paard buiten niet te stoppen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roosjelief

paard buiten niet te stoppen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 09:43

Ik rijd een paard voor iemand. En als ik met haar alleen naar buiten ga is er niks aan de hand. Wel oplettend maar verder geen moeite mee. Maar ik ga soms wel eens met vriendinnen buiten rijden en dan wil ze heel graag vlak bij de/het andere paard(en) blijven. als we dan ook een rustig galopje doen kan ik haar moeilijk bij me houden. Ik heb dan geen controle meer.

Het is nou al een paar keer gebeurd dat we in volle galop waren. en dat de rest op een gegeven moment hun paarden terug namen. Maar mijn paard niet. Ik had het gister nog. De meiden met wie ik reed wilde graag effies crossen, vond ik best maar ik deed niet mee want ik weet dat ik jazz (het paard) dan niet kan houden. dus ik reed alvast naar voren. Maar ik was nog niet op het punt waar ik zou gaan staan en zij gingen al en gingen mij dus ook in volle galop voorbij. En hup jazz der achter an en niks mee te beginnen. De meiden stopte maar jazz wilde niet. En ik heb allen geprobeerd. eerst rustig dan trekken en zelf zagen! en niks hielp. en ik wilde niet te ruig doen want ik had een heel scherp bit in.
Ik wilde haar omdraaien maar ze luisterde niet naar het bit. ondertussen waren die meiden allang uit het zicht.
uiteindelijk ging jazz wat langzamer gallopeeren en had ik weer controle.

Ik naar huis stappen, wat doen die 2 mutsen??? komen achter me aan ge gallopeerd! Deze keer stopte ze achter mij dus kon ik jazz bij me houden.

Thuis gekomen keek ik naar haar mond en die was helemaal kapot. En ik dacht echt van: dit kan niet meer. Ik kan niet fantsoelijk met anderen naar buiten. Maar het is zo zonde want in princiepe is het wel leuk om naar buiten te gaan met een groep. maar jazz heeft er nu last van en het is levensgevaarlijk.

weten jullie miss. een oplossing. want ik zou het heel jammer vinden als ik mijn wekelijkse buitenrit moet opgeven.

Hilli

Re: paard buiten niet te stoppen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:10

Misschien kun je eens gaan rijden met 1 iemand die zijn/haar paard heel goed onder controle heeft staan?

Als jullie dan gaan galopperen, rij jij voorop en die ruiter achter je (omdat je Jazz wel bij je kon houden toen ze vanachter aan gegaloppeerd kwamen). Zorg dat je absoluut niet ingehaald wordt en dat die ruiter achter je echt voldoende afstand heeft (een meter of 5 of meer). Jullie kunnen dan bijv. van te voren afspreken van 'van hier tot daar galopperen we'. Jij hebt dan dus de controle over de galop, ipv. andere ruiters of je paard.

En als je met een groep meiden bent: het probleem goed uitleggen en vragen of ze er rekening mee willen houden?

In elk geval succes.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:21

kun je niet op een plek galoperen waar je Jazz op een volte kunt zetten?

En inderdaad zoals Hilli zegt; spreek eens af met 1 persoon en maak vooraf duidelijke afspraken. Je vriendinnen vinden blijkbaar het crossen belangrijker dan het welzijn van jou en Jazz. Lijkt me geen gezellige basis om meer buitenritten samen te maken.

Heeft de eigenaar van het paard hetzelfde probleem? Anders heeft die misschien wel een oplossing. Wellicht heb je wat meer controle met een Thiedemann; al ben ik geen voorstander van hulpteugels.

Kim_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:38

dit is een erg vervelend probleem, heb ik zelf nml ook ervaring mee.
njord wil altijd voorop lopen en met anderen erbij wil hij altijd het hardst ( als de anderen in draf zitten wil hij ook, de anderen in galop, hij ook)

Je zou misschien een ' soort spelletje' kunnen proberen. bij mij heeft wel geholpen.

je gaat met zijn tweeen naar buiten, het andere paard moet wel luisteren naar degene die erop zit.

jij rijdt vooraan en hij of zij achteraan.
jij houdt halt en de ander haalt je in totdat hij ongeveer een paar meter voor je is, dan stopt die en jij haalt haar/hem in.
dit kun je in stap of draf doen, dit is een manier om je paard te leren niet weg te rennen als hij ingehaald wordt

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:56

ijslandertje schreef:
dit is een erg vervelend probleem, heb ik zelf nml ook ervaring mee.
njord wil altijd voorop lopen en met anderen erbij wil hij altijd het hardst ( als de anderen in draf zitten wil hij ook, de anderen in galop, hij ook)

Je zou misschien een ' soort spelletje' kunnen proberen. bij mij heeft wel geholpen.

je gaat met zijn tweeen naar buiten, het andere paard moet wel luisteren naar degene die erop zit.

jij rijdt vooraan en hij of zij achteraan.
jij houdt halt en de ander haalt je in totdat hij ongeveer een paar meter voor je is, dan stopt die en jij haalt haar/hem in.
dit kun je in stap of draf doen, dit is een manier om je paard te leren niet weg te rennen als hij ingehaald wordt

goede oefening zeg!!!!

wel heel erg pittig moet ik zeggen, misschien is dit ook iets voor mij om te proberen!

Kim_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:07

het is inderdaad erg moeilijk en je moet veel geduld hebben, maar ik moet zeggen ik merkte dat het steeds beter ging

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:13

Hele goede tips hier, misschien kun je een martingaal of een thiedemann (op de juiste manier) gebruiken, dan kan het paard zijn hoofd niet meer omhoog gooien dat scheeld een stuk.

*waarschijnlijk ga ik veel commentaar op dat thiedeman, maar door dat ding (op een normale stand) kunnen mijn paard en ik ontspannen buitenritten maken*

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:42

zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van hulpteugels. maar dat spelletje van ijslandertje vind ik echt een goed idee.

het probleem met die mesen is dsat wat ik ook zeg ze geen rekening met mij houden. want zoals ik al zei is het al vaker voor gekomen. en dan heben ze weer een een of ander smoesje.

de eigenaar zelf rijd er niet op. hij is 68. en vind jazz eenleuk gezeldschaps dier. onderhand zijn het 13 gezeldschapdieren geworden en ben ik 1 van de gelukkige verzorg(st)ers

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:22

Ik zou dus echt nooit meer met die meiden gaan rijden ik vind het erg gevaarlijk wat ze hebben gedaan jij had aangegeven dat je hem niet kon houden en zou vast naar voren rijden ze moeten dan gewoon wachten tot jij daar bent en dan crossen ik was echt woest op hun geworden er had wel wat kunnen gebeuren.

Maar goed ik vind wat ijslandertje schrijft een leuke oefening om te doen en zou dat eens een paar keer oefenen als ik jouw was.Geef het wel even de tijd want soms heeft het even nodig voor het kwartje valt

Kim_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:37

Je hebt inderdaad aardig wat geduld nodig voor dit spelletje.
Het ene paard heeft het sneller door als het andere, maar ik zou eerst in stap beginnen en de afstand van het inhalen ( om het zo maar te noemen) uit te bouwen. eerst een stapje ervoorbij etc.

waar ik trouwens slechte ervaringen mee heb is omdraaien. njord heeft altijd haast , ik kreeg de tip om om te draaien als hij versnelde, maar dit werkte bij mij niet.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:40

Hulpteugels gebruik ik bij het in de bak rijden ook echt niet. Maar ik gebruik liever een hulpteugel als dat ik zijn hele mond kapot zal moeten scheuren zoals jij vertelde in je verhaal.

Succes met het vinden van de juiste oplossing

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 11:22

nee want als ik niet fantsoelijk kan buiten rijden. ga ik dat ook niet doen. maar sorry hulpteugels vind ik geen oplossing

0olove_yao0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:28

misschien kan je proberen alleen te gaan rijden(met iemand ernaast) en dan hem niet laten crossen en dat een paar keer proberen en dan met zn tween gaan rijden en het zo steeds verder proberen tot het wel lukt met een groep?

Kim_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:14

heb je het 'spelletje' al geproibeerd?

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:03

Hoi!

Ik heb ook soortgelijk probleem...

Sinds anderhalf jaar heb ik mijn paardje Lya,
in de piste is ze erg braaf (in het begin was dit NIET zo,
maar na maaaaaanden oefenen lukt het al erg goed.)

Ze valt op wandeling ERG moeilijk in te houden. Vermoedelijk (wel 80% kans toe) heeft ze vroeger in de koers gereden, en daarna wat dressuur.
Eenmaal in galop (en dus in haar bloed!), kan IK ze niet meer inhouden.
In de piste (binnen of buiten) lukt het wel, dan kan ik gecontroleerd met haar galopperen, zelfs galopwissels doen...
Maar ohwee buiten, dan moet ik mijn gebroken trensje vervangen door een pelham (met kinketting, ongebroken rubberen bit om het niet TE hard te maken, en een enkele teugel: pelham met bitriempjes), en een martingaal... Als 'noodrem'...
Gelukkig heeft ze een erg gemakkelijk (zalig zittend) galop'je'.

Dus mijn vraag: hebben jullie tips om dat 'snel (draven en) galopperen, en niet in te houden zijn' te verbeteren...
Zodat ik eindelijk met een gerust gemoed buiten kan wandelen...
zonder te moeten vertrouwen op het feit dat Lya weet waar het baantje bijna ten einde is... en ze moet gaan inhouden...

Zelfs als er een ander (superbraaf) paard mee wandelt of als ik 'alleen' rijd, heb ik dit probleem...

Ik rijd heeeeeel erg vaak overgangen, in de hoop dat ze na verloop van tijd hierdoor controleerbaarder gaat lopen...
maar als ik met haar buiten kom, lijkt ze wel een ander paard te worden!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:49

Ik lees aandachtig mee want ik heb hetzelfde probleem

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:01

Niemand een tip?

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:15

Mijn mening over bitten/hulpteugels in dit soort situaties:: Een ander bit vind ik totaal geen oplossing. Paard stopt dan alleen om dat het hem zo'n pijn doet als je aan de teugels gaat trekken als ie gaat crossen.
En dat gedoe hier op bokt aldoor over geen hulpteugels; niet alle hulpteugels zijn hetzelfde!! Er zijn een hoop goede hulpteugels uitgevonden en die zijn vast niet uitgevonden door dierenbeulen.

Liever een hulpteugel die hem tegenhoudt maar hem geen pijn doet en waar je ook niet zelf direct kracht mee kan zetten, maar alleen indirecte kracht (denk aan bijvoorbeeld een martingaal).
Met een bit oefen je directe kracht uit. Ik zie liever mensen met een indirecte hulpteugel rijden en zónder bit dan mensen met een scherp bit.
Een hulpteugel valt en staat daarbij met dat je hem op de juiste manier gebruikt!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:20

Tip voor gecross: deden mijn paarden ook altijd en het is een kwestie van macht: wie krijgt zijn zin: paard als je hem laat galloperen of jij? Geduld is hier een schone zaak en dit is vaak ook niet met 1 tip te verhelpen. Oefenen, oefenen, oefenen. Ik heb wel eens een uur alleen gestapt. Dan werden ze soms helemaal gek, maar ik kreeg míjn zin: ze hadden hun hoofd telkens bij mij. Ik ging dan op de buitenrit gewoon trainen: dus hetzelfde doen als je in de bak in een uur tijd zou doen en desnoods met alleen stappen. De buitenrit is naar mijn mening voor het paard niet bedoeld als: 'Feest! we gaan naar buiten en crossen alles en iedereen voorbij. De buitenrit is evengoed werken. Gaat het goed in de buitenrit dan krijgen ze de beloning: lekker aan de losse teugel of lekker een stukje galloperen, alles natuurlijk op aangeven van jou en anders niet! Op het weiland, dan hebben ze vrij en dan is het feest.
Heb je de macht over je paard gewonnen in de buitenrit, pas vanaf dan kunnen jij en je paard de buitenrit gaan zien als feest en vrijheid.
En als andere mensen hun paarden liever laten uitcrossen, omdat ze dan helemaal moe en bezweet zijn en de buitenrit dus voor de rest van een leien dakje gaat, moeten ze dat vooral doen. Betekent wel dat jij niet de hoogste in rang bent.
Gallopeer ook niet elke dag op hetzelfde stuk want dan is het natuurlijk niet raar als je paard gek wordt want dan denkt ie: Jippie! we mogen weer!
En tot die tijd dat het niet lukt: dan maar niet galoperen of met anderen buitenrijden. Is alleen maar gevaarlijk. Liever in je eentje of met 1 iemand erbij oefenen. Als je met een groep gaat is er toch onbewuste groepsdruk (wat zullen ze wel niet van me denken, doe ik het wel goed, etc)
Succes, het komt wel goed, geduld en oefenen!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:57

Ik heb hetzelfde probleem en soms helpt het buiten om haar schouderbinnenwaarts te rijden in de galop. Ze kunnen dan simpelweg niet nog meer versnellen.
Ook kun je voordat je naar buiten gaat alvast wat inrijden, zodat je paard een beetje rond is en je daar gebruik van kunt maken door figuren te gaan rijden en sowieso dat je paard al even wat meer moe is.

Hinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:23

Als je met anderen een buitenrit maakt en zij gaan crossen terwijl jij naar voren rijd om te gaan stappen, vind ik het vrij logisch dat je paard gaat galloperen! Paarden zijn nou eenmaal kudddedieren.

Ik zou sowieso niet zo snel gaan crossen met een groepje: je moet je paard wel heel goed onder controle hebben wil je hem dan niet verliezen. Als je wel gaat crossen zou ik gewoon achter een ander paard blijven en op de kont van dat paard sturen als hij wil inhalen, dan hoef je ook niet zo hard te trekken.

Overigens zou ik ook gewoon met tiedeman rijden als hij echt lastig is, dat maakt het zoveel makkelijker, en het is paardvriendelijker dan zijn mond kapot trekken.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 03:44

Wat naar voor je dat je vriendinnen geen rekening met je houden.
En waarom ben je geen voorstander van hulpteugels.
En als dat nou wel een op lossing zou zijn dan? dan kun je de hulpteugels ook langzaam aan weer afbouwen

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:14

Ik ben het met de mensen boven mij eens.

Nogmaals, ik kan goed buitenrijden met mijn paard. Maar ook mijn paard is een levend wezen die kan schrikken enz enz, en ook zijn humeur is niet elke dag het zelfde, dus hang ik er liever een thiedemann aan op de langste stand als zekerheid, als dat ik als hij wel schrikt het bit door zijn mond moet gaan lopen trekken. Daar ben ik pas een tegenstander van.

Hulpteugel zijn niet voor niks HULPteugels, geen dwangteugels

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:20

jij hebt een koploper......... waarom een probleem opzoeken, als jij op kop blijft heb je dat probleem niet.

Ik vind het persoonlijk een domme actie om alvast vooruit te gaan. Waarom galoppeer je niet gewoon met de groep mee???