wil alleen maar rennen buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M1chelle

wil alleen maar rennen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 15:02

Hey allemaal,

ik heb een hele lieve tinker ruin van 9 jaar, maar er is een heel groot probleem: Met buitenrijden wil hij alleen maar in volle galop.
Nou is ie heel sterk en het kost dus ontzettend veel kracht om hem tegen te houden..andere bitten helpen niet, overgangen helpen niet, oefenen in de bak helpt niet, niks lijkt te werken, hij loopt overal doorheen. Hij bedoelt het niet kwaad, maar hij vindt het gewoon geweldig om te rennen. Ik heb zo al enkele bijna-ongelukken gehad en ook een paar keer een serieus ongeluk (o.a. tegen een boom geknalt).
Ik heb geen idee meer wat ik verder nog zou kunnen doen, en ik zit nu te overwegen om hem te verkopen. Maar ik wil wel zeker weten dat ik alles heb geprobeerd om het te kunnen verhelpen. Als jullie iets weten, zeg het dan! Help me alsjeblieft!

Groetjes, Michelle

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:05

Ga je altijd alleen?
Doet ie het alleen op de terugweg of ook als ie van huis weg gaat?
Is hij in de bak wel braaf?

M1chelle

Re: wil alleen maar rennen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 15:48

In de bak is er niks aan de hand, moet ik zelfs met zweep rijden soms. Als ik alleen ben is het het ergst, maar als ik met anders samen ben wil hij ook gewoon racen. Als 't andere paard ergens van schrikt ofzo gebruikt hij dat als excuus om zelf te gaan rennen, terwijl hij nergens van schrikt. Hij wil ook altijd iedereen bijhouden het liefst ook nog inhalen, hij maakt er gewoon een wedstrijd van.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:43

Oei, gevaarlijk! En heel vervelend, want neem aan dat je gewoon normaal naar buiten wil kunnen in plaats van constant te moeten vechten om hem terug te nemen

Ik denk dat het belangrijk is dat je in de eerste plaats heel goed het begrip 'ho' inprent bij dit paard. Oefen dit overal en zo vaak mogelijk; met het uit de wei halen, het wandelen, in de bak rijden, overal. Dmv kleine ophouding en lang maken & diep zitten stilzetten, tegelijkertijd met het stemcommando 'ho'. Dit vind ik echt één van de belangrijkste dingen die een paard moet kennen, je hebt er namelijk zoveel profijt van, in allerlei situaties!

Een scherper bit erin hangen heeft in mijn ogen weinig nut, als je toch al zegt dat dat niets helpt maakt dat alleen maar meer stuk dan dat het je probleem oplost, hij zal alleen maar harder in z'n mond worden.
Zorg dat je in de bak totale controle over zijn tempo hebt. Veel overgangen, en dan natuurlijk vooral veel aandacht voor het langzamer gaan. Probeer een ook in de bak goed de overhand te hebben over zijn galop; bouw een rustig galopje uit tot een middengalop en weer terug tot een heel langzaam, bijna sukkelgalopje. Dat komt je buiten misschien ook van pas, dat áls je dan wilt galopperen, hij niet meteen in rengalop gaat, maar je gewoon een fijn handgalopje kan doen.

Als je zeker genoeg bent van je zaak kun je buiten dit in praktijk brengen. Iedere keer als hij ongevraagd tempo verhoogd (of meteen in galop ervandoor sjeest) stil zetten. Ho = ho. En toch door willen lopen? Achteruit zetten (oefen dit natuurlijk eerst in de bak). Jíj moet degene zijn die aangeeft hoe hard er gegaan wordt. En krijg je hem echt niet meer terug? Draai hem op een volte, zeker een tinker (over het algemeen minder lenig dan bijv een arabiertje) zal terugvallen in draf omdat hij in volle rengalop geen scherpe bocht kan maken. En dan gewoon weer stilzetten, net zolang tot hij doorheeft dat jij de baas bent en jij het tempo bepaalt!

Heel veel succes ermee

M1chelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 22:47

In de bak is er helemaal niks aan de hand, hij luistert dan gewoon goed. Ho kent ie wel, in de bak staat ie zelfs vanuit draf binnen 3 passen stil met een ophouding en 'ho'. Maar buiten luistert hij nergens naar en reageert ie nergens op. Hij weet dat ie fout bezig is, maar hij doet het toch. En dat is inderdaad erg gevaarlijk. Ben nu gestopt met rijden, heb bijv. vandaag alleen gewandeld. Dan luistert ie ook perfect, reageert gewoon op 'ho' enzo. Ik weet echt niet wat ik nog kan doen. Ik heb gewoon geen plezier meer in rijden op hem, en dat vind ik echt jammer want verder is het een schat van een paard.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:25

Tijdje aan de longe mee laten nemen door iemand anders, terwijl jij er op zit? Zou dat helpen?

M1chelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 23:30

Nee ik denk niet dat dat helpt, dan trekt hij die ander ook gewoon mee. Dan breng ik nog meer mensen in gevaar, dat doe ik liever niet.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:44

Hackamore!

Ik had precies hetzelfde met mijn pony. Pakte het bit vast en scheurde er met 220 km p/u vantussen.

Ik moest van de DA om medische redenen met hackamore gaan rijden en dit gaat ook buiten erg perfect!

Ik ben dus niet aan de hack gegaan vanwege het buitenrijden, maar hij kan wel functioneren als noodrem

Jaja, vast geen goed advies, maar het werkt echt

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:39

M1chelle ik denk dat het wel een idee is wat Urielle zegt, je kan het op z'n minst proberen

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:44

Sfiejj schreef:
M1chelle ik denk dat het wel een idee is wat Urielle zegt, je kan het op z'n minst proberen

Het probleem zit um voornamelijk in de galop als ik het goed begrijp, hou jij paar eens een paard bij op de fiets met een stevige galop. Daat lijkt me niet echt een goed idee eigenlijk.

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:40

Qimm schreef:
Sfiejj schreef:

Het probleem zit um voornamelijk in de galop als ik het goed begrijp, hou jij paar eens een paard bij op de fiets met een stevige galop. Daat lijkt me niet echt een goed idee eigenlijk.

Inderdaad, écht NIET doen hoor! Überhaubt never nooit met een fiets ernaast rijden en de fietser het paard aan een longeerlijn nemen oid, ik heb zelf pas geleden moeten ervaren wat voor vreselijke ongelukken daarvan kunnen komen
Dan zou ik er nog eeder iemand (een sterk & stevig persoon) naast laten lopen met een hengstenketting en hem op die manier corrigeren en tegenhouden. Maar dan ook echt alleen als je het idee hebt dat hij dan terug te nemen is al iemand ernaast loopt (omdat je zegt dat hij aan de hand wel braaf is), anders moet je het risico gewoon niet nemen dat hij aan de kletter gaat met iemand ernaast

M1chelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 22:58

Ik ga die hackamore wel proberen, iemand bij ons op stal heeft die. Maar ik heb eerlijk gezegt weinig hoop dat er nog iets zal werken, dat paard is gewoon zo verzot op rennen, ik betwijfel of ik hem zover krijg dat hij wil luisteren. Ik vind het echt zonde want het is verder echt een top paardje, maar mijn hele plezier in rijden is weg, het is gewoon niet verantwoord om met hem naar buiten te gaan. Ik hoop dat er nog meer opties komen, want ik weet verder niks meer. Ik zit wel richting kruiden te denken, is er iemand die daar ervaring mee heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:07

M1chelle, als je met de hackamore hebt gereden kun je mij daarna een pb sturen? ben nl. erg benieuwd hoe dat is gegaan.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:14

Hmm..lastige situatie.Ik heb ook een volbloed die erg fris staat ( om niet te zeggen,vrij moeilijk te rijden is) en na een tijd had ik ook geenz in meer om met hem te rijden..dit is echt iets waar je samen door moet,want je plezier in het rijden verliezen is natuurlijk geen oplossing..ik zou inderdaad een ervaren instructeur of instructrice onder de arm nemen en mss om tips vragen.Zo is het bij mij ook..niet meer alleen buiten gaan totdat die luistert want andersis het levensgevaarlijk (mijn oom is ooit alleen gaan buiten rijden met zo'n paardje en is met z'n hoofd tegen een rots geknalt ..door de cap heen en bewusteloos..niemand merkte het totdat het paard alleen terug kwam aandraven..grote zoektocht enzo..maar enfin da's een ander verhaal.

Als je nu een vriendin meeneemt op de fiets..doet 'ie het dan ook? terwijl jij erop zit en zij er rustig naast fietst..of andere paarden erbij zijn? Zorg in ieder geval dat er altijd iemand bij is..voel je je veel zekerder en kan iemand hulp halen moest er iets gebeuren.

Verder..inderdaad oefenen met tempowisselingen in de galop..ga je hem beter van onder controle hebben ( sukkelgalopje naar goed voorwaarts,naar middengalop etc.) in de bak natuurlijk eerst oefenen en dan rustig buiten

Weet ook niet waar je galopeerd buiten ,maar ik zou grote open vlaktes even vermeiden..dan denkt 'ie alleen maar nog meer vrijheid te hebben en da's niet de bedoeling

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 03:43

Bij mij werkt de hackamore echt perfect! Het bit pakte hij altijd vast en dan gingen we in rengalop (het liefst bokkend) de weg en al over.

Met een hackamore kan ik gewoon een handgelopje doen buiten.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:15

ik heb geen ervaring met een hackamore en helemaal geen verstand ervan. Wat is de werking hiervan? Werkt het dan zo scherp??

M1chelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 22:32

Oke, nieuw probleem: Ik durf niet met de hackamore te rijden! Het schijnt dat je daarmee de neus van je paard kan breken?! En aangezien ik bij mijn tinkertje meestal redelijk veel kracht moet zetten, vind ik het risico te groot. Ik heb nu gemailt naar een holistische paardentrainer, misschien dat dat iets oplevert. Maar er blijft steeds minder over om nog te proberen. Mensen, help! Ik wil mijn paardje niet kwijt, maar als het zo doorgaat, gaat dat wel gebeuren...

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:05

Hoi, wat een TOESTANDDDD... het is idd heel jammer te horen dat je steeds minder opties overhoudt.
Misschien eerst losgooien, dan uurtje rijden (veel overgangen) en dan met een groep naar buiten. 1e paar x gewoon alleen stappen en weer naar huis, na een paar keer wellicht een drafje...weer naar huis, en zo't proberen op te bouwen want als ik't zo allemaal lees zal je, als je echt van je paardje houdt (wat wel 't geval is geloof ik), je er best wat tijd in gaan moeten steken.
Ik hoop ieder geval dat't lukt en dat je je paardje hier niet voor zal moeten verkopen, maar hou wel je eigen veiligheid en die van je paard in de gaten.

groetjes en veel suc6.

Mariska

M1chelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 17:36

Tijd gaat er zeker in zitten ja! Ik heb nou geprobeerd om hem eerst heel moe te maken, en daarna naar buiten te gaan. Ik heb hem een kwartier los laten rennen in de bak, daarna een uur intensief dressuur gereden in de bak en toen een rondje buiten. Na 5 minuten was hij weer zo fit als toen ik hem van stal afhaalde, en er was wederom geen land mee te bezeilen. Echt heel vervelend, en pijnlijk aan je handen. Als ik buitenrijd, rijd ik sowieso al met passoa-bit (op scherpste ringetje) en martinggaal, handschoenen en uiteraard een cap. Met andere paarden erbij is hij iets braver, dus áls ik naar buiten ga, ga ik in ieder geval niet alleen. Verder probeer ik zoveel mogelijk goed in de bak te rijden, veel overgangen nog, en met losgooien stemcommando 'ho' extra oefenen. Ook met longlinen oefen ik het inhouden/halthouden, maar buiten lijkt het nog geen effect te hebben. Ik ga wel waarschijnlijk leskrijgen van een holistische paardentrainster (www.pyriet.com), en hopelijk kan zij mij helpen. Zij zegt dat er een reden moet zijn dat hij zo doet, dus ik ben erg benieuwd naar die reden!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:43

Super dat je hulp krijgt, en dat je je er toch voor inzet om het probleem op te lossen

Ik vind dat je op een goede manier te werk gaat, sowieso een cap op en niet alleen naar buiten, heel verstandig! Hopelijk kan die holistische paardentrainster je op weg helpen dit probleem op te lossen en kun je over een tijdje probleemsloos met je paardje naar buiten!
Ik wens je in ieder geval heel veel succes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:15

Wat doe je als je buiten rijdt ga je alleen stappen of draaf je ook en galopeer je ook?En wat voor reaktie geeft je paard daar op.Ik kan me voorstellen dat als je alleen stapt je je paard beter bij je kan houden en zo ook weer vertrouwen in je paard kan krijgen maar hij ook in jouw.Als je gaat draven en galoperen is de stap naar racen zo veel makkelijker.Maar goed mss stap je ook alleen maar dan vind ik het wel een heel lastig probleem.Onze draver wil ook altijd maar snel maar als we stappen blijft ze wel bij je en we bouwen het steeds een stukje op dus steeds een stukje langer draven maar als ze weer gaat versnelen direct weer naar stap terug en proberen we het later nog eens.

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:09

Als ik't zo hoor doe je toch wel alles goed om je paardje onder controle te krijgen buiten, nou is't natuurlijk op dit moment ook wat waaierig buiten en al die bladeren op de grond, tja sommige paarden trekken dat iets minder. Maar ik denk dat je op de goede weg zit en buiten gewoon maar moet stappen en als dat eenmaal goed gaat draven etc. etc. hoop ook dat die trainster je wat verder kan helpen en voor de rest... tijd tijd tijd, geduld is een schone zaak en 't blijkt telkens weer.
Mariska

M1chelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 22:26

Gisteren en vandaag heb ik voor het eerst sinds 2 weken weer buiten gereden..Passoa bit op scherpste ringetje en martingaal..Gisteren was ik alleen, en heb ik gestapt en gedraafd. Hij wilde wel harder, en als ik een stukje ging stappen ging hij dribbelen, maar over het algemeen liep hij best braaf. Vandaag ging het echter minder goed. Was met een vriendin naar buiten gegaan (meestal is hij met een ander paard braaf) en hij wilde alleen maar hard toen we gingen draven, was blij met m'n handschoenen maar had toch nog kramp in mijn handen. Met stappen verder liep hij continu te trekken en dribbelen, en als hij ergens moest stoppen (bij oversteken van een weg bijv.) ging hij achteruit lopen, draaien en soms zelfs wegspringen. Het paard van die vriendin van mij ging er ineens vandoor, en ik kon de mijne met moeite tegenhouden door hem een tuin in te sturen, Gelukkig had m´n vriendin haar paard zo weer terug, en kon ik (met grote moeite rustig) naar haar toe "stappen". Niet zo'n succes dus. Nu wees een andere vriendin mij op een site die de one-rein stop uitlegt, een noodrem voor als je paard niet luistert naar de gewone rem. Dit is natuurlijk pefect voor mij, dus dat is wat ik nu ga proberen. Voor geïnteresseerden: http://www.paardnatuurlijk.be/weetjes/index.htm en dan links in de balk naar one-rein stop. Met Peggy Schöner (holistische paardentrainer) heb ik nog niks afgesproken, maar overweeg wel lessen van haar. Ik hou jullie op de hoogte in ieder geval.

Groetjes, Michelle

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:54

Het is heel vervelend wanneer je paard niet naar je wil luisteren tijdens een buitenrit. Is dit gedrag plotseling, of heeft hij dit altijd al gedaan?
Pakt hij het bit vast en steekt hij zijn hoofd in de lucht? Als hij het bit vast pakt kun je een rollertrens proberen en als hij zijn hoofd in de lucht gooit een thiedemanteugel. En probeer dan gewoon alleen maar te stappen totdat dat echt goed gaat en dan 10 meter draven, weer terug tijdje stappen en weer een klein stukje draven. Maar eerst de stap onder controle zien te krijgen. Succes!