hoort dit bij een vier jarige ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bubblicious

hoort dit bij een vier jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 10:11

hoi,
ik zit nu dus eigelijk met een vraag in mijn hoofd;
hoor het bij een 4 jarige pony ( fell pony) dat die veel bokken ?
Hij bokt heel veel , hij heeft haar eigenaresse bang gemaakt (kind) en vorige week was het zo dat hij alleen maar deed bokken , rent hij een bergje af , bokt hij 2 keer (in draf ) stijgbeugels kwijt , en daarna ben ik bang ... niet echt fijn dus .
Alleen de moeder van dat kind kan die fatsoenlijk rijden , daar bokt hij niet bij.
gisteren moest ik er weer op, bang dat hij ging bokken zoals laatst.het is niet dat ik bang ben om te rijden ofzo , maar hij heeft zo'n hele raare bok.
Nou, ging ik gisteren aan de longe , die pony hadt dat maar 1 keer gedaan , en dus begon die 2 keer te stijgeren.
meteen daarmee gestopt, met de longe , is die eigenaar op de pony gaan rijden , doet hij niks , toen zij ze me dus dat ik tegen hem moest praten, alleen maar praten , zodat hij rustig werd.
heb ik dus gedaan enzo , toen ging het heel goed, maar zodra ik weer iets tegen de eigenaar zei , voelde hij dat en begon weer zijn eigenzin door te drijven.
daarna ging alles weer goed enzo, hebben hem lekker uitgestapt . op de weide gezet.
we hebben nu ook een neusriem , daardoor ging het ookal wat beter.
maar nu heb ik nog een vraag;
hoe kan dit probleem nog meer opgelost worden , als het maar niet teveel met zweep te maken heeft , want die moet ik zoveel mogelijk ontwijken van de eigenaar.
en met sporen kan ik niet rijden

groetjes
bubblicious

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:14

zoek eerst eens uit waarom hij het doet?? je zadel, manier van rijden?! etc, dan kun je het gaan oplossen, ik zou voorlopig gewoon even rustig aan doen, erop gaan zitten en dan gewoon tegen m praten, kijken hoe hij erop reageert, verder zijn die bokken wel iets wat bij een 4 jarige KAN horen, je hebt er een aantal die gaan bokken,omdat ze er onderuit willen komen, waarschijnlijk heeft die moeder ook meer overwicht op de pony waardoor hij beter luistert, succes ermee...

Bubblicious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 10:15

missmiekie schreef:
zoek eerst eens uit waarom hij het doet?? je zadel, manier van rijden?! etc, dan kun je het gaan oplossen, ik zou voorlopig gewoon even rustig aan doen, erop gaan zitten en dan gewoon tegen m praten, kijken hoe hij erop reageert, verder zijn die bokken wel iets wat bij een 4 jarige KAN horen, je hebt er een aantal die gaan bokken,omdat ze er onderuit willen komen, waarschijnlijk heeft die moeder ook meer overwicht op de pony waardoor hij beter luistert, succes ermee...

hij doet het inderdaad om onder het werk uit te komen , aan het zadel ligt het niet

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:17

dus gewoon doen alsof je gek bent en gewoon op je kont zitten als hij het doet, dan door rijden een keer flink op zn ***** geven, want anders blijft ie t doen, je kan wel elke keer alles proberen lief op te lossen, maar dan blijft ie je uit proberen, de moeder van het kind zal waarschijnlijk zoveel overwicht hebben dat hij er niet eens aan denkt!

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:37

Ik denk dat ie je gewoon loopt uit te proberen. Probeer helemaal niet bang over te komen en rijd heel overtuigend. Rijd hem gewoon lekker voorwaarts en als je denkt dat ie gaat bokken verhef je je stem gewoon (je doet net alsof je hem waarschuwt, als ie nog 1 keer bokt zou toch zooo boos worden)
Op deze manier kan je hem er misschien van weerhouden. Eigenlijk zou je ook boos moeten worden als hij wel gaat bokken...
Je kan wel een touw om zijn nek binden waar je je aan vast kan houden, dat geeft een heel zeker gevoel (en hoe zekerder je je voelt, hoe minder kans dat hij gaat bokken).
Ook longeren van te voren kan helpen (als het jou overtuigd dat hij dan niet meer gaat bokken)
succes ermee

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:50

Ik sluit me helemaal aan bij Liesje en MissMiekie.
En mocht hij gaan bokken of steigeren NIET stoppen met rijden, gelijk nog 10 keer zo hard aan het werk!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:59

Ja, ik denk dat dat het beste is. Zodra hij begint te bokken, meteen aan het werk zetten, lekker voorwaarts rijden. Als je echt zeker weet dat hij het doet om onder t werk uit te komen en geen pijn heeft of zo, dan zou ik toch vooral doorzetten en 'm flink aan het werk zetten. Veel suc6 met je paard!

fourth

Re: hoort dit bij een vier jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:02

Toen die van mij rond die leeftijd was had ze dr ook wel een handje / hoefje van om werk ontwijkend gedrag uit te voeren dmv bokken. Dan ook echt gemeen bokken, kont ver omhoog, hoofd zowat tussen de voorbenen en dan nog een scherp bochtje erachteraan. Gelukkig was dat om de een of andere reden nog vrij goed uit te zitten.
Probeer het te voorkomen door hem lekker bezig te houden, veel overgangetjes rijden e.d. Zorgen dat ie met zn koppie bij jou is.
Ik ben er trouwens wel hard tegen opgetreden, ik vind het niet tolereerbaar gedrag. Bokken? [als in gemeen, ik wil je er af hebben] Gelijk een tik op de kont, voor mij part drie. Die link leggen ze vanzelf wel. Nu is een jaartje ouder en dat gedrag is er dus wel zo'n beetje uit, al doet ze het nog weleens uit frisheid. Maar die zijn niet zo vals.