Rug zit vast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Tom

Rug zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 17:38

rij nu een paard van ongeveer 8 jaar
heeft eerder altijd een meisje op gereden en heeft het paard als het ware een beetje kapot gereden als gevolg dat de hele rug vast zit. Zou ik graag willen weten wat nu het beste is om het paard te gaan rijden.. Veel mensen zeggen laag rijden, zelf had ik dit ook in de gedachte, en lang instappen dat de spieren goed warm zijn.

Weet iemand van jullie wat ik het beste kan gaan doen?

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:47

Misschien eerst eventjes een fysiotherapeut naar laten kijken? Dat kan echt al een hoop schelen, die zal je ook wel een goed advies over de manier van rijden kunnen geven.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:25

inderdaad als het paard echt zo vast in zijn rug zit, zou ik er ook een fysiotherapeut bij halen voor een aantal behandelingen. Deze kunnen ook terug vinden of er nog andere dingen mis zijn, of bijv. klem zitten. Ook kunnnen ze je het beste adviseren voor een trainingsprogramma dat aangepast word aan jou en je paard. Dat wordt dus iets persoonlijks, want de de tips die je hier krijgt kunnen jou probleem misschien niet oplossen, maar dit werkt bijv. bij andere paarden wel weer. En het zou sonde zijn als je straks nog meer klachten krijgt. Succes ermee.
Voor een goede fysio weet ik iemandm Pm voor info.

monsera

Re: Rug zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:28

Je kan er idd een fysiotherapeut of osteopaat naar laten kijken en laten behandelen maar rijtechnisch moet het ook wel op te lossen zijn alleen duurt het veel langer.Ik zou het paard ook heel veel laag gaan rijden zodat de spieren dan van zijn oren naar zijn staart opgerekt en soepel kunnen worden.Je moet er niet te makkelijk over denken het paard heeft nu dus last van zijn rug en zal niet meteen doen wat je vraagt en je moet het ook langzaam opbouwen dus niet gelijk een half uur het paard belasten want de spieren zijn niets meer gewend het zal een hele tijd duren voor je echt resultaat ziet maar het is zeker de moeite waard.Je kan ook veel gaan longeren ze laten de rug vaak makkelijker los als je er niet op zit en zo kun je ook lekker trainen.Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met longeren maar het werkt wel beter als je het paard bijzet dit kan je doen door middel van touwtjes ik vind zelf de chambon erg fijn om mee te werken en longeer ook vaak met dubbele longe en heb nu een pessoa gekocht.Met longeren natuurlijk ook weer laag laten lopen.Verder ook af en toe eens rust geven aan de spieren en alleen even los laten of aan het halster longeren wel goed voor de conditie en kunnen de spieren even rusten voor je het weet heb je de boel overbelast.

Only_Tom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:13

Ik wil morgen ook bellen om haar te laten kraken. En dan zou ik denk ik de eerste paar dagen/ weken niet kunnen rijden.

Denk dat ik in het begin flink moet longeren

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:32

Een osteopaat moet die stijve rug in 1 of 2 behandelingen kunnen verhelpen. Dan een weekje niet rijden en daarna weer rustig opbouwen. Als je nu al weet dat het paard last van zijn rug heeft, moet je daar inderdaad eerst wat aan laten doen. Maar zo te zien gaat dat al gebeuren...

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:35

Idd goed dat je er naar laat kijken.Er zijn mensen die dat gewoon niet doen!!
Meestal al ze gekraakt zijn moet je ze een weekje lang en laag gaan longeren.
Wat ik een goede hulpmiddel vindt is een pessoateugel.
Je kan ze lang en laag instellen en het bontje activeert ook nog eens de achterhand.De paardeb worden er echt los van en beginnen echt lekker door hun lijven te lopen.Dat is natuurlijk mij mening.Mischien dat je er wat aan hebt.En als je gaat rijden.Lekker lang en laag losrijden en dan oppakken.Maar dat hoort eigenlijk ´´iedereen´´ te doen.Maar ieder zijn eigen methode natuurlijk!!

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:00

Only_Tom schreef:
Ik wil morgen ook bellen om haar te laten kraken. En dan zou ik denk ik de eerste paar dagen/ weken niet kunnen rijden.

Denk dat ik in het begin flink moet longeren

Dat valt wel mee geloof ik, hier is het meestal 4 tot 7 dagen