Bokkende Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bramblerose

Bokkende Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 18:44

Hallo!
Een vriendin van mij heeft anderhalve week geleden een gave Haflinger gekocht, van het moderne type zeg maar. Hij is heel leuk en jolig en stout natuurlijk. Kan heel netjes lopen, heeft geen lichamelijke problemen en het zadel ligt goed (om die reacties uit te sluiten). Hij heeft haar er al 5 x afgepleurd en mij 1 x! Vandaag gooide hij haar er 3x af. Ze kan prima rijden en zit stevig, maar de bokken zijn echt gemeen.
Zijn er mensen die dit gedrag herkennen van Haflingers? Ik ken er wel een paar namelijk. Tips zijn welkom. We gaan heel consequent, maar wel paardvriendelijk met hem om. Hij heeft al veel dingetjes afgeleerd bijv. tijdens poetsen schrapen en draaien, maar met rijden....
Ik vind het zo sneu voor haar! Vandaag zag ze het even niet meer zitten, maar terugbrengen, echt niet. Ze is hartstikke verliefd op hem.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:13

Ik denk eerlijk gezegd dat hij jullie gewoon uitprobeert.

Maar ik denk dat dit beter bij rijtechnisch kan, dus ik Tem even

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:20

Of uitproberen, of hij heeft misschien wel last van zijn rug. Hoe weet je zeker dat zijn rug niet ergens vastzit oid?

Mijn haflinger kan ook zeer gemeen bokken, maar dit doet ze zelden. Alleen als ze écht dwars als een end hout is, om maar op z'n boers te zeggen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 07:57

RP -> RT

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 10:20

Oh sorry, ja ikw as zo in de ban van het ras, dat ik het daar had gezet, maar rijtechnisch is misschien beter ja.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:50

Toevallig heb ik ook nare ervaringen met Haflingers...
Eerste keer op een haflinger was een manege pony, rot knol die gemeen bokte. Ben er ook wel verscheidene keren afgevallen
Mijn eerste verzorg haflinger was een gemenerik, die bokte ook al zo gemeen uit joligheid als je buiten wou galoperen. Enkelbanden gescheurd en toen wou ik eigenlijk geen haflingers meer rijden.

Toen een bijrijdpaard daarna ook een Haflinger, bokte me er de 2de keer dat ik erop zat ook af, en daarna probeerde die het nog tig keer. Erg vervelend en op een gegeven moment wou ik er ook niet meer op.

Nu heb ik het dus echt niet meer op Haflingers, ik zal der ook nooit een kopen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:02

heb je (jullie) les? ik denk dat dit echt wel is op te lossen, maar blijf niet in je eentje modderen, want daar kunnen ook weer foutjes bij in sluipen. verder moet je idd wel echt zeker ervan zijn dat alle medische dingen kunnen worden uitgesloten.

Blondy92

Re: Bokkende Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:03

Hai,

Ik heb ook een Haflinger, ze is nu 14 jaar en ik kocht d'r toen ze nog net geen 3 was. Er had nog nooit iemand op gereden. Ikzelf had toentertijd alleen nog manege ervaring, dit was dus m'n eerste echte eigen paard..!
En dat heb ik geweten..... hahaha.
Klinkt erg bekend dit soort streken. Ik heb de eerste 3 (!!) jaar alleen maar zand mogen happen.
Tot ze dus een jaar of 6 was, toen werd het bokken (bijten en trappen) stukken minder en de afgelopen jaren heeft ze het helemaal niet meer gedaan.

Ik weet niet hoe oud de Haf van je vriendin is maar mocht het een jong paardje zijn (beneden de 6 jaar) kan het zijn dat het paard in z'n "pubertijd" zit. Althans da's mijn ervaring.
Bij die van mij ging het zo goed als vanzelf over toen ze dus wat ouder en rustiger werd. (ik heb nog nooit les gehad op m'n paard overigens)

En het is een schat van een beest geworden! Ik rijd haar zelfs nu met een touwtje om d'r nek en verders niks...
Kortom, veel aandacht geven. Soms ook dingen negeren ipv boos worden, veel leuke en interessante dingen doen met die Haf, een band opbouwen zodat het paard je gaat vertrouwen.

Succes

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 12:10

Dankjewel voor de reacties alvast! Joep (ja de naam zegt het al haha) is 6, dus inderdaad nog wel in de puberteit!

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:53

Het doet me overigens ook denken aan mijn tijdelijke verzorgpony een paar jaar terug

Zij, de moeder van mijn merrie, was een jaar of 10 en sinds haar zadelmak maken nooit meer doorgereden.
Ook zij nam maar wat graag een loopje met me met super gemene bokken. ze was erg slim, en wist dat ze me op deze manier de baas kon zijn, want destijds was ik snel bang.
Het was dus gewoon een manier van uitproberen, en toen ze wist dat ze zo ver kon gaan bleef ze het ook doen.

Ik had er de moed niet meer voor, want had destijds niet de juiste begeleiding.
Maar met de juiste discipline moet het op te lossen zijn, als het enkel streken zijn Hulp van een instructeur zal prima helpen, je vriendin zal begeleiding nodig hebben om deze streken de baas te worden.

Succes!

joelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:51

Bekend verhaal, mijn zus heeft een jonge haf ingereden. Makkelijk ras dacht ze.... Odilly is een oostenrijker dus ook een moderne haf.
Met inrijden heeft mijn zus ook heel wat bokkesprongen overleeft, ook een keer hard gevallen.
Nu ze wat verder gaat het stukken beter.

Bij haar was het gewoon een manier van uitproberen. Proberen blijven zitten en afstraffen heeft goed geholpen.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:17

ja dat ken ik wel, een haf bij ons op de manege kon ook zo gemeen bokken toen hij net binnenkwam
hij kan nog steeds gemeen bokken, maar hij doet het niet zo vaak meer

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:34

Nou moeten we bij de omschrijving van een haf ook maar zetten standaard bokker.Onze haf doet het namelijk ook.Inmiddels hebben wij hem al 14 jaar en hij is 15.Dus hoeft niet alleen in de puberteit zo te zijn.(of hij is er een beetje in blijven hangen )Hij doet het niet continue,maar heeft vaak periodes dat hij het doet.Hij kan er ook niet tegen dat als je met zijn tweeen naar buiten gaat en dat dan hij achter op moet lopen.Maar hij weet ook wel bij wie hij het meeste indruk kan maken met zijn gebok.(helaas op mij .Eens een verkeerde val gemaakt 15 jaar geleden,met nare gevolge toen )Dus mij zusje mag hem altijd lekker zelf rijden . (zij heeft iets te veel lef )

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:15

Ik heb een bokkende haf en een niet bokkende ingereden, was blij dat de niet bokkende van mij was

Tijdens les begon ze weer, niet vooruit willen, niet reageren op been en als reactie op een tikje een bok.
Gelukkig heb ik het maar 1 les meegemaakt, ik gaf been, ze reageerde niet, dus ik been met tikje en bok, weer tik, bok, weer tik, bok.
Uiteindelijk gaf ik de laatste tik en heeft ze het bij mij iig niet meer gedaan, gelukkig, en gelukkig ook geen zand gehapt

Maar ik denk dat als je idd zeker weet dat hij lichamelijk in orde is je zou moeten blijven zitten om het af te leren.
Hij weet nu natuurlijk ook dat als hij flink bokt jij eraf ligt, of zij.
Dus tsja....beter advies dan blijven zitten heb ik eigenlijk niet.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:17

Gewoon zitten en doorrijden, de mijne doet/deed ook weleens jolig en zolang je zoiets hebt van niet banketstaaf maar rijden geen enkel probleem.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:28

[quote="briandylan"]Nou moeten we bij de omschrijving van een haf ook maar zetten standaard bokker.Onze haf doet het namelijk ook.[quote]

Zoo, standaard bokker zou ik niet zeggen Ik heb namelijk het geluk dat ik een Haf heb die nooit bokt, en nooit steigert. In de 4 jaar dat ik haar heb, heeft ze onder het zadel welgeteld één keer gebokt, maar toen zat ze niet lekker in haar vel, en het was ook niet echt bokken om je eraf te krijgen, maar gewoon haar kont omhoog gooien om te laten merken dat het haar echt niet afging!

Maar voor de rest ga ik met de anderen mee: blijven zitten, benen eraan, eventueel zweepje erbij. Misschien voor het rijden moe longeren en dan erop? Ik zeg maar wat.

In ieder geval veel succes ermee!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:33

Had de hoop al bijna opgegeven dat er geen NIET bokkende haflingers waren .Er is gelukkig nog hoop.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:38

Brian die van mij bokt ook niet hoor, maar ruil hem niet om hoor

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:39

Sily schreef:
hahah,nee dan heb ik ook ruzie thuis met mijn zusje.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:52

Pffff, bokken hoort dus bij Haflingers. Tja, zo'n vermoeden hadden we al. Blijven zitten dus... Haha dan gaan we daar gewoon voor!!
Bedankt allen en blijf vooral reageren hoor!

JO93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:08

Ik rij een jonge moderne haflinger (4). Toch ook wel problemen gehad met het bokken, paar keer goed naast gelegen. Wat bij mij geholpen heeft om de bokken beter uit te zitten en voor het vertrouwen is een halstertouw of beugelriem om de hals. Kun je dat vasthouden. Ook de beugels een gaatje korter gedaan en ik heb in het begin alleen maar gereden met rijbroek met leren zit. (Voor mijn gevoel zit ik dan veel steviger) Zodra je met meer zelfvertrouwen de bokken tegemoed kan zien wordt het vanzelf minder leuk voor je haf. (als er tenminste geen medische oorzaak is natuurlijk)

Bij mijn haflinger is het echt uitproberen, zitten nu in een fase dat ze constant op haar achterbenen staat, dit gelukkig niet met rijden maar met uit de wei halen enz. Consequent zijn is wel erg belangrijk maar niet altijd makkelijk.

Succes ermee.

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:38

Die van mij is drie en inderdaad, na een heel makkelijke inrijfase, nu aan het uittesten. Soms heeft hij er gewoon geen zin in en bokt hij bij het aangaloperen. Wat helpt is correcte maar zachte hulpen, hij kan heel erg licht zijn als hij wil en op zachte hulpen bokt hij niet, maar als hij dan niet luistert ben ik wel heel duidelijk met het herhalen van de hulp en met een dressuurzweep. indien nodig er bij. En ja, dan wordt er gebokt. Wat mij helpt om te blijven zitten is mijn goede dressuurzadel, en een goede greep manen vasthouden, die heeft hij speciaal daarvoor
En dan tijdens het bokken been en desnoods zweep er aan houden, het vooral voorwaarts oplossen (dus zeker niet niks doen en afwachten, krijgt hij alle gelegenheid om door te bokken, voorwaarts er mee!!!) en zodra hij dan normaal galopeert de hemel inprijzen en belonen. Hij heeft vrij snel door dat bokken het alleen maar nog moeilijke maakt voor hem en niet helpt en dat netjes galoperen beloningen oplevert (desnoods is die beloning een minuutje stilstaan!). Ben er gelukkig nog niet afgegooid en ik hoop echt het zo te houden
Maar het allervoornaamste is werken met hele lichte hulpen, 't is niet omdat het een koudbloed is dat hij minder gevoelig zou zijn!

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:00

mijn haf bokt ook niet...ze heeft het een keer gedaan met een buitenrit.... ze had toen 5 weken stil gestaan en wij gingen in galop... ja dat is vragen om bokken natuurlijk

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:56

briandylan schreef:
Nou moeten we bij de omschrijving van een haf ook maar zetten standaard bokker.Onze haf doet het namelijk ook.Inmiddels hebben wij hem al 14 jaar en hij is 15.Dus hoeft niet alleen in de puberteit zo te zijn.(of hij is er een beetje in blijven hangen )Hij doet het niet continue,maar heeft vaak periodes dat hij het doet.Hij kan er ook niet tegen dat als je met zijn tweeen naar buiten gaat en dat dan hij achter op moet lopen.Maar hij weet ook wel bij wie hij het meeste indruk kan maken met zijn gebok.(helaas op mij .Eens een verkeerde val gemaakt 15 jaar geleden,met nare gevolge toen )Dus mij zusje mag hem altijd lekker zelf rijden . (zij heeft iets te veel lef )

Dank je Mo.
Sinds we hem rijden heb ik al wat met hem,hij bokt bij mij minder
dan bij andere..Hij probeert iemand uit,hij probeert iemand er af te bokken en als dat werkt en diegene durft er niet meer op dan heeft hij ze zin.
In de lente en in de herfst wil hij ook wat sneller bokken.
Hij bokt bij mij ook maar ik lach er om en ik rij met hem vedder.
In de bak bokt hij eigenlijk nooit.
Maar toch is hij me schatje.

Groetjes Nicole

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:00

briandylan schreef:
Sily schreef:
hahah,nee dan heb ik ook ruzie thuis met mijn zusje.

jah dan heb je zeker Ruzie met mij