Inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FlynnlOver

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:08

Hooii,,
ik ga mijn pony inrijden..
ze word bijna 3 jaar,,
en ik wou vragen of jullie misschien wat Tips hadden..
ze kent het longeren al helemaal, en is ook al helemaal gewent aan het zadel en hoofdstel.
een meisje van 19 helpt mij, zei heeft dan ook heel veel ervaring.
moet ik het de eerste keer doen aan de longeerlijn?
of moet ik het meisje van 19 er eerst oplaten??

Groetjes,,

Lotti

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:43

Hmm..ik zou er ZEKER niet zelf aan beginnen.Ik zie dat je van een oudere shetlander afkomt en da's heel wat anders dan zo'n jonge pony..je bent 13 en om het cru te zeggen is het levensgevaarlijk voor mensen van die leeftijd om paarden/pony's zadelmak te maken..dan mag je nog zo goed rijden, ik vind het onverantwoord...het kan mss goed gaan maar het gaat ook heel vaak erg fout.

Om dat meisje van 19 hem/haar zadelmak te laten maken vind ik precies een beter idee..zij's al meer ervaren (weet niet hoe ervaren ze al is in het zadelmak maken van paarden) en is ook consequenter waarschijnlijk..maar toch zou'k er zelfs de hulp van een volwassen persoon bij halen..komt veel bij kijken bij zo'n dingen.

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:29

ik denk dat het ook uimaakt hoe de pony zelf is. als die heel rustig is en alles goed accepteerd kun je er in rpincipe zelf opstappen maar wel aande longeerlijn zodat iemand op de grond het paard eerst voorwaarts kan zetten. en leun dan wat voorover om het evenwicht wat vbeter te verdelen voor de pony. de eerste paar keer zo wie zo altijd aan de longeerlijn. vertrouw je het niet laat het dan door het meisje doen maar wel aan de longeerlijn voor de veiligheid van jou en je pony.

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:30

en voordat je er op gaat zitten ga eerst een tijdje over hem heen hangen das makkelijker voor het paard. dan kan het eerst even wennen aan je gewicht en kun jij er altijd afglijden mocht ie wel rar gaan doen. ga zo eerst ook met hem rondstappen in de bak zodat hij het ook kan voelen als hij loopt.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:29

Goed dat jullie het samen doen! Neem in elk geval de tijd, dus nu ze het longeren en het zadel en hoofdstel wel kent, eens een paar keer gaan hangen. Daarna een keer heel voorzichtig opstijgen en gewoon een paar minuutjes zitten. De keer erop een rondje proberen te stappen aan de hand, daarna eens gaan proberen om aan de longe te stappen en draven. Als dat een beetje gaat, zou ik snel los gaan (als de bak is afgezet, sturen is natuurlijk nog moeilijk).
Het belangrijkste is dat je veel tijd neemt, je pony is nog erg jong en jullie hebben nog heel veel tijd samen in het verschiet om te rijden! Gun ze ook genoeg rust. Succes ermee!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:42

Wij hebben mijn paard gedeeltelijk zelf ingereden. We hebben de longe er aan gehouden. Een iemand bleef dichtbij t paard (die had de longe vast) en dan kon de ander er op gaan hangen. Eerst hebben we haar gewoon stil laten staan, hebben we wat er aan gehangen en iets bewogen om haar te laten wennen aan t gewicht. Daarna zijn we er voorzichtig opgegaan en daarna er weer af. Volgende keer gingen we een stapje verder, met longe eraan(niet longeren maar gewoon er vlak naast mee lopen) iemand erop(hangen) en wat gestapt. Daarna erop en weer eraf. Weer opgestegen en een klein stukje gestapt. Volgende keer voorzichtig (met longe) erop ge gaan en gestapt. We hebben uit eindelijk ook nog een stukje draf gedaan en daarna ging ze naar de africhtingsstal(ik had maar 1x in de week hulp)
Op stage (ik loop nu stage bij die africhtingsstal) beginnen ze ook eerst even aan de longe. Valt me wel op dat de longe er vrij snel af gaat...alleen het hangen, op en af stijgen gebeurd met longe de rest zonder.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:48

elmiran schreef:
Wij hebben mijn paard gedeeltelijk zelf ingereden. We hebben de longe er aan gehouden. Een iemand bleef dichtbij t paard (die had de longe vast) en dan kon de ander er op gaan hangen. Eerst hebben we haar gewoon stil laten staan, hebben we wat er aan gehangen en iets bewogen om haar te laten wennen aan t gewicht. Daarna zijn we er voorzichtig opgegaan en daarna er weer af. Volgende keer gingen we een stapje verder, met longe eraan(niet longeren maar gewoon er vlak naast mee lopen) iemand erop(hangen) en wat gestapt. Daarna erop en weer eraf. Weer opgestegen en een klein stukje gestapt. Volgende keer voorzichtig (met longe) erop ge gaan en gestapt. We hebben uit eindelijk ook nog een stukje draf gedaan en daarna ging ze naar de africhtingsstal(ik had maar 1x in de week hulp)
Op stage (ik loop nu stage bij die africhtingsstal) beginnen ze ook eerst even aan de longe. Valt me wel op dat de longe er vrij snel af gaat...alleen het hangen, op en af stijgen gebeurd met longe de rest zonder.

Zo heb ik het ook ongeveer gedaan, al heb ik nooit gehangen, ben gewoon meteen gaan zitten.
Maar er ging wel een 3 maanden lang grondwerk aan vooraf, paard had (en heeft nog steeds) volledige vertrouwen, daar hadden we eerst aan gewerkt.
En ik heb haar nadat we 2 keer hadden gestapt aan een lijn aan de longe gereden, en toen dat goed ging gewoon los gaan rijden.
Na 2x los gereden te hebben naar buiten gegaan, lekker aan elkaar wennen, een goed team worden. En nu na 3 maanden gelooft niemand dat ze pas zo kort onderhet zadel is, ze is al zo inzetbaar in beginners lessen.
Maar mijn paard heeft nog nooit raar gereageerd, is nooit angstig of gestressed geweest, het leek wel alsof ze het gewoon snapte.