een smaakje op bit waardoor die gaat kauwen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unfearlover

een smaakje op bit waardoor die gaat kauwen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 20:54

hoi, ik heb een super liefe pony hij loopt meestal wel goed nagevelijk meestal met hangen en wuregen maar goed het gaat goed ik ga nu bijna naar het L1. maar hij kauwt nooit en heeft ook vaak het bit een beetje vast. ik heb der wel een sstroop op het bit gedaan maar dat was der zo weer af. maar ik wil geen ander bit ik heb nu gwoon een dubbel gebroken met een dik midden stuk.

maar wie weet iets wat ik op het bit kan smeren en dat er op blijft zitten?? en wat die ook lekker vind??

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:25

Ik heb de zelfde vraag maar ik vind het niet erg om een ander it te kopen je hebt toch ook van die bitjes met smaak..?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:28

Jep je hebt bit met smaakjes..

_Luziream

Re: een smaakje op bit waardoor die gaat kauwen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:31

Ja maar of dat werkt? Als je rijtechnisch met een goed bit werkt zal je paard er vanzelf op gaan kauwen. Al die smaakjes ik vind het onzin!
Neem een goed dubbelgebroken bit (Aurigan). Daar gaan ze vaak ook goed op kauwen hoor? Smaakjes smeren ed begin daar niet aan.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:39

Daar ben ik het mee eens,.
Soms wil het wel eens helpen bij de ontpanning bij een jong paard die het bit niet zo goed accepteert!
Maar verder .. hmmm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:49

Als ik het zo lees is jou pony niet nageeflijk maar trek je hem in de befaamde krul.Een paard wat uit ontspaning nageeflijk word ,dus echt.Die kauwt wel.Als je trucjes moet gebruiken heb je het nog niet helemaal goed voor elkaar.

unfearlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 08:51

kijk ik al het uitleggen mijn pony had een verschrikkleijk onderhals en een zwake rug op dat ik eerst gewoon met hem aan het spelen was dus niet echt dresuur matig toen ben ik naar een andere stal gegaan en ben ik les gaan krijegn van eeen instuctriece en daarna ook wedstrijden gaan rijden maar hij had zoveel moeite met nagevelijk zijn dat ik hem helemaal laag ben gaan rijden nou en dat ging goed die onderhals is bijna weg en ik ben hem wat meer aan het op pakken. maar hij kauwt niet op zijn bit ik weet niet of het moet maar ik hoot vaak dat het goed is hij kwault wel. best wel erg zelfs! maar oke dan doe ik er wel niets op. bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 10:34

tanden even laten nakijken.
en naar mijn mening hoeft een paard helemaal niet te schuimen, de mijne doet het in ieder geval nooit, en die is goed nageeflijk.

ook even kijken of je bit niet te dik is voor de mond, als er minder ruimte is kan dat een nadeel zijn voor het schuimen.

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 19:38

hij doet het maar op 1 kant op links.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:48

Laat voor de zekerheid tanden nakijken. Zoals je zelf zegt gaat het al een stuk beter met rijden. Niet ieder paard kauwt echt op een bit, misschien die van jou ook niet. Gewoon rijtechnisch oplossen, komt vanzelf! veel succes.

unfearlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 08:36

oke bedant!

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:46

pepermuntje geven voordat je gaat rijden en na net nadat hij zijn bit in heeft. Dat maakt het bit interessanter en leuker.

Paard gaat dan sneller en makkelijker kauwen op het bit.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:52

Een paard hoeft heus niet op het bit te kauwen en bovendien is het een misverstand dat paarden die op een bit kauwen het bit lekker aannemen. Het kan ook een teken van spanning zijn. Wil je dat je paard een goede aanleuning heeft en goed nageeflijk is zul je dit niet bereiken met smaakjes maar met je handen en natuurlijk met je algehele rijden. Je kunt je paard best een pepermuntje geven, dan zou ik dit gewoon doen als beloning, maar je aanleuningsproblemen los je er niet mee op!

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:17

Kan begrijpen dat een paard een bit niet lekker aanneemt als ze zo'n koud metalen ding in zijn mond krijgen. Een pepermuntje maakt het allemaal wat lekkerder en ze gaan er zeker meer op kauwen. Of dat een oplossing is voor een aanleunings probleem NEE dat heeft vaak meerdere oorzaken of redenen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:32

Een paard dat nageeft en met goede aanleuning gereden wordt, zal de teugels uit de hand willen kauwen. Er zijn paarden, die 18 jaar nog nooit gekauwd hebben, zoals sommige manege- maar ook prive paarden. Als ze na die tijd een keer goed gereden of goed gelongeerd worden gaan ze het bit afkauwen. Trucjes om een paard aan het kauwen te krijgen zijn gemakkelijk, maar hebben rijtechnisch geen zin. Uiteindelijk beduvel je je paard, jezelf en de jury. Als je een paard goed rijdt, zal het goed reageren. Een paard dat nog nooit een bit heeft afgekauwd, of nooit een bit heeft geaccepteerd, kun binnen een paard minuten op het bit laten kauwen, zonder hulpmiddelen of lekkernij te gebruiken. Uit de reactie van je paard, kun je opmaken, waardoor dit komt. Dat probleem moet je dan oplossen. Het afkauwen is geen doel maar een gevolg, dat is heel wat anders.... Een beetje instructrice / instructeur kan dit testje uitvoeren....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:31

een smaakje heeft niks met kauwen te maken inderdaad. Een pony doet dat uit ontspanning en niet omdat hij het bit zo lekker vind

Kimberley84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:47

Ik ben het hier dus niet mee eens, een paard hoeft niet te kauwen op het bit, als je paard schuimt is vaak al een teken dat hij het bit goed aanneemt! Tandarts is natuurlijk nooit bezwaarlijk om er na te laten kijken, maar of het daaraan ligt is mij de vraag. Is de pony wel eens naar de tandarts geweest en hoe oud is de pony? je kunt zelf heel simpel erachter komen of hij haken op de kiezen heeft staan: Tong vastpakken en met je andere hand voelen over kiezen, zijn deze zeer scherp en of hoog zou ik de tandarts erbij halen.
Ik ben zelf helemaal weg van een Dr. Robart bit, deze is pinchles houdt in dat het bit 360 graden kan draaien hierdoor kun je beter op de mond inwerken van de pony, dit is een heel vriendelijk bit. Heb zelfde verhaal met mijn ouwe fjord gehad en toen ik dat bit kocht was er binnen 3 dagen al enorm verschil! Niet meer hangen enzo. Rijd al mijn paarden ermee incl inrijden van jonge paarden! Hoop dat je er wat aan hebt

unfearlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:00

mijn pony is 10 jaar en gaat om het half jaar naar de TA. dus dat denk ik niet maar hij heeft nooit ge kauwt maa hij gaat steeds meer schuimen.
bedankt iedereen!!

ILoveSanto

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:26

Bij mijn vorige stal, gaven ze hun paard een klein stukje peer als ze het bit al in hadden, daar ging het paard dan op sabbelen, waardoor het zich ontspande!

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:30

haha, kijk bij het topic van de paardenkauwgom
Hmmsz, ik weet verder ook niks.. Ik denk dat je gewoon wat dingen uit moet proberen

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:58

Gewoon rijden en ophouden met die onzin.
Al die smaakjes en paardenkauwgon enz gewoon allemaal onzin en die zou je niet nodig moeten hebben.