hoe reageren op hinniken/verlatingsangst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

hoe reageren op hinniken/verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 22:49

hey
ik hoop dat de titel duidelijk genoeg is?
Alleszins mijn paard staat sinds dinsdagmorgen op een nieuwe stal. het is een hele grote boerderij met verschillende gebouwen. Op stal staat hij naast een merrie, de andere paarden staan in een ander gebouw.
Wanneer ik hem rij, of poets, dan ziet hij meestal de andere paarden niet meer (staan op de weide) maar hij is dan verschrikkelijk onrustig. Bij op en afzadelen kalmeer ik hem wel wat, en dat lukt vrij goed. maar tijdens het rijden ziet hij de paarden niet, maar die ene merrie blijft wel terug roepen Hij let dan totaal niet meer op, en blijft maar hinniken. Wel blijft hij braaf draven of galopperen, maar op het moment dat hij hinnikt, verlies ik dus de aanleuning en wordt hij sterk. Vlak daarna kan ik gewoon blijven doorrijden.

Hoe kan ik hier best op reageren?
Vandaag heb ik hem nog even laten draven en galopperen tot hij wat ontspande en heb dan uitgestapt. Maar moet ik er harder in zijn en hem blijven rijden tot hij ermee stopt (wat ik niet denk dat hij doet) of iets anders?
het is wel heel moeilijk om deftig te trainen nu, en heb zondag weer wedstrijd na een half jaar... (geleden van 1 mei )
alvast bedankt!
xxx

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:16

Dat is normaal als je paard verhuisd en dat wordt als het goed is na een tijdje minder, ik zou het nu gewoon even negeren. Als hij zich straks beter op z'n gemak voelt gaat het vanzelf beter.

Coberlina

Re: hoe reageren op hinniken/verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 23:37

dank je wel,
ik hoop het... ik wil alleen graag wel trainen voor zondag. Ik hoop dat hij het dan ook niet gaat doen...
xxx

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:54

Ik zou er het beste van maken. Vergeet niet dat hij nu nieuwe vriendjes moet maken er een beetje van in de war is dus verwacht geen 1e plaats. Hoe zou jij reageren in een hele vreemde omgeving. Gewoon doen alsof je gek bent en er niks aan de hand is en het beste ervan maken. Succes zondag!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 00:26

eerste worden lukt sowieso niet, heb net de startlijst bekeken, haha!
maar zou toch graag mijn proef willen afwerken zonder hinnikend en stuurloos paard
dank je wel, alleszins!
xxx

oester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 01:07

Ik heb gister Oprah gezien. Ik weet niet of je dat ook hebt gezien? Het ging dan wel over een hond die verlatingsangst had, maar er werd gezegd dat je een dier beter niet moet behandelen zoals een mens(kind). Het hondje van Oprah ging altijd lopen janken, waardoor zij terug liep en hem ging troosten. Dat moest ze dus niet doen en het afstraffen. Weet verder ook niet of je dat kan vergelijken. Ik denk dat je het gewoon moet negeren en wat strenger door moet rijden. En zoals Okkie al zegt, moet hij wennen aan een nieuwe omgeving.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 01:13

Zoveel mogelijk je gewone ritme aanhouden met hem. Eventueel kun je wat bach rescue geven. Als het goed is is het met een weekje wel over.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:10

Is het een idee dat als je gaat rijden dat de merrie in het zicht komt te staan, dan kan jij gewoon oefenen voor zondag en dan kan je erna gewoon weer laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en stalling...

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:52

Ik ben wel nieuwsgierig wat iedereen doet wanneer het na een weekje NIET minder wordt.
Mijn merrie staat met een friese ruin op de wei sinds anderhalve maand. En het hinniken blijft! Vooral als we weer op huis aan gaan begint ze te brullen naar hem en is de concentratie geheel verdwenen.

En hij staat te draaien en te dribbelen op de poetsplaats zolang hij haar niet kan zien...

Ik negeer het en rijd respectievelijk gewoon door of ik negeer de draaikonterij maar vervelend is het wel!

Tips?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:53

Dat gaat alleen over als je ze van elkaar 'speent'.
Tenminste, de mijne had ook een half jaar lang 24/7 met een weidemaatje buitengelopen en wilde ook absoluut niet alleen de stal in. Stond gewoon te steigeren.

Ik zou het gewoon negeren. Een week is echt niet lang. En sommige paarden zijn nou eenmaal erg aan elkaar verknocht. Het positieve is dat jouw merrie een goeie vriend gevonden heeft en da's ook wat waard!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:49

femskie schreef:
Ik ben wel nieuwsgierig wat iedereen doet wanneer het na een weekje NIET minder wordt.
Mijn merrie staat met een friese ruin op de wei sinds anderhalve maand. En het hinniken blijft! Vooral als we weer op huis aan gaan begint ze te brullen naar hem en is de concentratie geheel verdwenen.

En hij staat te draaien en te dribbelen op de poetsplaats zolang hij haar niet kan zien...

Ik negeer het en rijd respectievelijk gewoon door of ik negeer de draaikonterij maar vervelend is het wel!

Tips?

Dat is wel een andere situatie. Zo hebben wij twee pony's als die van elkaar afgaan breekt de een de stal af terwijl de ander buiten trammelant maakt. Als ruiter hem rijtechnisch corrigeren en die op stal of op de wei kun je imo weinig aan doen. Ik heb iig nog nooit een super oplossing gevonden.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:54

femskie schreef:

Tips?

Idd dat paardje die ik erbij doet.Is ook heel erg onrustig .Ze loopt te hinneken ,let niet op mij.Dit is al 2 maanden zo.Dus een week zeg niks Ik hoop dat het snel over is.Want af en toe kan je er gewoon niks mee.Ik rij gewoon door.En als het te gek wordt geef ik een knal.Ga je stoppen dan wordt het alleen maar erger..

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 13:47

hey
bij Vision is het al aan het minder worden, gelukkig!
Die merrie (die naast hem staat op stal) begon dan wel te hinniken, en dan riep hij wel terug. Maar ik heb dan gewoon verder gereden, streng geweest, en zijn aandacht geëist. Hij hinnikte dan wel even, maar ging ook even snel weer verder aan het werk.
Al bij al heeft hij zo'n 7 keer gehinnikt op een uur training, dus dat valt wel mee.
@ femskie: ik heb geen flauw idee wat je moet doen, als het niet minder wordt Zou het niet zowat hetzelfde zijn als een merrie met veulen die net gespeend zijn, maar elkaar nog horen? Die gaan wellicht ook blijven roepen naar elkaar...
Tja, moeilijk probleem.
xxx

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:43

Vervelend probleem he? Jammer dat er geen echte oplossing voor te verzinnen is...
Misschien moet ik wel wat strenger worden.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 00:28

hey
dat kan je proberen ja. Bij mij is het zo goed als over. Hij hinnikt wel nog terug als die merrie hem roept, maar hij roept er zelf niet meer naar. Hij blijft ook gewoon te rijden nu.
Ik heb enkel gewoon doorgereden. Op het moment dat ik voelde dat hij ging hinniken, harder aan het werk zetten.
ik hoop dat het bij jou ook lukt!
succes!
xxx

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:16

KimS: wat fijn dat het je gelukt is! Ik zal dus maar gewoon moed houden en doorzetten.(en de paarden harder laten werken.. )

Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:09

negeren, dit is gewoon omdat het allemaal nieuw is, en die merrie zal vast zn maatje wel zijn, kan je even niks aan doen, word binnenkort wel wat minder

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:18

Negeren; mijn verzorgpaard doet het ook wanneer we met haar moeder naar de bak gaan om te rijden, ze gaat dan vreselijk hinniken en rennen, maar na een tijdje stopt ze er mee.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:47

hey
ondertussen staat hij er twee weken. Hij blijft geregeld hinniken, als is het nu alleen nog als de merrie hem roept, of als hij even met vrije teugel stapt. Als hij echt aan het werk is, weet hij het al dat hij moet opletten en roept dan niet meer.
Ben blij dat het lukt
xxx