Vraag over aantikken van achterbeen tegen voorbeen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Vraag over aantikken van achterbeen tegen voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 13:32

Hee..

Ik zat laatst bij de les te kijken op stal en viel me op dat het paard meerdere malen met zijn achter hoef het voorbeen tegen de kogelbeschermer aantikte. Je hoorde dit ook duidelijk..

Hoe is dit te verklaren? Het paard liep lekker ruim en actief.. Maar lijkt dan dat achterbeen goed wegzet maar voorbeen te sloom is? Of maak ik er nu helemaal zooitje van

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:45

Het betekend idd dat het paard het achterbeen er ver onder zet. Of het voorbeen te sloom is of de ruiter het paard niet voldoende opricht kun je zo niet beoordelen, daar moet je het paard voor zien lopen. Iig wel goed dat ze beenbeschermers/kogelbeschermers/peesjes omheeft, als het paard zich met zijn achterbenen voor op de pijn aan kan tikken kun je heel vervelende en langdurige blessures krijgen.

Antoinette

Re: Vraag over aantikken van achterbeen tegen voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:17

Even met je hoefsmid overleggen, die zal hier waarschijnlijk iets aan kunnen doen voor je door middel van anders bekappen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:26

Ze zat bij een les te kijken, denk niet dat ze veel invloed heeft op de keuze en de manier van bekappen door de smid...

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:36

Oh ja, had wel gelezen dat ze bij een les had gekeken, maar het was niet doorgedrongen (en dat het dus niet om haar paard gaat)

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 16:38

Hihi ging daar inderdaad niet om Maar bedankt voor de uitleg

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:40

Ach, weet je gelijk wat je er aan kan laten doen

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:32

Die paarden zijn meestal gewoon veel te lui/kort van voor, waardoor het achterbeen tegen het voorbeen aantikt. Dit houdt niet gelijk in dat het paard een super actief achterbeen heeft ,maar vaak gewoon een te lui voorbeengebruik. Aangezien zij, niet fout bedoeld, vaak maar wat rondgestuurd worden, worden zij ook niet op de achterhand gezet. Doordat dit niet gebeurd, zal het voorbeen ook niet meer uit de schouder komen en zal het aantikken ook niet verminderen!

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 19:49

Dus in feite zou het paard op de voorhand moeten lopen om aan te tikken? Of in elk geval de kans om aan te tikken vergroten?

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:51

Megantjuh schreef:
Dus in feite zou het paard op de voorhand moeten lopen om aan te tikken? Of in elk geval de kans om aan te tikken vergroten?

Een paard moet juist niet aantikken, dus hij moet meer op het achterbeen (achterhand komen). Hierdoor gaat een paard meer zitten, komt het voorbeen meer uit de schouder en zal het aantikken verminderen...

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 23:15

Nee begrijp ik, maar ik bedoel dat een paard dus alleen aan kan tikken als het op de voorhand loopt?

hetismij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:22

Megantjuh schreef:
Nee begrijp ik, maar ik bedoel dat een paard dus alleen aan kan tikken als het op de voorhand loopt?

nee dat hoeft niet perse, het is alleen dat het achterbeen te snel is voor het voorbeen, dus dan moet je het voorbeen sneller maken via overgangen enzo, maar je paard hoeft niet perse op de voorhand te lopen volges mij