Nageven op buitenteugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Nageven op buitenteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 21:59

Ik hoor verschillende dingen in mijn omgeving, dus ik ben benieuwd hoe jullie erover denken:

moet je paard op de volte nu nageven op de buitenteugel (dus dan drijf je meer met de binnenbeen naar je buitenhand die dan opvangt en daarop laat nageven) waardoor je dan dus even meer druk hebt op je buitenteugel - of moet je paard altijd op twee teugels nageven en heb je dus altijd gelijke druk op twee teugels (dan geef je je buitenteugel een beetje mee "in de bocht)?

Mijn paard wil op de volte graag recht blijven en valt dan wat naar binnen en wordt zwaarder op de binnenhand. Dat probeer ik dan op te lossen door met mijn binnenbeen naar de buitenhand te drijven en dat op te vangen. Maar dan heb ik even geen gelijke druk. Moet je dus altijd streven naar nageven op twee teugels of is het juist om gelijke druk te willen bereiken door na te laten geven op de buitenteugel?

qtiej_gurl

Re: Nageven op buitenteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:07

Ik vind dat het het beste is om wel gelijke drukk te krijgen maar dat kan je idd doen door hem 'naar buiten te drijven' zo doe ik het teminste.

nouw suc6 dermee

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:34

Ik rij ook van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel, maar heb wel contact op twee teugels. Met die buitenteugel plaats ik de schouder op het juiste spoor. Zolang het paard niet tegen de hand komt blijft mijn binnenhand nageven.
Als ze naar binnenvallen tik ik ze opzij voor mijn binnenkuit, de buitenkuit is er wakend aan voor het geval van uitzwaaien.
Maar dat is dus alleen zoals ik het doe, voor iets anders is vast ook weer wat te zeggen

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:14

In het beste geval heb je altijd gelijke druk op de teugels. Enkel het is niet zo eenvoudig om dit "beste geval" zo 1, 2, 3, voor elkaar te krijgen.

Door je paardje met je binnenbeen tegen de buitenhand te drijven verdeel je de druk over je beide teugels. Want op de buitenteugel neemt de druk toe terwijl die op de binnenteugel juist afneemt. Het is de kunst deze oefening zo te doseren dat je de druk die op jebinnehand afneemt bij je buitenhand er bij komt. Zodat de drukw eer gelijk is.

Een paard geeft trouwens niet enkel na op een gelijke aanleuning.. Een echte nagevelijkheid komt vanuit het achterbeen, een ontspannen bovenlijn en een aangespannen buik. Als je dit voor elkaar hebt zal die de vertrouwen in je hand hebben om nagevelijk te worden waarbij automatisch de aanleuning zodanig zal verbeter dat de druk vrijwel gelijk zal zijn..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:24

Ik zou graag eerst van je willen weten wat jij onder nageven verstaat. Bedoel je daarmee dat hij een goede aanleuning op het bit neemt? Of bedoel je dat hij moet nageven op jouw binnenbeen binnenteugel?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:29

Het uiteindelijke streven is gelijke druk op 2 teugels, altijd en overal. In het begin als je paard nog niet helemaal recht is, overdrijf je vaak een beetje door extra duidelijk na te laten geven. Je laat m dan dus nageven op de kant waar hij op dat moment vasthoud (in het begin dus bv je buitenhand op de volte) Op den duur wordt het automatisme en heb je m makkelijker gelijk op 2 teugels.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:31

Ik probeer ook altijd op de buitenteugel te rijden (Wel contact met beide)

Pony die ik rijd wil erg graag voorwaarts, dus ik vang zo'n beetje alles op met de buitenteugel. Zo hoef je niet constant in de mond te sjorren en blijf je wel gewoon drijven om voorwaarts te houden. Werkt prima bij mij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:33

Sonja schreef:
Ik zou graag eerst van je willen weten wat jij onder nageven verstaat. Bedoel je daarmee dat hij een goede aanleuning op het bit neemt? Of bedoel je dat hij moet nageven op jouw binnenbeen binnenteugel?

Ik wil dan dat hij nageeft op mijn binnenbeen binnehand...

Sydney loopt linksom nog steeds best makkelijk over zijn schouder en vooral in de galop pakt hij dan de buitenkant meer vast. Ik stel m dan heel bewust naar buiten, laat m dan nageven op mijn buitenbeen en dan stel ik m langzaam weer recht met mijn binnenbeen en dan idd in die dosering dat hij dan niet meteen weer over de buitenschouder valt.
Snap je?? Altijd ingewikkeld uitleggen dit...

Ronja

Re: Nageven op buitenteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:36

Bij nageven (in de zin van: lossen achter de kaak) spelen heel veel dingen mee, zoals ontspanning, drijven, en doorlaatbaarheid. Maar wat ik altijd geleerd heb wat de handen betreft, is dat de buitenhand stabiel blijft (een soort van 'muur' die begrenst) en de binnenhand speelt. Dus in zekere zin lost hij op de binnenhand. Maar eerst moet je wel zorgen dat hij niet over de binnenschouder wegvalt, zoals je beschrijft. Mijn paard doet dit ook heel snel en ik moet haar ook altijd naar buiten drijven. Wat ook helpt (klinkt heel tegenstrijdig) is kleine voltes rijden waarbij je je binnenhand naar binnen (opzij) brengt en daarbij op je binnenbeen steunt. Dat voelt echt enorm stom omdat je automatisch geneigd bent op je buitenbeen te steunen, waarbij je eigenlijk tegenhangt als je paard naar binnen valt en zo het gevoel hebt dat je paard beter in evenwicht blijft. Maar als je dus voltes rijdt zoals hierboven beschreven, hangt je paard extreem naar binnen en zal hij zichzelf in evenwicht moeten brengen om niet op zijn snufferd te gaan en comfortabeler te lopen, waardoor hij in principe uit zichzelf meer op de buitenkant gaat lopen en zo rechter op loopt en in balans komt. Moet je voor de lol eens proberen!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 14:06

Ja dat gewicht op twee teugels daar streef je natuurlijk naar, als de aanleuning helemaal goed is moet je volgens mij idd met een lichte buitenteugel de buitenkant kunnen begrenzen. Maar mijn paard wil wel eens wat vasthouden op die buitenteugel als ik dat gewicht gelijk verdeeld wil krijgen, dus een beetje vasthouden in de nek zeg maar. En dan zegt mijn gevoel dat ze eerst op die buitenteugel moet nageven, dus die nek loslaten en dat ik dan weer licht kan begrenzen. Maar dan heb ik dus eerst wel meer druk op die buitenteugel. Vandaar dat ik zat te twijfelen of dat dan wel de bedoeling was, maar als ik het hierboven zo lees dan rijden de meeste van jullie ook met het binnenbeen naar de buitenkant om die gelijke druk te bewerkstelligen. Dat is natuurlijk ook het rechtmaken, zoals Sydney het beschrijft.