HELLUP...Stelling en buiging probleem!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Strateeg

HELLUP...Stelling en buiging probleem!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 21:08

Hai Hai,

Heb een probleempje met de stelling en vooral de buiging. Mijn paard heeft een p[oosje geleden last gehad van de spieren in zijn rug door een knellend zadel.. Hij begon vervelend te doen en ik heb naar mn zadel laten kijken, dat knelde dus en hij had daardoor zere spieren. Nu zijn we het weer rustig aan het oppakken, maar hij blijft, vooral rechtsom het heel moeilijk vinden om te buigen door zijn lijf. Hij gaat plakken tegen mn binnenbeen en hij kanteld dan zijn hoofd. En het is geen onzin wat hij doet hoor, ik snap heel goed dat het hem zeer doet en dat hij het moeilijk vindt.
Nu is mijn vraag: Hebben jullie misschien wat tips of oefeninge waardoor de rugspieren sterker en soepeler worden?? denk aan ofeningen tijdens het rijden, of iets voor door het voer. Of massage?? met welke technieken?? Kan me niet schelen wat alle tips zijn van harte welkom.. Ik longeer ook heel veel dus de tips mogen ook voor het longeren zijn.. Maar vooral voor tijden het rijden.

Ik hoor het wel...

Greetzzzzz Jessica

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:33

hij krijgt sterkere rugspieren wanneer hij onder een goede aanleuning kan lopen... aangezien hij dat moeilijk vind. je zou hem kunnen longeren.... eerst lekker ontspannen laten lopen en dan hem met een slofteugel of iets anders. steeds meer stelling en buiging te vragen... doe dit vijf minuten en dan andere kant..daarna stoppen en belonen, dus goed kijken dat je het rustig opbouwd... een massage wat mijn paardje wel lekker vind is wanneer je met een dichtgeknepen hand een beetje met druk vanaf haar schof tot haar staartwortel wrijft.... dus telkens bij de schoft beginnen en met een lichte druk naar de staartwortel. je kan ook rondjes draaien bij zijn schoft.... ik hoop dat het goed komt met je paardje

pippie123

Re: HELLUP...Stelling en buiging probleem!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:58

Inderdaad longeren met bijzet, lekker laag instellen zodat hij over de rug gaat lopen, met rijden het zelfde eerst op zn eigen benen laten lopen en laag beginnen en veel overgangen rijden. en daarna iets meer inbuigen.

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 02:43

ik werk hem eerst een beetje aan de hand los dus beetje rekken en strekken en dan pas erop...
eerst laat ik hem aan de lange teugel stap,draf, en galloperen beide kanten op..als ik er b.v opzit dan pak ik een koekie en laat ik hem even rekken en strekken...
daarna begin ik aan het lang en laag..dus een beetje oppakken en dan vooral met veel stelling op de voltes enzo hem losrijden daarna pak ik hem wat korter en begin aan oefeningen zoals schouder binnen waarts en traver en dergelijke..

Strateeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 12:00

Bedankt voor de tips!! Hier ga ik eens mee aan de slag.
En zou het iets zijn om met een hulpteugel te rijden?? En wat voor eentje zouden jullie kiezen bij dit probleem??

Groetjesss..

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:47

Om mijn paard los te krijgen begin ik altijd rustig aan met alleen kontakt teugel en veel overgangen stap / halt / stap. Het paard dus lekker aan het been zetten. Het paard komt dan goed op het achterbeen en gaat mijn hand dan vanzelf opzoeken en gaat daardoor ook haar rug goed gebruiken. Dan ga ik inderdaad wat hierboven ook al genoemd is veel wendingen rijden in stap. Zorg ervoor dat je paard de stelling en de buiging goed overneemt, dus bijv. na het handveranderen is de stelling en buiging niet voldoende, zet dan een volte in om dit dan rustig op te lossen. Rijd je paard dan ook echt met je been naar je hand toe en laat hem maar zakken met zijn hoofd. Na dit draaf ik aan en rijdt dan vrij rustig met ook weer veel overgangen en wendingen. Je zal merken dat je paard hier echt heel wat losser van wordt. Laat het paard tussendoor ook eens zijn of haar hals strekken.

Het is hier belangrijk dat je dus ten aller tijden met je been naar je hand toe rijdt en het paard jou hand gaat opzoeken. zorg ervoor dat het paard goed op het achterbeen komt en dus zijn of haar rug dan ook los gaat laten. Als dit goed is komt die stelling en buiging echt wel goed.

Dit is iets wat wel wat geduld vereist en niet binnen twee weken helemaal perfect is, maar de aanhouder wint.

Ben zelf niet tegen hulpteugels, maar ze moeten wel correct gebruikt worent net als met allen andere dingen natuurlijk. Ikzelf zou dit eerst proberen op te lossen zonder hulpteugel met rijden, maar met longeren zou je misschien wel een pessoa of iets dergelijks kunnen gebruiken.

Succes in ieder geval.

Strateeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:07

Dabk je wel Hardi voor de uitgebreide tips. Ik rijd idd zelf ook liever niet met een hulpteugel, maar soms kan het net even goed zijn.. Met alle tips kan ik zeker wat.. Heel erg bedankt..

Groetjes

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:36

Graag gedaan hoor. Dit is iets wat mij heel erg heeft geholpen om mijn paard los te krijgen en ook los houdt. Tuurlijk heb je wel eens dagen dat het minder gaat en het paard wat stijver is, maar je bent natuurlijk met een levend wezen bezig.

Wat ik al zei. Bij mij werkt het echt om op deze manier te rijden, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:38

mijn paard wou eerst ook helemaal niet buigen enmet stelling lopen en gooide steeds haar hoofd omhoog waardoor ze haar nekspieren vast zette en ik helemaal geen controle meer over haar had. mijn rijinstructrise heeft me toen aan bevolen om een tijdje met een thiedemannteugel te rijden zodat ik kon leren aanvoelen waar en wanneer ze ging en dat ik haar kon opvangen voor ze weer om hoog kwam. ik heb er in totaal twee weken mee gereden en kan nu alles met haar. ze is soepel geworden en heeft geen last meer van spierpijn. en ik kan haar nu als ik wil een uur lang laten lopen zoals ik dat wil. maar ik gebruikte hem alleen als zij er was zodat ik niks verkeerd kon doen en toen heb ik hem een week zonder haar gebruiklt en op een gegeven ogenblik heb ik hem af gedaan om het zonder te proberren en dat lukte. sindsdien heb ik hem nooit meer gebruikt. en heel veel overgangen en wendingen maken helpt ook om de stelling en de buiging te krijgen.