dubbelgebroken bitje aandie gebruik ik ook en mijn paard loopt daar toch het best op. ze zijn ook zachter in de mond vanhet paard maar eigenlijk moet je zelf kijken waar je paard het beste op reageert. maar vooral niet met een te scherp bit rijden. probeer het zo zacht mogelijk te houden das het vriendelijkst tegen over het paard

Pendrag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:39

Dubbelgebroken bit, zo dun dat je paard z'n lippen gewoon op elkaar kan hebben als ie het bit in heeft. Ik rijd zelf met een Myler-bitje. Echt ideaal. Hele mooie pasvorm daardoor erg zacht.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:39

Ik rij zelf mijn tuiger of met een liverpoolstang of met een dubbel gebroken aurigan bitje van k&k ultra. Iets anders vind mijn niet fijn. Buiten gebruik ik vaak de liverpoolstang en in de bak het dubbelgebroken bitje.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:44

Bedankt voor alle reacties,
Ik ga denk ik voor een iets dunner dubbelgebroken bit.
En mijn lijfspreuk is toch nog altijd dat het bit zo scherp is als de hand van de ruiter