Paard vind buigen ontzettend moeilijk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Paard vind buigen ontzettend moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 18:29

Zoals de titel het al zegt het paardje dat ik rijd (Indy, 7jaar, met tuig en hackney bloed, erg fel ding) vidn het erg moeilijk om te buigen.. Ben na aanleiding van een vorig topic wat voorzichtiger gaan rijden, was een stapje te snel gegaan...
Nu gaat het een stuk beter, we rijden veel buiten om vertrouwen te krijgen en haal op een plezierige manier te laten wennen aan onder het zadel gereden te worden. (ze heeft er niet altijd even veel lol in). Maar nu toch weer 1/2 keer in de wek dressuur poging... Vorige keer les ging super, ik merkte echt aan haar dat ze ontzettend veel moeite had met buigen, maar ze deed echt super haar best het wel te doen... We hebben dit geoefent door de volte te sluiten op beide handen...
Vandaag dus weer geprobeert... Ik weet niet of ik iets fout doe (zonder instructrice) of wat er aan de hand was, zowiezo was ze heel erg vlug.. maar na 10 minuutjes heel hard draven werd dat al stukken minder... Beetje volte's gereden. Werd ze wel weer erg nukkig met wenden en kleinere volte's... Maar toen ik op het einde een keer volte wilde sluiten (op haar fijnste hand) was ze het helemaal zat en begon te bokken... Ben toen gestopt.. weet dat het slecht is als ze gaat bokken te stoppen.. maar ik wist ook niet hoe het op te lossen en was bang het alleen maar erger te maken...
Ik word zelf ook erg bang als ze gaat bokken.....(ook al een eerder topic over)

Hoe zouden jullie dit aanpakken met dit paardje... ik weet bijna zeker dat ze vervelend word omdat ze het moeilijk vind of spierpijn heeft en niet door kuren of streken... Hoe zou ik dit kunnen verhelpen??

Bergje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:11

Ik weet natuurlijk niet hoe je paardje is met buitenrijden en rechtuit rijden, maar als dit probleem pas optreed bij een (kleine) volte dan zou ik haar toch een keertje na laten kijken door een fysio of iets in die richting. Misschien kun je eens kijken wat ze doet met longeren? Verhaal komt mij een heel klein beetje bekend voor, ik ben onlangs gelanceerd door mijn altijd brave paard, die wat last van haar rug bleek te hebben.

Carlijn101

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 23:04

Buiten is ze erg braaf, kijkerig, maar denk niet dat ze buiten zomaar zou gaan bokken.. Rechtuit rijden dat is voornamelijk buiten.. maar dat ze vervelend word in de bak is het wel voornamelijk in de bochten.. met nadruk op korte wendingen of kleine volte's..

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:20

lijkt me ook een een lichamelijk probleem, ik zou ook de fysio erbij halen.

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:17

En wat doet ze als je op een rechte lijn stelling vraagt?
Ik reed op een paard die ging staken en bokken als de volte te klein werd, omdat ze het dan moeilijk en eng vond. Langzaam beetje bij beetje werd ze toch wel beter, maar telkens net stoppen met kleiner maken voor ze in protest ging...

YellyBelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:09

Wat je doet is al goed denk ik, vertrouwen is vooral erg belangrijk bij rijden. Ik rijd nu op een 4-jarige merrie die daar ook óntzettend veel moeite mee heeft. Bij het longeren zou ik de binnen-bijzetteugel wat strakker doen dan de buitenste, zo 'dwing' je je paard om stelling te hebben. En wat mijn instructrice mij ook leert is om bij het trainen extreem veel binnenteugel en binnenbeen erbij te houden. Bij de wedstrijd is niet natuurlijk niet de bedoeling, maar bij het trainen leer je het ze wel zo.. zo merk ik dat. Ik ben nu elke dag bezig met wijken, want het probleem kan ook bij het feit zitten dat je paard te weinig respect voor je (binnen)been heeft. Tess vind het ook enorm moeilijk, daarom wissel ik veel af, en werk ik er niet te lang achter elkaar aan.. Ik beloon d'r ook meestal, want ze doet dan wel enorm d'r best. Ook voltes verkleinen en vergroten met overdreven stelling werkt, zorg wel dat als je de volte kleiner maakt, dat je dan niet langzamer gaat, en ook andersom niet. Ik zeg niet dat dit dé methode is, .. maar bij mij werkt het prima en gaat het steeds beter! Veel succes ermee..

Carlijn101

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 16:47

yellybelly: wat je zegt zo te trainen was eigenlijk pcies waar ik mee bezig was, volte verkleinen bonnenhand naar binnen binnenbeen eraan... ze viel alleen nogal door mijn binnenbeen (snapt ze nog niet, ze begrijpt net een beejte dat been voorwaarts betekent en gaat dus alleen harder op been, zijn we nu aan aan het werken dat als ik alleen binnenbeen geef dat dit geen voorwaartse hulp is maar "zijwaarts", erg moeilijk moet ik zeggen !!) Maar iig doordat ze door mijn binnenbeen viel werd de volte veel te klein en werd het wat te moeilijk voor haar, dus staking... (tenminste ik denk dat ze het hierom deed).\
Wedstrijden zit er voorlopig nog niet in, is net een paar maanden onder het zadel en het gaat heel erg langzaam.. maar toch ietsjes vooruit..
Ik denk dat ik wat minder of iig wat rustiger moet gaan werken aan de buiging.. iig even niet meer alleen.. (ben nogal bang dat ik er foutjes inrijd en dat zou ik zonde vinden)

Larslover: Heb vorige week in de les wat geprobeert op de rechte lijn stelling te vragen, erg moeilijk omdat ze het binnenbeen nog niet helemaal begrijpt en respecteerd, maar was heel blij toen ze dit 2, 3 passen deed.. Met volte verkleinen, denk ik dat het een hele goede oplossing is om hiermee op te houden voor het echt te moeilijk word, vind het alleen erg moeilijk dit te bepalen.

Ik ga nu ook maar is 1x in de week longeren, doe dit eigenlijk nooit Misschien dat dan haar spieren wat losser worden en het wat makkelijker oor haar word, hoop ik...
Verder kan ik nog steeds meer reactie's gebruiken hoe jullie het aan zouden pakken

Carlijn101

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 14:38

Niemand meer?

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:42

Je kna haar inderdaad 1 keer per week longeren om haar wat losser te krijgen. Als mijn paard koppig begint te worden tijdens het rijden en geen stelling wil aannemen ga ik de dag erna longeren.
Meestal zijn de kuren daarna weer verdwenen.

Bovendien is het (voor mijn paard dan, die vindt het leuk) een welkome afwisseling.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:45

Als ik jou verhaal zo lees denk ik dat je paardje nog niet "recht" genoeg is (evenwicht verdeeld over alle 4 de voeten) om een kleine volte te maken.
Ik zou zeker geen binnenstelling vragen de eerste tijd en ook niet dwingen zo forceer je de rug alleen maar. Eerst moet je paardje leren rechtop te blijven op de buitenteugel en geen steun vinden op de binnenteugel.
Wat er gebeurd is n.l. dat paarden zich 9 van de 10 keer op de binnenschouder laten vallen en zo het binnenbeen over belasten en/of spanning erdoor in de rug krijgen wat zich uit in versnellen, extreem vertragen of zelfs bokken, eerst moet het gewicht verdeeld worden over de 2 voorbenen, alvorens het mogelijk is om te kunnen buigen!!

Zie voor meer info en duidelijke uitleg: paardenbegrijpen.nl of hoefkatrol.com