'opleren' na de basisafrichting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sinneke

'opleren' na de basisafrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 23:19

Hallo,

Ik rij sinds kort met een 5jarige, die daarvoor niet veel werd bereden.
Hij is zadelmak, maar de rest moet hij eigelijk nog allemaal leren
Om in galop te springen lukt al aardig, achterwaarts gaat perfect en als ik hard werk krijg ik hem ook aan de teugel. Ik rij veel voltes en van hand veranderen en dergelijke ...

Maar nu is mijn vraag wat je na deze basis hem verder leert.
Moet je beginnen met schoudervoor, schouderbinnenwaarts, wijken, ...
Ik weet niet wat voor het paard het makkelijkste is en wat hij het snelst zou snappen om dan weer verder te gaan.
(P.S. welke hulpen moet je dan geven en hoe?)

Ik heb zo'n dingen nog nooit geleerd aan een paard dus daarom vraag ik jullie hulp Galop, achterwaarts en aan de teugel is gelukt dus hoop ik dat ik nog verder kan geraken ook

sinneke

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:29

Eerst alles onder controle kunnen uitvoeren. Dus de basis moet er voor 200 % in zitten, dan pas kan je verder met figuren. Je moet niet hard hoeven te werken om je paard nageeflijk te krijgen. Dit is normaal en een resultaat van ontspanning. Als dit niet lukt moet je geen andere dingen van hem gaan vragen en al helemaal niet als je zelf niet weet welke hulpen je moet geven. Je moet het een jong paard duidelijk en op een goede manier kunnen uitleggen.
Als je echt graag iets nieuws wilt aanleren kunnen je beginnen met schoudervoor. Dit is een oefening die voor het schouderbinnenwaarts komt. Het is een oefening waarbij je voorhand op de binnenhoefslag beweegd en de achterhand op de hoefslag, met stelling naar binnen.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:29

eerst moet je er wat spieren aan krijgen, dat kan je het beste doen door veel overgangen maken, kleinere voltes en daarbij het binnenachterbeen goed activeren, cavaletti draven en galopperen, in-uitjes springen als hij goed in evenwicht is onder het zadel, etc. zo komen er spieren op de achterhand en wordt hij aan het been, wat toch een van de basisprincipes is als je meer wilt gaan doen. vooral belangrijk is nu echt de basis er volledig inkrijgen, dus hij moet in stap, draf en galop figuren kunnen maken met een gelijkmatig tempo en aanleuning. dan kan je spelenderwijs eens je voltes wat openen en sluiten om hem te testen of hij wijkt voor de druk van je been. dan kan je eens wat stelling binnenwaarts vragen in draf en galop. als je dit al lukt ben je al een heel eind op weg, maar het is een lange weg. heel veel succes!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:32

Als je een beetje stuur, gas en rem hebt en je weet nu niet precies welke stap de volgende moet zijn zou ik je echt aanraden te gaan lessen !!!!

Er kan veel verkeerd aangeleerd worden, en goed aanleren is makkelijker als later corrigeren.

Tis achter de PC gewoon heel moeilijk uit te leggen hoe je je paard moet gaan rechtrichten ed...

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:24

Zorg dat je goede instructie krijgt! Om zomaar ergens te beginnen (en niet eens te weten waar je wilt eindigen/naartoe wil) is erg 'slecht' met zo'n jong paard!

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 12:13

Ik krijg les van een ex-belgisch kampioen jumping dus dat zit wel goed . Het springen gaat dan ook super: hij kan -met alle plezier- over een meter springen en heeft een goede techniek.
Eigenlijk werd hij aangekocht voor de endurance, tegen volgend seizoen moet hij daarop worden voorbereid. Qua conditietraining weet ik ondertussen hoe ik dat kan opbouwen.
Maar waarschijnlijk mag ik er volgend jaar spring/dressuurwedstrijden gaan doen (om te kijken hoe ver we staan).
En aangezien je paard wendbaar en goed aan de hulpen moet staan om door een parcours te geraken, wil ik nu wat verder gaan met de dressuur.
Het paard is wel al 2jaar zadelmak, dus het is niet echt een 'groentje' (wat ik misschien niet duidelijk vertelde).
De vrouw van mijn lesgever houdt zich meer bezig met dressuur.
Ze vertelde me dat ik stilletjes aan ook mocht proberen om het wijken aan te leren. Daarom vroeg ik mij af in welke volgorde zo'n oefeningen worden aangeleerd zodat ik het paard niet te hard in de war breng.

Alvast bedankt voor de tips

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:35

waarom gaat je instructeur dan niet verder met de oefening?
als jij zegt dat de basis er goed in zit en als jou instructeur dat ook vind, dan neem ik aan, dat je het wijken mee gaat nemen in je lessen. als je instructeur het je niet wil leren, om een bepaalde reden, dan moet je het even accepteren en nog verder gaan met de basis.

je zegt dat het paard al 2 jaar onder het zadel is, dus geen groenje.
dat wil niets zeggen. mijn paard was al 3 jaar zadelmak en 8 jaar en maar nog zo groen als wat. waarom; omdat de basis niet goed was. ze kon niet op haar eigen benen lopen, scheef en uit balans, dus ik reed op een paard van 8 en 3 jaar zadelmak, maar kon nog helemaal niets, dus niet op de goede en nette manier een volte doorkomen enz.

succes

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:41

Ik- en meerdere met mijn- kan je best vertellen hoe je een paard leert te wijken, maar we kunnen hier natuurlijk niet bijsturen, hoe het gaat.

Ik kon met mijn paard de basis, sturen gassen en remmen. Ik heb zelf redelijk wat ervaring, pony's M2 paarden L2 en diverse paarden ingereden en doorgereden, maar ik wilde het toch niet in mijn eentje gaan doen. Dus sorry ik val in herhaling, doe dit niet alleen doe met een instructeur samen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:44

Ik denk dat als je normaal kunt sturen en de drie basisgangen er op zitten, het beste kan leren wijken. Zo leert het paard dat hij voor het been op zij moet. En met wijken begin je meestal op een volte, door deze te sluiten en te openen. En dan heb je toch al snel iemand nodig die langs de kant staat te kijken.

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 13:20

droefje schreef:
waarom gaat je instructeur dan niet verder met de oefening?
als jij zegt dat de basis er goed in zit en als jou instructeur dat ook vind, dan neem ik aan, dat je het wijken mee gaat nemen in je lessen. als je instructeur het je niet wil leren, om een bepaalde reden, dan moet je het even accepteren en nog verder gaan met de basis.

Mijn instructeur = de eigenaar van mijn bijrijdpaard
Hij is vooral bezig met de 'springopleiding', voor de vragen over dressuur krijg ik vooral informatie van zijn vrouw. Hij vindt endurance het leukst en natuurlijk ook jumping omdat hij dat vroeger heeft gedaan. Zijn vrouw daarentegen traint haar paard ook dressuurmatig waardoor ik voor dressuurvragen bij haar terecht kan

Ik ga alleszins verder werken aan de basis en zodra ik voel dat het paard er klaar voor is, stilaan schoudervoor en wijken proberen.
Aangezien ik ook met een paard mag rijden die dit alles al kent, kan ik wel het juiste gevoel ontwikkelen

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:31

dus die mensen kennen jou rijkunsten.
ze weten dus ook, dat jij de dingen zoals wijken en schoudervoor nog nooit gedaan hebt.

vraag daarom hulp van hun. laat ze in de bak staan als jij aan het rijden bent en laat ze je dan advies geven. ze kunnen wel de theorie uitleggen, maar dan moet je het in de praktijk wel op de juiste manier uit kunnen voeren en inderdaad het gevoel hebben.

is zeker goed om op een paard te rijden waar dit soort oefeningen al inzitten.

succes