zakt af en toe door achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

zakt af en toe door achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 22:50

Hallo

Mijn paard zakt af en toe door haar achterbenen heen niet heel erg en het lijkt op een mis stap als ze niet goed oplet maar ik wil graag weten of anderen het ook hebben??

iedereen zegt dat het komt omdat ze van achter niet goed bij is, maar ik wil graag weten hoe jullie erover denken

groetjes Annemik

miss_nadine

Berichten: 1416
Geregistreerd: 29-05-05

Re: zakt af en toe door achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:55

Ik kan zo niet beoordelen ofdat er onoplettenheid speelt of lichamelijke problemen.
Een paard dat niet goed oplet kan inderdaar mistappen maken. Probeer je paard er goed bij te houden, door veel oefeningen en overgangen. Geef hem dus geen kans lui en oplettend te worden.
Is tie verder wel goed ontspannen tijdens het rijden anders is het misschien verstandig de achterhand er meer onder te brenegn tijdens het rijden.
Succes

Gringo_o6
Berichten: 129
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 08:12

ja ik ken een paard die deed dat ook, je moet hem gewoon super goed laten opletten met wat jij wil doen en hem/ haar bij de les houden en kijken of het dan wat minder wordt

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:55

Ik ben blij dat ik het ook eens van iemand anders lees. Mijn paard heeft nl. pcies hetzelfde. Je schrikt je rot. Wat bij mij echter wel opvalt dat hij het niet heeft als ik hem goed voorwaarts heb (hij is nogal aan de luie kant). Maar ik moet er ook wel bij vertellen dat One Desire op dit moment onder behandeling is van een fysio. Die heeft afgelopen vrijdag geconstateerd dat hij vast zit in zijn rug en aan de rechterkant van zijn hals. Dus ik weet niet of het door zijn achterhand zakken komt door niet opletten, of doordat hij vast zit. Verder struikelt hij van voren ook veel, maar ook dit is minder als hij meer voorwaarts is.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:36

Mijn paard struikelde wel eens linksachter, het was niet heel erg maar toch. Ik liet mijn paard masseren door een masseuse/fysio, na de behandeling heeft ie niet meer gestruikeld. Het had iets met zn spieren te maken.....

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:41

Mijn paard doet dat ook wel eens (voorbenen) dit komt, bij mijn paard, door artrose. Je kan een paard er wel doorheen rijden. Zorgen dat hji super goed oplet maar je moet er voor waken dat je hem op die manier niet overbelast. Eerst de oorzak zoeken daarna kan je er aan werken. een paard heeft 4 benen het is niet de bedoeling dat hij vaak struikeld. dat is niet normaal.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: zakt af en toe door achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:04

Gebeurt dat eenzijdig met het zelfde been of aan beide kanten, dus met beide benen ? Is er verschil tussen onbereden, bv longeren en bereden ? Als het onbereden ook gebeurt, zou ik het paard eerst laten onderzoeken. De juiste diagnose, dus de oorzaak hiervan, is belangrijk. Als je de oorzaak weet, weet je ook wat je wel en niet kan doen met het paard. Als je geen diagnose of een verkeerde diagnose hebt, kun je een paard met allerleid behandelingen of met training de indruk laten geven dat het goed gaat. Op de langere termijn komen de problemen er dan toch uit, meestal erger. Daarom: eerst oorzaak vaststellen, dan bepalen wat je doen kan en doen.

friezegek

Berichten: 332
Geregistreerd: 12-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:06

Misschien is ze nog niet zo sterk in de achterhand ( kan het geval zijn als ze nog jong zijn)

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: zakt af en toe door achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 08:11

bedankt voor jullie reacties!

Ze heeft het met allebei de benen ligt eraan of ik linksom rij of rechtsom dan is het meestel het binnen been!
En met longeren heeft ze het haast niet

groetjes

Jadee

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: 0172 Alphen a/d Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:18

Mijn zus der paard had dat ook de spieren waren zwakker ze dat deed...

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:46

ik denk dat dit ook gewoon een questie van kracht is.
heb ook een paard die dit ook weleens doet.
ze deed het in het begin heel erg toen ik net les had. mijn instructeur zei; je paard moet nu anders gaan lopen om de juiste spieren aan te spannen en te ontspannen, dus je paard moet eigenlijk weer opnieuw leren lopen.

misschien dat je op een andere manier aan het rijden bent bijvoorbeeld net les hebben enz. andere bodem in de bak. kan er allemaal mee te maken hebben. wordt het erger, dan moet je er wel even naar laten kijken.

gr en succe

_Kimberley

Berichten: 5090
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: den helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:50

Ik heb dat ook weleens op verschillende paarden.. komt dus bij mij denk ik door onoplettendheid.. zal het proberen te veranderen dus

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:29

Vorig jaar deed mijn paard dat ook ( toen het nog mijn verzorg paard was ) Zelfs zo erg dat we wel eens over de kop zijn gevlogen.
Op een gegeven moment kon hij niet eens meer lopen! En zaten we nof\g aan een spuit te denken ( uitgebrijd verhaal profiel ).
Het bleek bij hem in zijn rug te zitten ( weet ik sinds kort ) omdat hij zo schjeef is doorgereden en altijd vast is gezet met een slof!
Ikz al dus even zijn rug na laten kijken

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: zakt af en toe door achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:30

bij mijn paard kwam het door het eventjes vasthaken van de pezen die aan de knieschijf zitten. Het was net alsof we over een glad stuk liepen waardoor ze even gleed. Door 'binnen door bekappen' is het helemaal over. Overigens leek ze er geen last van te hebben.

MijnMullino
Berichten: 119
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:45

Vergelijk het eens met een pas gesleepte bak of een ietwat mullere bak. Als onze bak zwaarder wordt dan doet mijn paard het ook wel eens.

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:44

hoe bedoel je trouwens er doorheen zakken. Er echt doorheen knikken als een vreemde manier van struikelen of bedoel je dat zijn achterhand echt ineens onder het paard schiet, glijdt. Dat laatste had ik met mijn pony. Hij bleek artrose te hebben in de voorbenen en daardoor zijn achterhand te diep onder te zetten en te zwaar te belasten. Als gevolg daarvan schoot zijn achterhand wel eens onder hem uit.

Het hoeft natuurlijk niks bijzonders te zijn. Sommige paarden zijn nou eenmaal een beetje lompig van zichzelf. Ik heb er zelf nu zo een, die let gewoon niet altijd even goed op waar hij zijn voeten neerzet en ik schoot gelijk alweer in de stress vanwege mijn pony.

sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:59

Mijn verzorgpaard is een 5jaar en toen ik er pas mee reed, zakte hij ook heel vaak door z'n achterbenen. Wat helpt is hem even goed laten rondvlammen in galop dat hij wakker is. Is niet echt moeilijk, want het is een anglo-arabier. Zodra hij terug begint te slapen / struikelen, terug goed 'wakker' rijden.

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:53

ik heb het ook wel eens met mn paard,als ik bijvoorbeeld een overgang terug rijd,of halt houd,hij komt dan soms niet goed uit en dan voelt het net of hij achter een beetje erdoor zakt.