Tips voor 2.5 jarig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ramona22

Tips voor 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 20:52

Hallo,

Wij hebben een zelfgefokte twenter merrie die volgend jaar 3 wordt.
Dan mag ze dus zadelmak gemaakt worden.
Dit laten we doen door een proffessioneel iemand. Ik rijd zelf al erg lang maar paarden beleren heb ik geen ervaring mee. Ik wil haar zelf een goede start geven, en daarom laten we haar maar beleren.( bovendien is het een groot paard met karakter!)

Heeft iemand misschien nog leuke tips over eventuele(spelenderwijs) voorbereiding, zoals longeren ed. Het is een vreselijk nieuwschierig/leergierig paard.
Ik heb laatst geprobeerd een hoofdstel in te doen, geen enkel probleem, kreeg hem er zo in en ook zo weer uit. Paard liep keurig mee aan de hand, alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Alvast bedankt.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:55

Mijn vader en ik maken al jaren samen paarden zadelmak en we hebben allebij het liefste paarden waar zo min mogelijk mee gedaan is. Die dus behalve hoefjes geven en opgevoed aan de hand mee lopen niks kunnen. Daarbij zou ik longeren al helemaal niet doen aangezien die pezen en botten nog erg zwak zijn en dan veel eerder blessures oplopen dan wanneer hij wat ouder is en wat meer tot 'paard' is gegroeid.

Ronja

Re: Tips voor 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:02

Mijn beste vriend maakt ook paarden zadelmak en hij heeft inderdaad het liefste paarden waarmee zo weinig mogelijk gedaan is. Als het namelijk niet helemaal goed is gedaan mag hij de problemen weer oplossen en dat kost weer meer tijd dan nodig is, een 'blanco' paard werkt prettiger.

De basisdingen kun je haar natuurlijk wel leren, zoals idd hoefjes geven (en wennen aan de smid) meelopen en vastzetten aan het halster, poetsen, in- en uitladen op de trailer enzovoorts. Vooral als je paard recht uit de wei komt is het heel nuttig om deze dingen te oefenen. Maar laat verder je paard zoveel mogelijk met rust, zodat ze nog even 'babytje' kan zijn voor ze aan het werk moet. Ookal kan ik me voorstellen dat je het liefst zoveel mogelijk tijd met haar doorbrengt, zij heeft er waarschijnlijk niet zoveel baat bij op dit moment. Even geduld nog, als ze terugkomt kun je echt met haar aan de slag

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:06

Idd Ronja, en daarbij kost het bij een groen paard helemaal niet zo lang om hem iets aan te leren als je er een beetje handig in bent kun je hem in een paar weken tijd zo ver hebben dat hij aan de teugel loopt en naar buiten gaat zonder al te veel problemen.

Met paarden waar al van alles mee gedaan was en het hier en daar een beetje mis was gegaan zijn we over het algemeen veel langer mee bezig en brengt het vaak meer problemen met zich mee. En de dingen die bij zo'n jong beest fout gaan blijven fout gaan!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:10

Geef ze idd gewoon een blanco paard, krijg je iig terug waar je voor betaald hebt.

Je zegt al dat het een groot paard is, dus als ze het longeren snapt zou ik het verder zo laten, heb bij honden en paarden altijd het idee hoe groter hoe kwetsbaarder maar dit kan ook aan mij liggen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:01

Een keertje per week longeren is niet erg, als je maar niet overdrijft. Een twintig minuutjes stappen en draven links en rechtsom en af en toe een klein galopje. Grondwerk is belangrijk in de africhting van je paard. Gebruik makkelijke commando's als stap, draf en galop. Beloon je paard ook door middel van vriendelijk stemgebruik. Als je dit doet, gaat je paard je ook meer vertrouwen en dat maakt het straks alleen maar plezieriger als hij wordt ingereden.

Succes.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:49

karijn schreef:
Een keertje per week longeren is niet erg, als je maar niet overdrijft. Een twintig minuutjes stappen en draven links en rechtsom en af en toe een klein galopje. Grondwerk is belangrijk in de africhting van je paard. Gebruik makkelijke commando's als stap, draf en galop. Beloon je paard ook door middel van vriendelijk stemgebruik. Als je dit doet, gaat je paard je ook meer vertrouwen en dat maakt het straks alleen maar plezieriger als hij wordt ingereden.

Succes.

Ik vind dat onzin. Het longeren is ze in 1 keer en sommige moeilijke gevallen 2 of 3 keer aan te leren. Het zal dus echt geen extra waarde hebben bij het inrijden. Aangezien het paard toch door iemand anders zadelmak gemaakt wordt kun je er het beste van afblijven na mijn mening. En zeker bij zo'n jonkie!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:55

Hij is goed zat zo hoe groener hoe beter

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:59

Precies dat hoor ik ook overal om me heen bij mensen die paarden zadelmak maken, lekker banco werkt het best.

En inderdaad longeren is een zware belasting, als je echt perse iets met hem wil doen ga dan wandelen ofzo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:49

Paardje lekker laten staan tot zijn 3 en dan zo groen als gras naar diegene brengen die hem zadelmak gaat maken.

Toen ik Timeless zadelmak ging maken kon ze alleen de peesbeschermers aan. Jan heeft haar toen voor mij 2x gelongeerd en daarna ben ik er opgegaan.