paard schud met hoofd tijdens rijden!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thobias

paard schud met hoofd tijdens rijden!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 12:35

hoi allemaal,

Ik rij een 4-jarige friese merrie. Het ging super vanaf het begin. ze wil graag werken, neemt alles snel aan en is laag en voorwaarts. maar sinds een aantal weken begint ze tijdens het rijden te schudden met haar hoofd van links naar rechts. heb al van alles geprobeerd: nml: oren na laten kijken, ander zadel, ander hoofdstel, zonder zadel, zonder hoofstel met halster en touw. ze wisselt ook niet van tanden. sommigen zeggen dat ik haar aan moet pakken omdat ze eronderuit probeert te komen, maar ik heb het gevoel dat dit niet zo is. ze wil altijd alles, heeft altijd een goed zin en er zit geen kwaad in haar. wie kan mij helpen, heeft iemand enig idee????????????

groetjes sytske

loeder

Re: paard schud met hoofd tijdens rijden!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:36

hmmm.. vervelend!
heb je er al eens een DA bij gehad? dat schrijf je namelijk niet.. als ze vast zit qua spieren is een fysiotherapeut misschien een idee!?...
is er niets te vinden..:
je moet vooral op je gevoel af gaan, maar als je zeker wilt weten of ze niet onder het werk wil uitkomen... is de enige manier dat je haar een keer aanpakt!

Succes er mee!

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:01

mischien is er iets mis met haar tanden

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:09

ik zit ook met zo'n probleem met mijn 3,5 jarige. schud en trekt ook, maakt niet uit of ik de teugel aanneem of los laat hangen... soms zijn er momenten dat het beter lijkt te gaan, maar dit schommelt nogal.
Ik ben er nu mee bezig hem te vragen zijn hals wat te laten zakken en dan mag het neusje best wat naar voren. Dit probeert hij steeds, maar na een kort ontspannen ogenblik gooit hij ook het hoofd weer omhoog om te schudden.

Ik zit dus ook met dit dilemma: heeft hij ergens last van (tanden zijn vorige maand nagekeken, maar qua leeftijd is hij toch aan het wisselen), of is hij gewoon ongeduldig / aan het uit proberen.

Iemand suggereerde dat hij wellicht een laaghangend rooster heeft door het wisselen... wellicht is dit bij jou ook het geval?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:10

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:11

Javayo: maak je maar geen zorgen jouw paardje is gewoon aan het wisselen

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:21

tessyke schreef:
Javayo: maak je maar geen zorgen jouw paardje is gewoon aan het wisselen

Dat denk ik ook; maar het is wel zwaar irritant, want het belemmert ontzettend het rijden. Ik wil juist nog niet te veel in z'n mond doen, maar hij zit het zichzelf zo moeilijk te maken.

Als dit nog een tijdje zo doorgaat moet ik wellicht erover nadenken een tijdje bitloos te gaan rijden... dit is voor ons beide irritant.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:24

mischien is het het beste om even bitloos te rijden
met een halstertje ofzo

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:36

thobias schreef:
hoi allemaal,

Ik rij een 4-jarige friese merrie. Het ging super vanaf het begin. ze wil graag werken, neemt alles snel aan en is laag en voorwaarts. maar sinds een aantal weken begint ze tijdens het rijden te schudden met haar hoofd van links naar rechts. heb al van alles geprobeerd: nml: oren na laten kijken, ander zadel, ander hoofdstel, zonder zadel, zonder hoofstel met halster en touw. ze wisselt ook niet van tanden. sommigen zeggen dat ik haar aan moet pakken omdat ze eronderuit probeert te komen, maar ik heb het gevoel dat dit niet zo is. ze wil altijd alles, heeft altijd een goed zin en er zit geen kwaad in haar. wie kan mij helpen, heeft iemand enig idee????????????

groetjes sytske

Dat kan nog best veel oorzaken hebben. Ik kende een paardje wat ontzettend last had van zijn voorpluk (vlecht erin gedaan), het kan ook nog neurologisch zijn, misschien last bij de aanhechting van haar nek naar haar hoofd (daar zitten ook pezen die overbelast kunnen raken), wervels, noem maar op. Misschien een Ostheopaat naar laten kijken. Ik zou in ieder geval zoveel mogelijk nog uitsluiten voordat je haar aanpakt, ze is nog zo jong.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:48

dat kan ook
ik reed vroeger ook op een 4jarige die schudde met haar hoofd door de manen en voorpluk

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:04

Dat had die ik kende ook. Was een Haflinger, de teugels ed, zaten steeds in de war met de haren van zijn manen en voorpluk. Zijn manen vlochten ze idd ook in.

Wilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:17

Er kunnen zoveel redenen zijn, gewoon de tijd nemen om het uit te zoeken, Mijn paard deed t ook heel erg maar ben er 8er gekomen dat ze hooikoorts heeft en daardoor zo schudt maja da was in de zomer! Suc6 ermee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:23

1.geen goed bit
2. protest
3. tanden

thobias

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:56

hoi allemaal, alvast bedankt voor de reacties.
voorpluk idd al gevlochten en javayo, bij mijn paard is het idd ook wisselend, soms doet ze het helemaal niet en soms word je er raar van.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:06

Hoi ik had (heb) ook zo'n probleempje gehad met mijn paard, die is dit jaar 4 geworden.
En met beleren was er nix aan de hand maar toen we haar begin dit jaar omlaag vroegen begon ze na een paar weken te gooien/schudden met der hoofd en zelfd met der voorbeen omhoog trappen (afentoe zowat in de teugels).
Maar als je haar wat meer aan het werk zetten en haar lager vroeg hield ze wel wat op met schudden maar bleef met haar voorbeen omhoog slaan.
Ik toen maar iemand (masseur) er naar laten kijken, wat bleek nou ze had (heeft) aan beide kant achter haar oren aan vaste spier zitten en die deed (doet) haar zeer met opgang komen en met het omlaag zakken. Het voelde als een strakke ader en als je der te hard opduwde volgens mijn paard gooide ze volop met der hoofd.
Nu masseer ik elke dag voordat ik ga rijden die spieren even (warm ze als het waren op voor haar).
En ik longeer haar voordat ik ga rijden dan kan ze even lekker "loslopen" zonder dat ik in haar mond zit als ze toch nog even schud, maar het gaat al veel beter, want als ik haar even aan het longeren ben loopt ze zelf lekker in stap en draf met haar neus door het zand. En in de galop word ze ook al losser, maar ze red het niet tot aan de grond in galop.
En daarna ga ik erop en rijd haar eerst lekker VWNW en daarna pak ik haar ook een stukje op zodat ze ook wend aan de normalere houding. De spier is al losser aan het worden.
Het is nog wel niet over, maar dat is logisch een vaste spier is niet zomaar los.
Ik hoop dat je er snel achter komt wat je paard heeft.
Groetjes Miranda.

lOttiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:15

Heey,

Mijn pony had dat ook. Sinds februari 2005. Pas nu is het over. Rond juni hebben wij haar tanden laten schrapen, en dat heeft wel geholpen. Maar het was nog lang niet over. Maanden lang heb ik ermee gevochten. Gewoon telkens hetzelfde oppakken. En vooral het voorwaartse erin houden. Je word er STAPELGEK van. Maar uiteindelijk heeft het wel geholpen. Mijn lesgever die hielp me 1x per week en die zei dat ik ook zo moest rijden. Pas nu is het over. En ik kan je verzekeren, dat ik een heeeeeeel goed gevoel dat Jij dat eruit gereden hebt. Je moet het zeker niet opgeven!'