stijf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 20:07

Mijn pony is links heel erg stijf, had van de week les. Linksom is ze heel moeilijk te rijden. Ik moest een grote volte rijden, maar ze wilde de volte steeds groter maken en ze is dan heel moeilijk te sturen. Ik moest van mijn instructrice mijn binnenhand loslaten en met mijn buitenbeen en buitentuigel hem naar binnen drukken. Wie heeft er tips om links soepeler te worden. Dit is zowel voor haar als mij erg lastig.

Jes

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:22

Misschien wil het helpen als je je paard even een tijdje aan de longeerlijn traint, En dan op links vooral veel overgangen laten mekken en lekker verruimen zodat hij wat lusser in het lijft wordt.

Dit zijn wel vaak problemen die ook veen aan de ruiter liggen dus probeer er goed op te letten dat je paard netjes gelijk op twee teugeld en gelijk aan twee benen loopt.

En uiteraard kan je even nakijken of je pony geen last heeft van de rug of het gebit, soms is de oorzaak een pijntje ergend waardoor je paard op 1 kant niet fijn wil lopen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:40

Ik ben fysiotherapeut en osteopaat voor paarden en woon in een dorpje naast Alkmaar. Rij zelf Z2 dressuur en M springen.
Misschien dat ik je helpen kan door een medische oorzaak uit te sluiten of op te lossen???

monsera

Re: stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:33

Ik wil eerst graag even zeggen dat je instructrice gelijk heeft probeer daar veel aan te denken want hoe meer jij vast houd met je binnenhand hoe erger het word.Probeer je niet te veel op links te storten en rijd evenveel recht als links anders heb je straks recht een probleem en als je links te veel wil doen heb je kans dat je te gespannen gaat rijden en je je hand vast gaat zetten en je pony nog meer gaat tegensputteren.Probeer je pony lekker los te rijden en ga eerst lekker los stappen en rijd dan veel slangevoltes dan lekker even draven en ga ook vrij snal al even galoperen.Na de galop zou ik veel overgangen gaan rijden dus van stap-draf-stap-draf enz herhaal dit maar regelmatig.Je kunt ook in de draf zelf gaan schakelen dus je pony een paar pasje laten veruimen doe niet meer als 3 pasjes en je pony iets laten terug komen en laat hem dan ook echt terug komen het geeft niet dat hij dan in stap valt maar dan heb je wel een reaktie en probeer je het nog eens.Als hij dan lekker loopt zou ik me even bezig houden met het buigen van je pony.Doe dit eerst in stap dan maak je het jezelf wat makkelijker.Een leuke oefening is om een gebrokenlijn te rijden met votes.Je gaat bv een gebrokenlijn rijden van M-X-F dan rijd je bij M in de hoek een volte dan ga je bij M beginnen met de gebrokenlijn en op X Rijd je weer een volte en dan maak je de gebrokenlijn af naar F en rijd je daar weer een volte in de hoek.Je kan ook op de ene lange lange zijde je pony wat naar binnen laten kijken en op de ander lange zijde wat naar buiten laten kijken.Doe het niet te veel als je het oog van je pony ziet is dit al genoeg.Ook is het een goed oefening om de volte te sluiten en weer te openen .En rijd ook af en toe eens op de binnen hoefslag zodat je pony goed leert op eigen benen te lopen.Succes met rijden wil je nog wat weten dan mag je altijd vragen.

Longeer je wel eens dit zou ik ook zeker gaan doen is ook gelijk leuk voor de afwisseling en je kunt zo door trainen zonder dat jij op zijn rug zit en zal hij eerder los laten.Laat hem dan ook veel overgangen lopen en leg eens balkje neer ook erg goed oefening.Ik longeer zelf met de chambon soms met dubbele longe en heb net een pessoa gekocht dit zijn mooie manieren om je paard te trainen als je je pony alleen aan het halster laat lopen is dit wel goed voor zijn conditie maar verder train je niet echt.Mss heb je ook zoiets of longeer je met touwtjes werkt ook erg goed maar let er goed op dat je het niet te strak zet laat hem lekker laag lopen.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:40

ik kan me helemaal vinden in monsera's uitleg, voor meer tips kan je eens kijken bij de FAQ van rt, daar zijn ook erg veel topics over dit probleem en is alles wat verzameld.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:50

Af wisselen, keertje aan de longe en dan wel veel linksom laten lopen, op eigen benen dus geen bijzet en met rijden niet teveel op links vragen, wel op links rijden, want waarschijnlijk zijn spieren gewoon niet genoeg opgerekt en moet je die gaan ontwikkelen. De longe is dan het fijnst. Haal er anders even een fysio bij. Die kan je paardje navoelen en manipuleren daar waar nodig is en dat weet je ook zeker dat het niets lichamelijks is. Veel succes!