Verschil ongebroken - gebroken trens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ecudes

Verschil ongebroken - gebroken trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 23:29

Ik heb een paar dagen geleden eindelijk een ongebroken trens gebruikt. Hiervoor reed ik met een enkelgebroken. Ik had al zo'n vermoeden dat het beter zou gaan, en inderdaad.
Nu ben ik bang dat mensen gaan lopen zeuren over een scherpe inwerking. Klopt dat?

astridastrid

Re: Verschil ongebroken - gebroken trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:45

Nee, klopt niet. Een gebroken trens ligt vrij onrustig in de mond, terwijl een gebroken trens heel erg rustig in de mond ligt. Als je een ophouding maakt met een gebroken trens, krijgt hij een punt (op bij dubbelgebroken twee punten) in zijn gehemelte gedrukt. Voor een paard met een gevoelig gehemelte, kun je denk zelf wel indenken dat een ongebroken trens een stuk vriendelijker is.
Daarnaast -het belangrijkste- heeft een (dubbel- en enkel-)gebroken trens een enorm notenkraker-effect. Myler (bittenmerk) demonstreert dit altijd als volgt: doe eens een (dubbel- of enkelgebroken) bit met teugels om je arm en laat iemand aan de teugels trekken. Je arm wordt als het ware "gekraakt" door het bit, zeer pijnlijk als dit in een gevoelige paardenmond ligt. Brr...
Ook een voordeel (wat ik zag toen iemand anders een keer op mijn paardje reed met ongebroken trens) is dat je bijna onmogelijk kan zagen.
Ik heb een tijdje met ongebroken trens gereden omdat mijn paard dus een gevoelig rooster had, prima resultaten en een heel vriendelijke benadering. Nu rij ik al een tijdje met een H&M bit (www.horse-more.de) en ik daar loopt mijn paardje ongeveer vergelijkbaar op.
Maar scherper is een enkelgebroken bit absoluut niet-het bit is zo scherp als de inwerking van de ruiter .
Tot slot moet ik natuurlijk nog even vermelden dat elke bit-situatie even veranderlijk is dan dat er paarden zijn-er zijn geen paarden met dezelfde mond en is de ene oplossing voor het ene paard goed, voor het andere paard minder. Maar onder het feit van de "notenkraker" kun je tegenwoordig echt niet meer uit. Neem ook eens een kijkje op de site van Myler!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:53

Van een Myler-site dus inderdaad:

Citaat:
Test your current bit:

On a bare arm, place a regular, jointed Snaffle mouthpiece in the crook of your elbow, bending your arm upward at a 90 degrees angle. Have someone, directly infront of you, grab both rings and pull backward and slightly upward on the bit. The center of the mouthpiece will drive into your elbow and pinch the sides of your arm. Try lifting one side of the Snaffle upward and then the other—be careful, though, this could draw blood.

If you're like most people, this hurts and that pinch is what your horse's tongue and bars feel. When horses are asked to perform in Snaffle bits with constant rein pressure, it's an unrelenting pinch on the tongue and the bars. You can feel for yourself how hard it is for your horse to be comfortable, release his tongue and / or swallow without evading the bit.

Try this test with a variety of bits. You might notice that the Snaffle is not the gentlest of bits as it is sometimes reputed to be.

Bron: http://www.toklat.com/myler/mbits_bittest.html

Vooral de laatste zin is dus waar ik op doelde .

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 23:54

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie.
Mijn paard is tot haar 11de jaar alleen voor de kar en onder het zadel gereden met een stang. Ik heb er toen een enkelgebroken trens ingehangen. Toch had ik altijd het idee dat ze dit te bewegelijk vond in haar mond. Nu met een ongebroken is het contact meteen beter en duidelijker. We moeten nog een beetje op elkaar afstemmen, maar ze neemt deze duidelijk beter aan!
Mag je er trouwens mee starten met dit bit? Ik heb wel in de regelementen gezocht en daarin staat dat een ongebrokken trens van rubber mag, maar deze is van metaal.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:57

Ja, is door de KNHS voor alle klassen toegestaan (dressuur+springen), ook van metaal. Staat een beetje krom beschreven in het reglement, ja. Maar als je er op let, zal je ook zien dat heel veel mensen ermee rijden.

[Edit]Ja, zie hier voor bevestiging: http://www.knhs.nl/objects/00001124.pdf:
Blz. 48, Annex A: wijzigen bij omschrijving 8: Trens met recht mondstuk.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:01

Wat een leuke pappa heb jij astridastrid Lach (letterlijk & figuurlijk) (bb) in een deuk toen ik je onderschrift las.

Sorry offtopic

Erm.. ontopic. het ene paard reageert beter op een (enkel/dubbel) gebroken bit dan de ander. Soms moet je het gewoon per paard bekijken. Als jouw paard met ongebrokken lekkerder rijdt, kun je het zo laten. Maar wat bedoel je precies met het gaat nu beter? Houdt ze dr hoofd stiller of is ze nagevelijker?

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:04

ik rij nu 2,5 jaar op een tuiger die tot haar 12de alleen maar voor de kar heeft gelopen. Ik erop met een dubbel gebroken bitje en later een enkel gebroken bitje maar hier liep ze helemaal niet fijn op. Ik was er in eerste instantie helemaal niet voor om dit paard met een liverpoolstang te gaan rijden ( rij geen wedstrijd), toch maar gaan proberen en ze loopt super, speelt fijn met het bit en schuimt lekker, wat ze bij de gebroken bitten nooit heeft gedaan. Dus voor mij voortaan de liverpoolstang ( rij wel met zachte hand)

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 23:25

@ Clara: Mijn paard werd dus altijd gereden met liverpoolstang (voor zover ze gereden werd) en had dus een bek als beton. Die komt er niet meer in.

@ Sammie: Met dat het nu beter gaat bedoel ik dat eigenlijk alles beter gaat. Ze geeft beter na (zoekt mij meer op dan met een enkelgebroken bit). Ze was nooit erg bewegelijk in haar hoofd, maar het contact wordt nu minder verbroken dan normaal.
Achterwaarts leverde altijd protest op, ookal kwam ik vrijwel niet aan de teugels. Nu is het een kwestie van m'n benen wat naar achter leggen met een halve ophouding erbij.

Naar mijn idee begrijpt ze beter wat er van haar gevraagd word.

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:41

Ik had net altijd gehoord dat het idee van een dubbel gebroken trens er net was om het notenkraker effect tegen te gaan? Juist hierom gebruik ik namelijk geen enkelgebroken meer.

(ik weet dat dubbelgebroken ook is omdat je nauwkeuriger aan 1 kant kunt werken)

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 00:14

Geen idee hoe een dubbelgebroken precies inwerkt. Die lijkt me juist nog bewegelijker en dat is voor mijn paard waarschijnlijk niet zo handig.