Friese ruin van 9 dat erg hard in de mond is...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissRoxyy

Friese ruin van 9 dat erg hard in de mond is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 22:18

Ik heb dus een probleem met me verzorgfries dat erg hard in de mond is..
De eigenaar doet aan mennen en de dochter van de eigenaar rijd hem met hele korte teugels waardoor hij dus niet echt ontspannen loopt en heel erg gaat hijgen...

Ik ben nu bezig met lessen en rijd hem altijd los en ontspannen ,maar nu ben ik bezig met veel tempowisselingen enzo ,stilstaan,dan gaan stappen en draven en vanuit de draf weer stilstaan etc..
Maar nou wilt hij ook niet meer stilstaan ,als ik met mijn zit en kleine druk op de teugels hem wil laten stilstaan loopt hij er gewoon dwars door heen.

Ook als ik em een flinke ophouding geef en daarna weer ontspan ,hij reageert er gewoon niet meer op ,gister werd ik gewoon zo boos dat ik em flink in de mond een ruk gaf ,OOK daar reageerde hij niet op! ,,hij is 9 jaar maar kan haast niks ,stelling aannemen is ook een ramp ,door de lessen gaat het nu wel wat beter maar nog steeds in de galop valt hij naar binnen en lijkt het alsof hij gewoon omvalt omdat hij niet inbuigt.. ,,ook acheruit kan hij niet..

Als ik ga draven gaat hij heel hard ,doordat hij dus niet reageert op zit en teugel hulpen ,krijg ik em dus ook moeilijk terug..
Pas na een half uur word hij nageefelijk en heb ik hem een beetje onder controle ,met tempo enzo..

Wie heeft er voor mij een oplossing want ik zit hier echt heel erg mee..

Groetjes Roxanne.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:21

Lijkt mij tijd om met zijn allen op 1 lijn te gaan zitten. Lengte van de beugels moet er niet toe doen en ook mennen hoeft niet in de weg te zitten. Wat eerder het probleem lijkt te zijn is dat iedereen het op een andere manier aanpakt. Dat schept een hoop onduidelijkheid bij het dier.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 22:25

ja ik heb ook al gevraagd aan de dochter van de eigenaar of zij misschien ook les wilt nemen van het meisje waar ik les van krijg want je ziet gewoon verbetering en dat merkt zij ok wel ,maar ze wilt geen les ,ze zegt dat ze te druk is met der werk ofzo ik vind ook je moet op 1lijn zitten maar als zij het niet wilt ,moet ik toch een andere oplossing zoeken..

collendoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:28

Achteruit moet hij toch wel kunnen! als hij voor de kar staat worden ze er meestal voor geparkeerd. Dus eerst oefenen als je er naast sta dan op de borst drukken en veel stemhulpen!
En dan jij erop en iemand ernaast en hulpen geven en na een tijdje kan je het ook zelf.

En het mennen moet idd geen porbleem zijn! want ik verzorg ook friesen die voor de kar staan. Wel lastig dat die andere hem met hele korte teugels rijd! weet je ook waarom ze dat doet? Anders veel voltes slangenvoltes goed losrijden.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:30

Andere oplossing wordt ws dweilen met de kraan open. Je doet met meerdere mensen 1 dier en dan moet je op zijn minst 1 duidelijke aanpak hebben anders werkt het IMO echt niet.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 22:39

nee ik weet eigenlijk niet hoezo ze hem met zulke strakke teugels rijd.. misschien omdat hij DAN wel luistert... maar ik vind zo moet je niet rijden ze rijd echt met hele korte teugels..
en idd hij zou het moeten kunnen maar het lukt niet :S...

en idd sjakie ,1 aanpak moet gewoon ,maar ik weet niet wat ik moet doen..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:42

Wat betreft been en teugelhulpen kunnen stemcommando's (mits het dier deze kent) helpen.

Het moeten kunnen lijkt me in deze context sterk. Het dier is 9 en heeft gewoon geen fatsoenlijke basis opvoeding gehad en moet nu op minimaal 3 verschillende manier iets leren...

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 23:15

ja hij reageert wel op stemhulpen ,maar met het stilstaan en achterwaarts dus niet..
maarja ik denk dat ik maar eens met die vrouw moet gaan praten waarom ze geen les wilt.. want te druk met werk vind ik beetje vage smoes.. misschien wilt ze gewoon geen les van dat meisje ..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:18

Als je tijd hebt om te rijden heb je ook tijd om te lessen.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 01:39

ja daarom ,ik vind het maar een vage smoes.. maja ik heb misschien een ander idee en misschien helpt dat wel
bedankt voor jullie reacties ,hier kan denk ik wel een slotje op
als mensen nog meer ideeën/tips hebben mogen ze alsnog wel een pm sturen

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 10:14

wat voor een idee (als ik vragen mag)

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 12:07

nou.. Lisjuh87 hier op bokt ,krijgt les van een man genaamd Bas..
Ik ken hem ook ,omdat de dochter daar vroeger ook les van kreeg.. en die stelde me eerst voor om van hem les te nemen en dan betaalde zij de helft mee.. ,maar nou hebben ze geen contact meer.. misschien als ik dit voorstel dat ze dan wel les wilt.. want ik heb het idee dat ze gewoon geen les van dat meisje wilt..
En bas kent moustache dus al een beetje..
En als ze dan wel les wilt ,zitten we al iig op 1 lijn...
En Lisjuh87 is erg tevreden over Bas (zij heeft ook een fries ,met bijna dezelfde problemen als mij) en met die lessen gaat het al veel beter.. dus ja...
Misschien helpt het Nee heb je ,ja kan je krijgen toch

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:01

Maar dat is toch als nog 2 x een verschillende aanpak? Of willen jullie dan beide van die bas les gaan nemen? En hoe lossen jullie het op met mennen?

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 13:05

hoe bedoel je? we krijgen dan toch les van dezelfde man en die leert ons hetzelfde toch..? of hoe bedoel je het?

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 13:06

ow haha je hebt em aangepast.. ja dan allebei les van bas en het mennen gaat gewoon door neem ik aan...

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:14

misschien een tip voor het rijden.
Je vertelde dat ze veel te snel gaat.
Dat heb ik ook bij bobby ik heb ook les gehad en geleerd dat je gewoon voltes moet rijden gaat ze dan nog snel maak je de volte kleiner.
En praten dat ze rustig moet gaat ze op de kleine volte rustig maak je die wat groter.
Gaat ze weer sneller maak je de volte weer kleiner.
Is ze uiteindelijk ook helemaal rustig op de grote volte.
Neem je de hoefslag gaat ze dan weer snel ga je meteen op een kleine volte en praat je dat ze rustig moet doet ze weer rustig op die volte ga je weer op de hoefslag.
Zo krijg je het er wel uit want op een volte moeten ze harder werken.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:14

owja en niet trekken aan je teugels om zachter te gaan soms kleine ophoudingen maken maar verder de teugels lekker lang dat ze kan ontspannen

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 13:16

ja daar zijn we mee bezig in de les maar hij trekt er gewoon doorheen laat maar zeggen ,het lijkt net alsof die het bit vast pakt en dan is er niks meer aan te beginnen ,dan moet ik em gewoon omtrekken :S

en die kleine ophoudingen ,doe ik idd ook al ,maar ook daar trekt hij zich niet veel van aan :S... idd niet trekken want dan gooit ie de voorhand erop en dan krijg je het al helemaal niet voor elkaar

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:18

Teugels lekker los en wil hij op de volte niej lopen trek je hem gewoon om de andere kant op en maak je een volte verder.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 13:25

nog een probleem.. op de rechterhand valt hij gigantisch naar binnen dus zodra ik die teugels loslaat valt hij naar binnen ,,hij reageert ook niet echt geweldig op me binnenbeen..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:28

Is het dier ooit hulpen aangeleerd?

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 13:36

haha ja ik weet het ook niet ,toen ik em net kreeg kon ik nieteens doorzitten ,hij ging meteen in galop....
dus door veel oefenen gaat het nu goed.. in het begin heeft ie nog steeds zoiets van O galop! ,maar dan neem ik em trug en dan gaat het wel

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:39

In dat geval lijkt me heel verstandig om echt aan de basis te gaan werken. Zowel voor ruiter als paard.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 13:45

ja idd.. ,maar dan moet je op 1lijn zitten ,niet dat de dochter ineens iets heel anders gaat doen want hij is al heel druk in zn hoofd enzo.. maja ik ga met der praten ,en misschien dat ze van bas wel les wilt en het zo rustig weer opbouwen..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:53

Anders kom je echt nergens hoor. Met meerdere 1 paard doen is al wat lastiger, maar zorg er iig voor dat je allemaal dezelfde aanpak hebt en het paard voorziet van een fatsoenlijke basis.