Bijna alle jonge paarden zijn scheef. Het is daarom ook wel belangrijk dat ze eerst netjes recht kunnen lopen op 4 benen en in balans. Ik rijd vaak veel op de 2e en 3e hoefslag en dat zorgen dat je paard mooi recht onder je door komt en gelijk is op twee teugels.
Ometeen alleen juist veel voltes en veel wendingen te doen daar ben ik juist dus niet een voorstander van. laat hem eerst maar leren recht en op zijn eigen benen te lopen. Lekker lange lijnen en lekker naar voren.
Van daaruit begin ik met in de hoeken wat stelling en buiging te vragen vanuit je binnenbeen. Ook op rechte lijnen kan je stelling vragen. Als dat goed lukt dan vraag je eerst de juiste stelling en rijd je van daaruit doorr in wendingen en oefeningen.
Bebroken lijnen zijn daar best een mooie oefening voor, de wending is flauw en het is vaak een mooie oefening voor de balans.
Het kan zijn dat zit paard zo loopt omdat het gewoon nog niet zo sterk is en nog niet goed in balans. Dit is gewoon een kwestie van tijd, je paard moet sterker worden en dan zal het beter gaan.
Succes