paard loopt scheef??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goukstra

paard loopt scheef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 11:12

Hoi allemaal.

ik heb een vraagje, ik heb een verzorgpaard die 3,5 jaar oud is. Maar er is 1 probleempje: hij loopt scheef. Telkens als ik een volte of een bocht maakt doet hij zijn hoofd naar de buitenkant, zodat zijn kont heel erg naar binnen valt.

Voor de rest doet hij het heel goed, maar ik weet niet hoe hem van dit probleem af kan krijgen.

Graag advies waar ik wat aan heb,

alvast bedankt

ps: Het duurt nog een tijdje voordat ik les krijg, dus daarom vraag ik het maar

elmiran

Re: paard loopt scheef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:57

Mijn paard liep ook erg scheef. Nu doet ze het alleen nog maar een beetje in de linkergalop.
Vraag stelling naar binnen en houd je buitenbeen er goed aan.
Veel voltes, links/rechtsomkeert rijden en gebroken lijnen. Het is t beste om er zo snel mogelijk mee te gaan lessen. Dat heb ik ook gelijk gedaan omdat iemand anders het veel beter kan zien en je kan helpen, als ik dat niet gedaan had was ze nu vast nog schever geweest.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:54

Bijna alle jonge paarden zijn scheef. Het is daarom ook wel belangrijk dat ze eerst netjes recht kunnen lopen op 4 benen en in balans. Ik rijd vaak veel op de 2e en 3e hoefslag en dat zorgen dat je paard mooi recht onder je door komt en gelijk is op twee teugels.

Ometeen alleen juist veel voltes en veel wendingen te doen daar ben ik juist dus niet een voorstander van. laat hem eerst maar leren recht en op zijn eigen benen te lopen. Lekker lange lijnen en lekker naar voren.
Van daaruit begin ik met in de hoeken wat stelling en buiging te vragen vanuit je binnenbeen. Ook op rechte lijnen kan je stelling vragen. Als dat goed lukt dan vraag je eerst de juiste stelling en rijd je van daaruit doorr in wendingen en oefeningen.

Bebroken lijnen zijn daar best een mooie oefening voor, de wending is flauw en het is vaak een mooie oefening voor de balans.

Het kan zijn dat zit paard zo loopt omdat het gewoon nog niet zo sterk is en nog niet goed in balans. Dit is gewoon een kwestie van tijd, je paard moet sterker worden en dan zal het beter gaan.

Succes

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:02

dat heb ik ook heel erg gehad
ben daar heel erg mee bezig nu nog steeds
en ze begint het redelijk te snappen
ik rij met sporen maar dan leg ik mijn binnen been aan en laat haar zeg maar niet echt wijken maar wel in die vorm en veel voltes verkleinen en vergroten
als je paard aan de teugel heb is het makelijker om te doen en kan je beter je binnen teugel ook gebruiken
als ze niet op me been reageert geef ik haar een tik
luisterd ze dan nog niet krijgt ze een nog hardere tik en als ze dan nog niet luisterd geef ik haar een hele harde binnen been totdat ze wel luistert
meestal zeg ik dan ook heel boos niet doen , hou op enzovoort haha
de mijne doet het ook heel vaak als ik gewoon afwendt

goukstra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 19:25

bedankt ik ga het proberen