spring probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orrie_VBW

spring probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 19:58

ik zit met n klein probleempje met mijn paard met springen,
in het begin ging het heel goed(zon 2 jaar geleden) ik zat steeds in de prijzen nivo b. maar in 1 x begint ze steeds vaker te weigeren en de dag na het springen kon ze bijna niet meer lopen .
naar de va geweest die heeft haar nagekeken en heeft siliconenzooltjes voorgeschreven.
nu loopt ze wel weer super, (is ook weer voor controle geweest va was zeer tevreden) maar ze blijft weigeren en doordat ik vaak last van mijn spieren heb, kan ik haar vaak er niet van overtuigen dat ze er over moet , help wat moet ik doen????? ik weet het niet meer

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:16

Ik denk dat ze bang is dat ze weer last krijgt, dat het pijn gaat doen... Als je haar los laat springen wil ze dan ook niet?? dan heeft ze net iets minder druk op haar benen en kan ze sprongen maken hoe ze wil..
Als je niet de mogenlijkheid hebt om haar los te laten springen misschien de eerste tijd even weer hele lage sprongetjes maken?? lekker losjes opaf draven of galoperen... niet meteen weer te hoog willen.

Orrie_VBW

Re: spring probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 20:21

als ze los is doet ze het ook, en ook alleen maar bij oxers,
maar 22oktober waren we nog 1e en afgelopen dinsdag heeft ze weer zo laten zitten in de les, dus het is ook nog heel wisselvallig

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:01

Misschien kan je het springen weer rustig opbouwen. Probeer eerst lage balkjes en ga steeds een stapje verder. Ik denk ook dat je paard bang voor pijn is en het vertrouwen kwijt is. Geef haar de tijd en bouw het vertrouwen weer rustig op. Misschien kan je na het springen een lekker buitenrit maken zodat ze er plezier in krijgt.
Succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:18

Oei een lastig problem.Je paard heeft ontzettend pijn gehad die keer dat het mis ging en moet nu haar vertrouwen weer terug krijgen.Ik zou voorlopig alleen maar leuke oefeningetjes doen om weer vertrouwen te geven.Dus heel veel balkjes lopen in stap,draf en galop.Een leuke oefening is ook om 1 balk op de binnen hoefslag te leggen en dan 19 meter verder weer een balk op de grond en daar overheen galoperen en dan tellen hoeveel passen er tussen zitten en als je dit weet en je paard gaat er rustig overheen dan kun je eens gaan kijken of je er een galoppas meer of minder tussen kan krijgen.Of je zet een laag kruisje op de binnenhoefslag van een volte en neemt die een paar keer mee denk er om dat je goed in het midden springt en dat je paard in een mooi gelijkmatig tempo blijft galoperen.Verder kun je mss nog wel eens wat springen maar hou het laag.Ik zou persoonlijk nog geen wedstrijden gaan rijden en wachten tot het weer beter met je paard gaat en hij er weer vertrouwen in heeft.

lievebella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:49

dat is mooi jammer maar je moet heel mag weer beginen en rustig op bouwen naar boven

Maar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:02

ja ik zou het echt heel langzaam opbouwen en zorgen dat ze wat lekkers of een lekker klopje krijgt als ze er over is begin eerst gewoon met een balk en volgende keer met 10 cm! zo kom je er wel

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:40

Is denk ik kwestie van ´revalideren´. Sowieso is je paard met springen even uit de running geweest en laatste wat je paard nog weet is springen=pijn. Dan zou ik me ook wel bedenken om te gaan springen. Forceren erover heen te gaan lijkt me ook helemaal niet goed, dus dat dat je zelf niet lukt is niet erg. Je paard heeft dus niet echt fysiek weer tijd nodig om het springen op te bouwen, maar meer psychisch.. Dat kost tijd en betekent gewoon even een paar treden terug op de ladder en langzaam weer omhoog willen.

Ofwel, lage hindernissen beginnen en probeer niet jezelf voor de gek te houden door je springniveau van nu met dat van voorheen te vergelijken.. Zorg eerst maar dat je paard weer plezier heb in het springen, dan komt de rest denk ik vanzelf als je het wat tijd geeft..

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:54

Spring je vaak met haar?
Ze kan het zat worden.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 17:26

lage sprongen gaat wel goed , en ik spring maar 1x in de week,
k ga vanavond naar oefenparcours,dan kan ik n lager nivo gaan springen, kijken hoe ze dat nu gaat aanpakken.
maar ze doet het voral als ik les heb bij de manege, les thuis niet.
het enige wat ik kan bedenken is dat op de manege een allweather bodum in ligt met kunstgras?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:57

springt ze heel goed in de manieren? Spring je met een buikflap?
Kan best zijn dat ze zich met de voorbenen onder de buik schopt. Als ze dan een hele goede sprong heeft gemaakt heeft dat haar zeergedaan. Hierdoor springt ze daarna vaak vlak. Leen er eens een van iemand dan weet je het zelf snel genoeg.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:02

probeer het voorlopig voor haar leuk te maken en vraag niet te veel. Als je paardje veel weigerd, waarom dan naar een oefenparcours? Thuis lekker vertrouwd maken met lage sprongetjes (echt laag dus) en aan haar vertrouwen en misschien ook wel aan dat van jou werken! Succes.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 18:24

ben naar oefenparcours in pekela geweest en het ging geweldig, ze heeft geen 1 x gestopt en had de hele tyd haar oortjes naar voren.

mischien ligt het toch aan de bodem van de manege waar ik les heb
en ze schopt niet tegen haar buik aan, heb ik in 6 jaar nog niets van gemerkt

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:41

ilonaz schreef:
ben naar oefenparcours in pekela geweest en het ging geweldig, ze heeft geen 1 x gestopt en had de hele tyd haar oortjes naar voren.

mischien ligt het toch aan de bodem van de manege waar ik les heb
en ze schopt niet tegen haar buik aan, heb ik in 6 jaar nog niets van gemerkt

Dat merk je ook niet. Moet je gewoon een keer heel goed opletten. dat als ze toch gaat staan of ze dan toevallig de keer daarvoor een super mooie of noodsprong heeft gemaakt

Verder wel super dat het goed ging. Ik zou zeggen: Ga zo doorrrrr!!!