volte EBE in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

baboeska

volte EBE in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 10:41

Met voltes rijden op zichzelf heb ik weinig problemen mee, maar als het op EBE aankomt wil het niet. Ik weet wel dat ik mn buitenbeen achter de singel moet doen binnen erop, maar de teugelhulpen haal ik dan weer doorelkaar, zodat mn volte dan vaak een ei of een vierkant wordt. Kan iemand mij hiermee helpen???

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:57

Valt je paard naar buiten, (uit de bocht vliegen dus)?
Dan moet je m met de buitenteugel begrensen, je doet je binnenhand opzij zodat je paard stelling aan neemt. Je binnenhand intspannen en rijden op je buitenteugel.
Beide benen eraan houden waarbij je buitenbeen idd iets verder naar achterligt.
Je buitenteugel is erg belangrijk hiermee begrens je z'n schouer. Deze moet je er altijd goed aan houden dus! meer dan je binnen teugel.
Vliegt je paard toch over z'n buitenschouder weg geef dan korte krachtige ophoudingen met je buitenteugel zorg dat ie wle door blijft gallopren!
Wat ik heeel soms wel eens doen maar absoluut niet mag, is de buitenteugel even over de hals heen doen met je hand dus mocht je op de linker hand rijden dan die je je rechterhand een ophouding waarbij je je hand over de manenkam brengt.
Doe dit alleen met een paard die een goed evenwicht heeft en maar kort! Je paard wordt namelijk gedwongen zijn voorhand direct naar binnen te plaatsen en kan zich hierdoor verstappen. Dit alleen als uiterste redmiddel gebruiken.

En les nemen
succes!

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:59

Probeer goed te kijken waar je heen wil en oefen de voltes gewoon groot en klein door de hele bak heen. Zorg dat je je binnenhand een stukje van de hals hebt, hier kan je een beetje in kneden voor wat stelling. Lekker ontspannen als ie lekker inbuigt. Je buitenhand begrensd gewoon (tegen de hals aan)

baboeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 17:37

bedankt ik zal het morgen meteen proberen, jullie horen het nog

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:46

Kwestie van oefenen. Er zijn geen standaard hulpen bij het paardrijden. Omdat je paard (hopelijk ) een levend dier is is het nooit hetzelfde, geen seconde, geen pas, nooit. Je zult je hulpen altijd aan moeten passen en eigenlijk is elke hulp heel logisch als je er bij stil staat.

Gewoon veel oefenen en je aanpassen aan hoe de volte verloopt. Hou vaste punten in gedachte die de cirkel vormen. Zwaai je uit begrens je met je buitenbeen, buiten teugel en blijf je verder heel rustig zitten. Valt je paard naar binnen druk je met je binnenbeen hem naar buiten en hou je voorzichtig je buitenteugel erbij (niet teveel anders blokkeer je de buitenschouder maar dat is een kwestie van gevoel ontwikkelen voor de hulpen.). Veel oefenen en dan komt het vanzelf goed!

Oefen anders slangenvoltes van vier en naderhand meer bogen in draf, door vooruit te blijven kijken. Voor je de wending maakt al kijken waar je uiteindelijk naar toe wilt, vóór de middenlijn (A-C lijn) al omzitten, rechtstellen en óp de middenlijn al de volgende wending voorbereiden. Rijdt de wendingen in een rustig tempo, dan heb je meer controle en meer tijd om de wending preciezer te maken. Daardoor leer je meer op gevoel te rijden en ondertussen oefen je hard op de wendingen (begrenzen etc.)

Zorg ervoor dat je áltijd met je schouders evenwijdig aan de schouders van het paard bent.

Übung macht der Meister! Veel succes!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:52

Tessa_frida schreef:
Valt je paard naar buiten, (uit de bocht vliegen dus)?
Dan moet je m met de buitenteugel begrensen, je doet je binnenhand opzij zodat je paard stelling aan neemt. Je binnenhand intspannen en rijden op je buitenteugel.
Beide benen eraan houden waarbij je buitenbeen idd iets verder naar achterligt.
Je buitenteugel is erg belangrijk hiermee begrens je z'n schouer. Deze moet je er altijd goed aan houden dus! meer dan je binnen teugel.
Vliegt je paard toch over z'n buitenschouder weg geef dan korte krachtige ophoudingen met je buitenteugel zorg dat ie wle door blijft gallopren!
Wat ik heeel soms wel eens doen maar absoluut niet mag, is de buitenteugel even over de hals heen doen met je hand dus mocht je op de linker hand rijden dan die je je rechterhand een ophouding waarbij je je hand over de manenkam brengt.
Doe dit alleen met een paard die een goed evenwicht heeft en maar kort! Je paard wordt namelijk gedwongen zijn voorhand direct naar binnen te plaatsen en kan zich hierdoor verstappen. Dit alleen als uiterste redmiddel gebruiken.

En les nemen
succes!

Ik vind eerlijk gezegd dat je wat veel nadruk op de teugels legt. Daarbij hoor je op beide teugels evenveel druk te hebben en per situatie aan passen of je de buitenteugel of de binnenteugel meer moet gebruiken. Door teveel buitenteugel blokkeer je namelijk de buitenschouder, zeker in een wending/volte. Maar door teveel binnenteugel loop je kans op het over de schouder weglopen. Beide is dus minstens even erg. Alleen heeft de binnenteugel een 'slechte naam' gekregen (waarom??) en de buitenteugel niet.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:25

@ Okkie:
Ja de teugels.. zelf rijd ik vooral op mn zit en been dat verschilt per paard natuurlijk. maar het is toch een kwestie van je paard en de hulpen en effecten daarvan aanvoelen. Dat valt niet even in woorden uit te leggen, dat aanvoelen moet je echt met de jaren leren
Ik doe zelf altijd mn binnenhand ontspannen zodra het paard de juiste hoeveelheid stelling heeft aangenomen en de buitenhand houd ik er altijd bij ook als tempo controle en zodat het paard idd niet over de buitenschouder weg kan lopen mocht ie daartoe neigen. En veel been ja maar omdat ik regelmatig op nogal felle paarden rij ben ik voorzichtig met mn been, als ik zo'n paard met veel been de wendig door rijd ben ik de volte al gepasseert voordat ik er erg in heb
snapje, het verschilt per paard, je hebt idd gelijk dat been belangrijker is

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:55

We hebben blijkbaar een andere manier van rijden

'Mijn' paarden moeten goed voor de hulpen zijn en of ze nu lui of heet zijn ik wil op elk paard even weinig hulpen geven en even veel reactie krijgen. En ik geef nóóit veel been, nóóit veel zit en al helemaal niet veel teugelhulpen. Hoe meer hulpen je geeft, hoe minder reactie en hoe meer verwarring tussen de combinatie.
Daarbij eis ik van het paard dat die in míjn tempo loopt zonder dat ik mijn buitenteugel er constant bij heb, ook als ik met mijn been eraan kom. Heet of niet heet. En rijd ik vanuit ontspanning en komen mijn teugels er pas bij als ik iets wil veranderen en niet andersom.
Ik denk dat je door de buitenteugel erbij te houden constant én minder reactie op je hulpen krijgt én dat je meer je best moet doen om je paard door het lijf te buigen ipv alleen door de hals.

Maar goed, dat terzijde Sorry voor het offtopic gaan

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:02

Je hebt helemaal gelijk maar ik vraag me toch af je dan de volte inleid als je beide teugels op gelijke druk houdt. Daarbij komt dat je met de buitenteugel je aanleuning onderhoudt en met de binnenteugel je stelling (dat wil niet zeggen dat je de ene teugel er meer aan moet houden.) Door de combinatie van de been zit een teugelhulpen zorg je voor de algehele lengte buiging in een wending. Dit kan je niet doen door het een wel te doen en het ander maar weg telaten

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:06

Even voor de duidelijkheid, dit is nu heel theoretisch, in de praktijk hangt het zoals ik al zei per seconde af welke hulpen je moet geven om je paard netjes rond te 'sturen'.

Ten eerste onderhou ik met beide teugels mijn aanleuning, niet alleen met de buitenteugel. Met de binnenteugel regel ik stelling, met de buitenteugel begrens ik, verder hou ik beide teugels gelijk en op zo min mogelijk druk.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:09

Ja nu volg ik je wat beter. Dat was eigenlijk wat ik bedoelde alleen wat onhandig uitgelegd (ben niet zo'n uitlegger op papier)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:18

Okkie1 schreef:
Even voor de duidelijkheid, dit is nu heel theoretisch, in de praktijk hangt het zoals ik al zei per seconde af welke hulpen je moet geven om je paard netjes rond te 'sturen'.

Ten eerste onderhou ik met beide teugels mijn aanleuning, niet alleen met de buitenteugel. Met de binnenteugel regel ik stelling, met de buitenteugel begrens ik, verder hou ik beide teugels gelijk en op zo min mogelijk druk.

Wij rijden wel verschillend
Ik regel nl. geen stelling met mijn binnenhand in de volte, ik buig om mijn binnenbeen en die stelling volgt dan vanzelf. Mijn binnenhand is tijdens de volte alleen 'contacthand'. De buitenhand plaatst de buitenschouder en daarmee eigenlijk dus ook deels de positie van de voorhand.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:23

Zoveel wegen naar Rome Daarom zei ik ook dat het theoretisch was, de meeste paarden die ik rijd op 't moment reageren op zo'n fijne hulpen dat het volautomatisch gaat. Maar bij de jonge/groene paarden vraag ik weldegelijk met mijn binnenteugel stelling en mijn binnenbeen buiging door het lijf.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:36

Bij de jonge paarden wel, maar die begrijpen over het algemeen nog niet dat been niet alleen voorwaarts maar ook nog eens opzij is, dus die hebben nog een hulpje nodig
Moet zeggen dat die voltes dan ook nog nergens op trekken, zat vandaag weer een keer bijna tegen het hek aan geplakt

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:40

Of dat been ook meer ondertreden etc. betekend
Maar ook bij de iets minder groene paarden dan jij nu omschrijft. Maar goed, maakt ook niet uit als het maar helpt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:48

Ja, maar da's in principe hetzelfde als voorwaarts maar dan wat begrensd Maar daar snappen mijn jonkies ook nog niks van
Maar we hebben er dus toch hetzelfde idee over in the end.