Paard gooit hoofd omhoog en rent weg..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

svenlOver15

Paard gooit hoofd omhoog en rent weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 20:26

hallo,.!
Ik rijd sinds 4 dagen een pony voor iemand bij me in de buurt, en dat beestje is ong. 2 mnd onder het zadel. De reden dat ik er op rijd is dat de eigenaren het niet voor elkaar krijgen om hem fatsoenlijk te laten lopen. Bij mij loopt hij redelijk normaal maar af en toe als je hem naar links of rechts wilt sturen wil hij niet. Dan gooit hij zn hoofd omhoog (zover dat je bijna een kopstoot krijgt) en dan rent hij keihard zijwaarts naar de bakrand toe. En als hij alleen is in de bak word ie helemaal gek! Wie weet wat ik hieraan kan doen?

Murkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:32

heey...

misschien kan je hem een thiedeman omdoen??
dan kan hij zn hoofd niet meer omhoog doen

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:34

sandraah schreef:
heey...

misschien kan je hem een thiedeman omdoen??
dan kan hij zn hoofd niet meer omhoog doen

Goed zo, vooral veel hulpteugels bij een paardje wat net onder het zadel is omgooien!

Logisch dat hij dat doet, het is een jong beest die de hulpen waarschijnlijk nog niet begrijpt en hij heeft deze manier gevonden om aan die vreemde druk te ontkomen. Misschien iemand erop laten rijden die ervaring heeft met jonge paarden want ik heb het al vaak gezegd en zal 't nog vaak moeten zeggen denk ik. Wat fout gaat bij het zadelmak maken blijft je nog heel lang achtervolgen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 01:03

idd in laten rijden door iemand die er verstand van heeft, ik ken al zoveel meiden die zeggen 'ik heb een paard ingereden', dan denk ik BULLSH*T, daar moet je verstand van en vooral veel ervaring mee hebben. Eerst veel meelopen en leren voor je 't een keer (onder goede begeleiding) zelf gaat proberen. Goed inrijden zorgt voor een leuk paardje, maar je hebt zo'n diertje snel verpest.

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 02:36

Voor die eenzaamheid: misschien aan de longe werken.
Wat hoofd in de lucht gooien: inderdaad een signaal van een paard dat het nog niet allemaal snapt. Vraag hulp aan iemand die ervaren is en ga niet meteen boos worden.
En inderdaad. GEEN hulpteugels, doe eens normaal bij zo'n jong paard Sandraaah!

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 02:41

misschien last van zn rug, last van zn zadel? eerst lichamelijke dingen uitschakelen dan verder gaan met de tips hierboven(uitgezonder die van sandraah)

svenlOver15

Re: Paard gooit hoofd omhoog en rent weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 17:07

Okkie1, je hebt wel gelijk, hulpen snapt hij nog niet allemaal.
Maar beenhulpen wel! Als ik naar links wil, en ik leg mn buitenbeen achter de singel en ik geef druk dan gaat ie naar links. Maar.. als je bijvoorbeeld op de linkerhand bij C een grote volte wilt rijden ga je dus voor E naar links, en dan voor B weer naar links. En op het punt dat je voor B weer naar links wilt gooit die pony zn hoofd in de lucht, en dan draaft hij ontzettend hard zijwaarts helemaal naar rechts totdat hij weer bij de bakrand is. Alsof hij daar steun aan heeft! In de stap gaat het nu behoorlijk goed. Maar in de draf niet.. Een volte galloperen lijkt me dus helemaal geen goed idee.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:10

missmiekie schreef:
misschien last van zn rug, last van zn zadel? eerst lichamelijke dingen uitschakelen dan verder gaan met de tips hierboven(uitgezonder die van sandraah)

hier ga ik in mee kijk ook even zijn tanden na of laat dit doen door een tandarts van voren ziet het er mischien goed uit maar van achteren daar kunnen pijnlijke haken en zo op zitten sluit lichamelijk indd even alles uit en kijk eerst of dit niet ook een factor is,
en daarna begleiding zoeken die je hiermee kan helpen
succes ermee

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:15

Het jonge paard wat ik reed deed iets soortgeljiks, maar alleen 1 kant op. Had wolfstandjes die hem naar in de weg zaten!

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 17:58

Dus als ik nu even bitloos zou proberen, en hij doet dan normaal zegmaar, dan heeft ie iets aan zn tanden? DA opbellen kan ik niet zomaar doen om dat het niet mijn pony is he..!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:28

Zou kunnen, wolfstandjes kan je overigens gewoon zien zitten als je even in de mond kijkt. (ze kunnen ook nog onder het tandvlees zitten!) Op internet vind je wel wat plaatjes hoe dat eruit ziet en waar ze zitten.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:32

svenlOver15 schreef:
Maar beenhulpen wel! Als ik naar links wil, en ik leg mn buitenbeen achter de singel en ik geef druk dan gaat ie naar links. Maar.. als je bijvoorbeeld op de linkerhand bij C een grote volte wilt rijden ga je dus voor E naar links, en dan voor B weer naar links. En op het punt dat je voor B weer naar links wilt gooit die pony zn hoofd in de lucht, en dan draaft hij ontzettend hard zijwaarts helemaal naar rechts totdat hij weer bij de bakrand is. Alsof hij daar steun aan heeft! In de stap gaat het nu behoorlijk goed. Maar in de draf niet.. Een volte galloperen lijkt me dus helemaal geen goed idee.

Daarom overlaten aan iemand die er wat meer ervaring in heeft. Ik kan hier wel tips gaan opschrijven maar daar heb je niks aan als je het gevoel voor een jong paard nog niet hebt. Wat er nu fout gaat blijft in de hele africhting fout gaan. En ook over een paar jaar kun je daar nog last van hebben. Dit is hem een aantal keer gelukt en elke keer dat het hem moeilijk wordt gebruikt die dat tegen je. Je moet het zelf weten want het is niet mijn dier, maar in godsnaam ga nooit met een jong dier rotzooien!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:43

Ondanks dat hier er fel op word gereageerd zou ik hem ook een thiedeman of een martingaal om doen.Hij heeft het nu een paar keer gewonnen en op dat moment heb jij geen controle meer over hem.Als je de thiedeman op zijn slapste gaatje doet werkt zodra hij zijn hoofd normaal heeft niet in,maar alleen als hij zijn hoofd omhoog gooit.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:38

briandylan schreef:
Ondanks dat hier er fel op word gereageerd zou ik hem ook een thiedeman of een martingaal om doen.Hij heeft het nu een paar keer gewonnen en op dat moment heb jij geen controle meer over hem.Als je de thiedeman op zijn slapste gaatje doet werkt zodra hij zijn hoofd normaal heeft niet in,maar alleen als hij zijn hoofd omhoog gooit.

Een martingaal gebruiken wij ook bij alle jonge paarden, maar een thiedeman Eerst de hulpen fatsoendelijk leren!!

Heb je überhaubt wel enige ervaring met verschillende jonge paarden en het zadelmak maken? Twijfel ik namelijk aan na zo'n advies.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:42

Okkie1 schreef:
briandylan schreef:

Een martingaal gebruiken wij ook bij alle jonge paarden, maar een thiedeman Eerst de hulpen fatsoendelijk leren!!

Heb je überhaubt wel enige ervaring met verschillende jonge paarden en het zadelmak maken? Twijfel ik namelijk aan na zo'n advies.
Heb er tot op dit moment 3 zadelmak gemaakt en lopen allemaal perfect,dus je kent mij niet dus oordeel ook niet te snel over mij.Een thiedeman heeft niet een veel andere werking dan een martingaal in dit geval.Ik twijfel of jij wel weet wat een thiedeman is.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:44

Lieve schat ik weet verdomd goed wat een thiedemann is en aangezien we al jaren paarden zadelmak maken en corrigeren om ons brood mee te verdienen weet ik wel zeker dat dit niet de juiste oplossing is! Ik weet niet veel, maar dit weet ik wel zeker! Maar moet TS ook zelf weten, 't is niet mijn paard

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:53

Iedereen heeft gelukkig zijn eigen opvatting van wat goed is.Op het moment dat je hem een thiedeman opgooit op zijn eerste ring,belemmer je alleen dat hij zijn hoofd omhoog gooit en je de controle kwijt bent,een martingaal werkt op dezelfde manier.En zodra hij weer normaal loopt heeft de thiedeman geen werking meer(mits hij niet te strak staat,maar dat gaf ik al aan).Dit paard heeft al een paar keer gewonnen op deze manier dus moet je zoeken naar andere oplossingen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:57

svenlOver15 schreef:

Zou het niet forceren en gewoon even die oefening laten zitten ........
-tanden nakijken en het laten oplossen door iemand met ervaring met jonge paarden.Zoveel kost dat ook niet. Die kan vrij snel zeggen wat je daaraan moet doen
Nadat je uitgesloten hebt dat hij geen pijn in z'n mond of van het zadel heeft

Wees blij met wat het paardje wel braaf doet en ga daar mee verder.

Hij loopt dus over de buitenschouder weg, maar omdat hij z'n hoofd daarbij omhoog gooit - moet je oppassen ........
Straks verpest je het paardje....

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:15

briandylan schreef:
Iedereen heeft gelukkig zijn eigen opvatting van wat goed is.Op het moment dat je hem een thiedeman opgooit op zijn eerste ring,belemmer je alleen dat hij zijn hoofd omhoog gooit en je de controle kwijt bent,een martingaal werkt op dezelfde manier.En zodra hij weer normaal loopt heeft de thiedeman geen werking meer(mits hij niet te strak staat,maar dat gaf ik al aan).Dit paard heeft al een paar keer gewonnen op deze manier dus moet je zoeken naar andere oplossingen.

Geen verschil? :

"De Martingaal is bedoeld voor paarden, die de gewoonte hebben het hoofd omhoog te brengen."
Afbeelding

"De teugel schakelt automatisch in zodra het paard te hoog geheven of te lang gestrekt is."
Afbeelding

bron: http://www.divoza.nl

Een Martingaal heeft geen enkele inwerking als het paard niet uit protest, verzet of welke vorm van miscommunitatie tussen ruiter en paard zijn hoofd zodanig hoog brengt dat de ruiter de controle verliest.
Een Thiedemann daarintegen wel, die werkt in als het paard niet nageeft, ook in het laatste gaatje. Daarbij sluit hij het hoofd op, het paard heeft veel minder bewegingsvrijheid. Daarbij leert een jong paard na te geven door de hand te volgen, dat wordt hierdoor belemmerd!

Zo'n groen paard als deze begrijpt de allereerste hulpen niet eens goed, hij is nog niet gewend aan echte teugeldruk en jij adviseert hem behalve teugeldruk ook nog eens extra druk van de thiedemann in de mond te laten voelen!?
Dat is vragen om (nog meer) verzet en afhankelijk van het karakter van het paard om gevaarlijke situaties.

Daarbij nógmaals, álles wat bij het zadelmak maken fout gaat, blijft terugkomen. Gaat hij dus nu bijvoorbeeld de lucht in om aan de druk van die thiedemann te ontkomen, dan zal hij dat blijven doen, ook als het opgelost lijkt te zijn. Elk moment dat het paard het moeilijk krijgt zal hij het op die manier waar het nu mee lukt, onder het werk of de druk uit proberen te komen! Met alle gevaarlijke gevolgen vandien!

En als het toch het zelfde is waarom dan niet gewoon een goed afgestelde martingaal voorstellen en geen risico's nemen????

Met Haflingers of Fjorden kun je dat misschien doen met hun rustige karakter, maar zeker niet met elk paard!

Een jong paard moet je niet mee gaan rotzooien maar aan iemand overlaten die weet wat die doet! En zeker geen gevaarlijke adviezen gaan geven!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:12

Je moet je in ieder geval zeker niet beter voor doen dan je bent ,omdat ik toevallig een fjord en een haf heb,en jij op kwpn'ers rijd .

Gevaarlijk,waar haal je dat vandaan.

En als je fotos zet, zet er dan goede zoals je ziet staat de thiedeman op die foto op zijn strakste ring,en dus niet zoals ik het bedoelde,als hij op zijn slapste ring zou zitten ,moet een paard wel erg ver streken wil het een belemmering vormen.Zolang je weet wat je doet is hier niks mis mee.

Ik vind het wel dat je er dubbel praat als jullie wel de jonge paarden standaard met martingaal rijden en hier zo fel op ingaat .

Maar ja dat heb je met mensen die het hoog in hun bol hebben ,en zich beter voelen dan bv.fjorden bezitters. .

En ja je rijd zelf ook op een knol die net 3 weken onder het zadel is ,en dit moet dan al aan de teugel lopen,daar heb ik nou moeite mee.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:42

Ik voel me niet hoog in de bol Maar heb ook een aantal Haflingers en Fjorden zadelmak gemaakt en die zijn nu eenmaal veel gemakkelijker zadelmak te maken dan andere paarden omdat ze minder snel onder de indruk zijn van andere dingen. En naar aanleiding van je profiel ging ik er maar even vanuit dat het zo'n type paard was wat je zadelmak had gemaakt Niks met arrogantie te maken geloof ik zo? Sterker nog ik heb zelf Haflingers gehad

Daarbij kan ik foto's zetten tot ik een ons weeg, ik bedoel daarmee te zeggen dat een thiedemann het paard veel minder bewegingsvrijheid geeft, ook in het laatste gaatje. Een jong paard moet de vrijheid hebben en met een martingaal heeft hij die. Als die goed afgesteld is voorkomt dat alleen dat de ruiter de controle verliest. Een thiedemann hoe kort of lang afgesteld dan ook geeft gewoon veel minder ruimte en is daarom voor zo'n groen paard nog niet geschikt en dat zou jij als ruiter die het voor zo'n jong paard belangrijk vind met de neus in de lucht te laten lopen toch met me eens moeten zijn.

Daarbij moet een paard van mij niet aan de teugel als het er niet voor klaar is. Hoe kun jij dat nou zien dat ik mijn hengst dwing na te geven naar aanleiding van 2 foto's?

Als je een paard correct zadelmak maakt geven ze vanzelf na een paar keer (meestal rond de 5e/6e keer onder de man) aan dat ze klaar zijn voor lichte teugeldruk.
Door ze goed aan de hulpen te hebben gaan ze vanzelf VWNW lopen, de een vlugger dan de ander. Op het moment dat ze aangeven dat ze vertrouwen en respect hebben en VWNW gaan lopen kun je een beetje van ze vragen en lopen ze al gauw binnen 2 a 3 weken nagefelijk. Nog niet bevestigd maar wel al een heel eind in de goeie richting.

En nogmaals ik praat helemaal niet dubbel, misschien lees jij dubbel? Een martingaal belemmert het paard niet in die voorwaarts neerwaartse beweging, een thiedemann wel. Misschien dat het nagefelijk rijden bij jou jonge beesten daarom wat langer duurt

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:52

Nogmaals je kent mij niet en mijn paarden niet dus banketstaaf dan ook niet over mij.Zo een jong paard is ook na 3 weken onder het zadel zijn rug nog niet goed ontwikkeld,en hij loopt alleen rond als jij het vraagt,maar jullie hebben waarschijnlijk dus hoog begaafde paarden,helaas die heb ik niet. Maar ben er wel super trots op.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:55

Ik banketstaaf niet over jou maar tegen jou! Net zo goed als jij tege mij doet!
Daarbij ontwikkeld de rug van het paard ook niet als je er niks mee doet. Dressuur staat voor het ontwikkelen van de bewegingen en bespiering van het paard En ja, ook bij jonkies
Hoog begaafde paarden... Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks..

briandylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:06

Okkie1 schreef:
Ik banketstaaf niet over jou maar tegen jou! Net zo goed als jij tege mij doet!
Daarbij ontwikkeld de rug van het paard ook niet als je er niks mee doet. Dressuur staat voor het ontwikkelen van de bewegingen en bespiering van het paard En ja, ook bij jonkies
Hoog begaafde paarden... Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks..

Ja tuurlijk binnen 3 weken al ja .Maar ja zo gaat het is de topsport je paard zo snel mogeljk naar de top rijden.Hoe bedoel je paard naar de kl*** rijden .

Je had eerder je mond moeten dicht houden en je niet zo de hemel in moeten prijzen,

Maar goed daar gaat het hier niet over.

Was een leuk topic en we zien je weleens naast Anky rijden

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:15

Ik heb mezelf nergens de hemel in geprezen dacht ik zo en zou ik daar de behoefte aan hebben ooit dan doe ik dat wel op een sollicitatie gesprek oid . Daarbij vraag ik me af hoe je zo snel valse karakterschetsen van iemand kan maken, hoe heet dat ook al weer? Ohja! Vooroordelen...
Maar goed, misschien kun je beter je onderschrift aanpassen. Komt niet echt overeen met je gedrag. Als je toch bezig bent, misschien een cursusje begrijpend lezen volgen? Een betere maatschappij begint bij jezelf.