Voet houding?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxJodyxX

Voet houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 16:45

Hoe moet je je voet nou precies houden?
Ik dacht namelijk:
Teen naar binnen
hak naar benede
voet naar binnen kantelen.

Ik ben echt erg in hoe ik mijn voeten moet houden (Kapstokken.. )
Ieman nog tips?

Als ik normaal loop let ik er nu ook op (vroeger leek het net cHarlie Cappeling..)

Groetjes Jody

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:47

Trek je kleine teen eens wat naar boven en houd daarbij je voet recht met de buik van het paard.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:49

Je moet heel soepel in je enkels zijn. Je been moet gewoon mooi afhangen en dan veer je lekker door je enkels heen. Eigenlijk moet je niet proberen je voet heel geforceerd in een houding te krijgen, maar gewoon ontspannen. Je kan er wel op letten dat je je tenen niet te erg naar buiten steekt, maar verder zou ik eerder zorgen voor een goede beenligging.

Amorrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:08

idd,, ik ben het met *liesje1986* eens,, niet al te veel op lette

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:12

Kitty schreef:
Trek je kleine teen eens wat naar boven en houd daarbij je voet recht met de buik van het paard.

Nee, daardoor span je automatisch je hele kuitspier aan en verkramp je de spieren rond je knie. Niet goed voor je gewrichten en niet goed voor je rijden.

Ontspanning en veel oefenen, je weet hoe ze horen te liggen, proberen elke keer weer op te letten. Übung macht der Meister

XxJodyxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 22:20

Kijk ik rij met sporen en omdat ik kapstokken heb wil ik dat absoluut niet en haar maar blijven prikken met mijn sporen.
Dus probeer ik goed mijn tenen naar binnen te draaien ect.

Vandaag ging het heel goed in de les trouwens
(geen reacties doe je spoor af want dat kan niet)
veder had ik het eerst niet echt door omdat ik altijd met lange beugels rij toevallig reed ik laatst met kortere en toen viel het op
Het is dus niet zo dat ik haar lekprik...

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:47

XxJodyxX schreef:

tuurlijk kan dat wel, maar goed.

desleen

Re: Voet houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:50

je moet eens gaan staan in je beugels, je hielen naar buitendraaien, en dan weer rustig gaan zitten, dan ligt je been goed. en je voet automatisch ook..
zoals liesje1986 zegt klopt.. vooral niet te veel op je voet letten maar op je been! je moet vanuit je bekken en knieen draaien.

XxJodyxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:03

Qimm schreef:
XxJodyxX schreef:

tuurlijk kan dat wel, maar goed.

Ik vroeg geen reactie
Spoor kan natuurlijk af maar het paard waar ik op rij gaat liggen zomaar plotseling zonder enig reden.
vanuit galop uit draf uit stap soms zelfs als je net de bak in gaat. het maakt niet uit.

Voor mijn eigen veilig heid zodat mijn been erniet onder komt draag ik sporen want er is geen reactie als ze eenmaal wilt liggen op mijn zweepje. Nu wil ik haar niet lek prikken en omdat ik de altijd met lange beugels rij heeft ze daar eerst niet last van gehad.
Maar uiteindelijk wil ik het wel goed hebben als ik bijv ga springen.

xDon

Re: Voet houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:11

neej je kan zekers niet je sporen af doen
maar jah als jij denk dat het wel kan kom gezellie langs en ga lekker sonder sporen rijden wij kennen cheyenne al langer dan vandaag he roos

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:23

Heb je toevallig van die schuine blokjes in je stijgbeugels..? Wij hebben ze wel maar ruilen ze binnenkort in voor gewone, volgens mij werken ze eerder averechts... (Wat vinden anderen daarvan?)

XxJodyxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 17:29

Beetje oud topic.

maar nee ik heb geen beugelblokjes,
heb er wel is keer mee gereden vond het toen wel fijn rijden.
maar toch is het nog wel gewoon opletten want ik had wel dat ik dan mijn voeten wat meer ging afsteken.

desleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:42

die beugelblokjes zoergen ervoor dat je je gewicht helemaal vrkeerd verdeeld, en zo krijg je een nog slechtere houding.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:18

Gebruik stro-touwtjes.
Je moet dan met je kuiten drukken, en zo gauw jij merkt dat je pony langzamer gaat, of halthoud ofzo. Dan pas prik je de sporen erin. Strotouwtjes zorgen er voor dat je niet kunt gaant rappen, je benen houd je er stil van, en je kunt niet echt goed met kapstokken rijden!

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:24

desleen schreef:
die beugelblokjes zoergen ervoor dat je je gewicht helemaal vrkeerd verdeeld, en zo krijg je een nog slechtere houding.

Welk effect hebben ze op de houding? Ik heb nl wel het idee dat ik met dit zadel wat naar voren zit. Mn tenen willen eerder naar buiten dan naar binnen terwijl bij les eerder het "voetenwerk" wel goed zat. De blokjes zaten bij dit zadel en het zadel zat bij het paard, vandaar dat we ze hebben

Maarre zijn die blokjes niet juist gemaakt om "goed" te zitten? Da's ook raar dan

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:48

Asymmetrische beugels zijn toch ook gemaakt om goed te zitten?

XxJodyxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 00:04

Ik denk dat elke beugel wel wat heeft geprobeert om de voethouding zo goed mogelijk te krijgen.
Maar als je die blokjes andersom in je beugel doet heb je de voet houding dan niet wel goed?

So0vii

Re: Schuine Beugelblokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:36

desleen schreef:

Na mijn mening (en ervaring) zijn die schuine beugelblokjes er juist voor om je benen 'netter' te hebben liggen. Ik vind ze zelf een stuk lekkerder rijden dat platte. Maar ieder zn eigen smaak denk ik..?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:50

Dit is een oud topic.
Dus een slotje.