lui bij dressuur, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieke

lui bij dressuur, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:47

ik rij een merrietje die zeer actief is bij het wandelen, actief bij het springen, maar voor dressuur kan ze echt heel lui zijn. Wanneer ze krachtvoer krijgt wordt ze gewoon heel erg schrikachtig (dit is ze wel altijd wat).

Ze is nu wel wat te dik maar ik heb niet het gevoel dat het een kwestie van conditie is, maar meer van profiteren, lui zijn. Ze wordt 1 keer per week gereden in en verder rij ik ze af en toe in de weekends.

Ik rij met een dressuurzweep maar hier reageert ze echt weinig tot niet op. Dacht van met een spoortje te gaan rijden, maar de eigenares heeft dit al een tijdje gedaan en dan komt ze meer afgestompt.

de vraag is dus nu, hoe kan ik ervoor zorgen dat ze actiever wordt en beter aan het been wordt? Door bij het inrijden aan de overgangen te werken worden deze iets beter maar dan blijft het probleem nog het actief draven zonder continu te moeten drijven.

ale tips zijn welkom!

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:07

veel overgangen rijden, en verschillende tempo's in draf en galop.
dat je haar probeert actief te maken aan het been dat ze er op gaat reageren.
wat ik ook wel deed, was gewoon dressuur rijden en dan af en toe een keer over de hindernis en dan weer verder met dressuur

succes verder

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:56

Je kunt rustig met een spoortje gaan rijden. Als je deze correct gebruikt zal je paard er niet op afstompen. Je paard moet "rillerig" voor je been worden. Dus direct reactie en niet eerst 3x iets been en dan geen reactie.
Je geeft been, geen reactie dan geef je nogmaals been. Dan nog geen reactie geef je hem een flinke por. Eventueel achter je been bijtikken met een zweep.
Heel consequent bezig gaan. Je zult merken dat hij dan na een tijdje wel zal reageren op je been. Je paard moet op zijn eigen benen lopen willen, als jij elke stap moet drijven ben je niet goed bezig naar mijn mening.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:59

zorg ook voor veel afwisseling in je dressuurtraining, wanneer ze het leuk vinden, zullen ze ook wat actiever worden, ga lekker balkjes draven, om pionnen rijden enzovoort

DaphneL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:40

Je gaat de fout in als jij zegt dat je continue drijft als ze actief draaft.
Als jij been geeft en je paard draaft aan, dan moet jij je been stilhouden totdat hij terugkomt in tempo. Waarschijnlijk is dat al na 2 passen, dan geef je weer 1 keer been en moet hij weer vooruit, zo niet, geef je een duidelijkere hulp tot hij wel gaat. Op het moment dat ze weer door loopt moet je zorgen dat jij je been meteen weer stilhoudt.
Spoortje is een mogelijkheid als extra ondersteuning, maar dan moet je wel je been stil kunnen houden, dus daar zou ik dan eerst op oefenen.

Het klinkt allemaal heel makkelijk als ik het zo opschrijf, maar ik heb hetzelfde probleem met mijn paard . Ik krijg in mijn lessen ook steeds te horen dat ik consequent moet blijven, want daar gaat het fout. Jij wil dat ze reageert op iedere keer dat je been geeft, maar tegelijkertijd accepteer je dat ze niet reageert door steeds been te blijven geven.

nathalieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:04

CD28 schreef:
Je kunt rustig met een spoortje gaan rijden. Als je deze correct gebruikt zal je paard er niet op afstompen. Je paard moet "rillerig" voor je been worden. Dus direct reactie en niet eerst 3x iets been en dan geen reactie.
Je geeft been, geen reactie dan geef je nogmaals been. Dan nog geen reactie geef je hem een flinke por. Eventueel achter je been bijtikken met een zweep.
Heel consequent bezig gaan. Je zult merken dat hij dan na een tijdje wel zal reageren op je been. Je paard moet op zijn eigen benen lopen willen, als jij elke stap moet drijven ben je niet goed bezig naar mijn mening.

Ik ga eens proberen met een spoortje, omdat als ik na een hulp waar ze niet naar luistert een (harde) tik geef, reageert ze niet. of misschien idd eerst eens proberen een tik te geven op de plaats waar je been ongeveer ligt.

DaphneL schreef:
Je gaat de fout in als jij zegt dat je continue drijft als ze actief draaft.
Als jij been geeft en je paard draaft aan, dan moet jij je been stilhouden totdat hij terugkomt in tempo. Waarschijnlijk is dat al na 2 passen, dan geef je weer 1 keer been en moet hij weer vooruit, zo niet, geef je een duidelijkere hulp tot hij wel gaat. Op het moment dat ze weer door loopt moet je zorgen dat jij je been meteen weer stilhoudt.
Spoortje is een mogelijkheid als extra ondersteuning, maar dan moet je wel je been stil kunnen houden, dus daar zou ik dan eerst op oefenen.

Het klinkt allemaal heel makkelijk als ik het zo opschrijf, maar ik heb hetzelfde probleem met mijn paard . Ik krijg in mijn lessen ook steeds te horen dat ik consequent moet blijven, want daar gaat het fout. Jij wil dat ze reageert op iedere keer dat je been geeft, maar tegelijkertijd accepteer je dat ze niet reageert door steeds been te blijven geven.

dat is helemaal beschreven hoe het is bij mij ,
ik weet van mezelf dat ik niet consequent genoeg ben, zeker als ik alleen rij.
Ik weet dat ik niet continu mag drijven maar de verleiding is soms groot . Hiervoor reed ik met een volbloed en was dat even minder lastig , die lijken al te voelen wat je wil gaan doen.

@ ladyzwien: die hindernisjes ga ik ook eens proberen! bij caveletti wordt ze veel losser, ik krijg haar moeilijk los omdat ze zo weinig actief is.

alvast bedankt voor alle tips, meer tips welkom (té actief zal ze wel niet worden zeker? )

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:41

dat denk ik niet maar je paard kan beter te actief zijn dan te lui vind ik. zoals er al werd gezegd je moet consequent zijn en niet genoegen nemen met tien keer aansporen. een keer je been aanleggen en je paard moet reageren zo niet een meer been (iets harder aansporen) en anders een tik met de zweep. en veel overgangen rijden langzaam draven en dan versnellen en niet steeds been gebruiken want dan stomp je ze juist af omdat een paard op een gegeven ogenblik helemaal niet meer zal reageren. een keer been zo niet harder been geven en tik erbij. en veel wendingen het paard moet met zijn hoofd bij jou zijn en niet in de zevende hemel lopen. hij moet reageren op jou hulpen. en idd caveletties en balkjes lopen dat werkt ook heel goed.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:52

Ze is niet gehoorzaam aan je been.
Sta me toe zo bot te zijn: je bent niet consequent geweest en je bent niet precies genoeg in je hulpen.

Dat is 99% van de 100% van de gevallen aan de hand, en als ik je verhaal zo lees bij jou ook.

Iedereen maakt die fout , dus het is niet voor niets dat alle instructeurs er erg op hameren.
Wéét wat je wil. Geef geen halfslachtige hulpen, probeer eens een rondje niets te doen, dan weet je pas hoeveel je normaal doet.
Altijd reactie eisen, in welke situatie ook. Dus ook buiten, met het springen, tijdens het uitstappen, enzovoorts. ALs je wil dat er niets gebeurt moet je ook gewoon geen hulp geven.

ZO probeer ik mezelf althans iedere dag scherp te houden en mezelf op mn donder te geven als ik me niet aan mn eigen stelregels houd.

nathalieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:38

Venetia schreef:
Ze is niet gehoorzaam aan je been.
Sta me toe zo bot te zijn: je bent niet consequent geweest en je bent niet precies genoeg in je hulpen.

Dat is 99% van de 100% van de gevallen aan de hand, en als ik je verhaal zo lees bij jou ook.

Iedereen maakt die fout
, dus het is niet voor niets dat alle instructeurs er erg op hameren.
Wéét wat je wil. Geef geen halfslachtige hulpen, probeer eens een rondje niets te doen, dan weet je pas hoeveel je normaal doet.
Altijd reactie eisen, in welke situatie ook. Dus ook buiten, met het springen, tijdens het uitstappen, enzovoorts. ALs je wil dat er niets gebeurt moet je ook gewoon geen hulp geven.

ZO probeer ik mezelf althans iedere dag scherp te houden en mezelf op mn donder te geven als ik me niet aan mn eigen stelregels houd.

ik heb het paard als eens een weekje gehad om te proberen en nu al 2 weekendjes... Ik heb ze dus zo niet gemaakt hoor

Ik wil er wel wat aan veranderen en daarom vroeg ik hier wat tips. Tis wel moeilijk om een paard te veranderen als je niet regelmatig kan rijden, maar ik ben blij dat ik nog af en toe kan rijden met m'n studies, zonder op manegepaarden te moeten rijden.

bedankt voor de tips!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:32

Ow hehe dan heeft degene voor jou die fout gemaakt!
Nou ja, als je al in de gaten hebt dat ze niet goed reageert, dan komt het met jullie vanzelf goed, want dan accepteer je die langzame reactie ook niet.
Op een gegeven moment zal ze best wel het verschil eruit kunnen halen, zodat ze bij jou wel hard werkt, en bij de anderen niet.