tactmatisch drijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imre_Drup

tactmatisch drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 21:55

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe intructrice, en zij leert ons nu het tactmatisch drijven. Nu heb ik altijd geleerd om gewoon met beide benen tegelijk te drijven. Mijn pony is dat nu ook gewend, dus ik ben bang dat hij hiervan in de war raakt. Kan iemand mij vertellen wat beter is en waarom?

Issy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:02

Als je altijd op dezelfde wijze aandrijft, met twee benen tegelijk, is de kans dat je pony of paard afstompt, waardoor het geen goede reactie geeft op jouw aandrijven. Het heet niet voor niks een beenhulp, dit houdt in dat jouw beenhulp het paard ondersteund, aangeeft en corrigeert. Dan kan het dus nooit zo zijn dat je iedere keer dezelfde beweging maakt met beide benen gedurende de hele rijles. Tactmatig drijcven ondersteund jouw paard meer, waardoor jouw paard sneller kan schakelen, beter zijn voeten neerzet, zijn benen meer kan dragen, zijn schouder makkelijker voor kan brengen (indien gewenst).
Jouw paard zal het dus niet zien als verwarrend iets, maar t voelt op den duur veel prettiger je snapt elkaar beter! jouw benen zijn een comminicatiemiddel naar jouw paard.

Imre_Drup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 22:51

Oke, heel erg bedankt voor de uitleg!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 00:04

mmm, ik persoonlijk houdt niet zo van 'constante' hulpen zonder direct gewenste reactie. Dus drijven zonder dat er iets (groots) gebeurt. Als mijn paard loopt (of dat nu stap, draf of galop is): dat moet hij zelf blijven doen, daarin help ik hem niet. Dus tussendoor geef ik geen been. Been geef ik als ik meer activiteit wil (dus naar een andere gang of tempo omhoog). Dan weer been los. Zo probeer ik zo duidelijk mogelijk te zijn en krijg ik mijn paard steeds beter aan mijn hulpen. Hulpen die 'constant' aanwezig zijn, stompen in mijn ogen af en zijn ook overbodig. Maar dat is mijn manier, en er zijn meer wegen die naar Rome leiden!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 00:43

Toch sluit ik me bij Renes aan
Ook ik ben er voor je paard zo te trainen dat hij zelf het tempo en de activiteit onderhoudt zodat je uiteindelijk alleen been hoeft te geven zodra je iets wilt veranderen.
En verder alleen het been er wakend aan maar niet inwerken wanneer niet nodig.
Dus ja, ik ben het met Renes eens

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 01:07

Urielle schreef:
Toch sluit ik me bij Renes aan
Ook ik ben er voor je paard zo te trainen dat hij zelf het tempo en de activiteit onderhoudt zodat je uiteindelijk alleen been hoeft te geven zodra je iets wilt veranderen.
En verder alleen het been er wakend aan maar niet inwerken wanneer niet nodig.
Dus ja, ik ben het met Renes eens

En ook ik ben het met Renes en Urielle eens.
Als je constant tactmatisch zit aan te drijven is dat DE manier om je pony ONGEVOELIG voor je been te maken.

MAAR ik heb ooit van een topruiter gehoord dat aansporen omdat je bijvoorbeeld wil dat je paard zijn achterbeen meer onder de massa zet, alleen zin heeft op het moment dat het been van de grond is. Alleen op dat moment kan hij zijn been nog verder naar voren brengen. Op het moment dat het been aan de grond is lukt dat niet. Dus heeft het ook geen zin om aan de kant waar het been op de grond staat aan te drijven. Dus heeft aandrijven met beide benen tegelijk
eigenlijk geen zin. Tactmatisch aandrijven zou dus beter. Maar alleen wanneer het nodig is een keer aandrijven en dus niet konstant.

Vind het verhaal van die topruiter eigenlijk wel logisch.
Maar omdat ik hetzelf nogal moeilijk vind om te voelen wanneer het paard precies zijn been in de lucht heeft pas ik het dus zelf niet toe.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:10

Maar aan de andere kant, als je met je been drijft, geeft dat een reactie in de wervelkolom, die gaat inbuigen. Geef je nu aan 2 kanten een hulp, kan de wervelkolom niet opzij, en zal dus omhoog gaan. Daardoor ontstaat er weer meer ruimte "onder het paard" en kan ie daardoor ook beter ondertreden. Als je het op deze manier bekijkt, betekend dat dus eigelijk dat als je om en om drijft, je nooit dit gewenste effect zou bereiken. (omdat de wervelkolom alleen maar links en rechts gaat, ipv omhoog)
Vind dit altijd een lastig onderwerp....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:18

Nu je dat zegt, bedenk ik wat anders: hoe onderscheid je voor een paard de hulp voorwaarts en de eenzijdige kuithulp om opzij te gaan of zich hol te maken voor dat been? Ik heb best wel momenten dat een paard 'gezellig' tegen mijn binnenbeen aan komt hangen en ik hem daarvoor even opzij moet tikken. Hoe hou je die hulpen nog uit elkaar?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:26

Citaat:
Vind het verhaal van die topruiter eigenlijk wel logisch.
Maar omdat ik hetzelf nogal moeilijk vind om te voelen wanneer het paard precies zijn been in de lucht heeft pas ik het dus zelf niet toe.

Een simpel trucje om te weten hoe en wanneer je tact matig been geeft; linker schouder achter, linker kuitdruk, rechter schouder naar achter rechter kuit. Op het moment dat de schouder naar achter is, komt het achterbeen onder de massa.

Gewoon even iemand in de bak zetten die voor jou kijkt wanneer de schouder naar achteren gaat en die persoon links, rechts, links rechts enz laten zeggen. Om het te leren voelen af en toe de ogen sluiten.

Over de de hoeveelheid druk die je geeft met de verschillende hulpen, dus voor het wijken en dergelijke, vaak is je been net op een iets andere plek en afhankelijk van wat je wilt geef je meer of minder druk. Het is vaak gevoelswerk en de juiste timing.

Basis is dat je paard vlot aan de hulpen staat, als hij dat is wordt het voor beiden makkelijker.

(Ik weet het, het staat er zo simpel, maar de praktijk kan soms zoooo tegen vallen)

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:31

Urielle schreef:
Nu je dat zegt, bedenk ik wat anders: hoe onderscheid je voor een paard de hulp voorwaarts en de eenzijdige kuithulp om opzij te gaan of zich hol te maken voor dat been? Ik heb best wel momenten dat een paard 'gezellig' tegen mijn binnenbeen aan komt hangen en ik hem daarvoor even opzij moet tikken. Hoe hou je die hulpen nog uit elkaar?

Ik weet wat je bedoelt, maar ik kan het niet duidelijk uitleggen. Als je voor me zou staan zou ik gaan lopen als een paard en op die manier proberen te verduidelijken.

Maar als je het gevoel hebt dat het paard zijn ribbenkast groot maakt en je voelt je kont omhoog gaan, dan ben je absoluut bij het punt dat je wilt bereiken. Dan is hij super scherp aan het been en heel licht te rijden. Je voelt je paard groeien op zo'n moment, het rechtop zitten gaat als vanzelf.

Issy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:47

tacmatische drijven behoeft helemaal niet constant drijven te zijn.9juist liever niet) tenzij je dat afgestompte paard wilt.

Het geven van beenhulp is per paard toch wat verschillend. ik rij nu een jong paard waarbij ik overdreven en grote hulp geef, die uiteindelijk steeds verfijnder moet gaan worden. laatst stapte ik op een gevorderd paard, gaf een te grote beenhulp bij het aanspringen van galop en zat aan de andere kant van de bak (doe je ook maar 1 keer).

Het plakken van een paard aan je binnenbeen is altijd een lastige. ik vang dit op door mijn buitenbeen stelliger te gebruiken, en haal mijn binnenbeen meer van het paard, maar heb ook weleens een paard gereden die ik juist met dit binnenbeen wat moest corrigeren.

Een goed instructeur kan samen met je kijken welk beenhulpen en andere hulpen het beste bij jou en je paard passen, en in welke mate je deze moet gebruiken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:41

er is dus bij het systeem van tactmatig drijven geen vaste manier om een paard van je binnenbeen af te halen, als ik het goed begrijp?

Of maak je verschil voor je paard in beenligging, intensiteit van de hulp??

Ik vind dit trouwens echt een interessant topic.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:02

Interessant topic idd !
Lees ook ff mee

Lotti

Re: tactmatisch drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:22

Het doel van tactmatisch drijven is bij mij het activeren van het achterbeen , dit door de knieen aan het zadel te houden en kleine hulpen te geven ..wanneer je dat doet is inderdaad als het achterbeen van de grond is..na een tijd voel je dit vanzelf aan.Ik zorg in mijn overgangen altijd dat ik goed met zit werk..en om een overgang van bijvoorbeeld stap naar draf te maken hou ik mijn hulp aan of geef ik 2 keer na elkaar een hulp (snel na elkaar) waarbij ik iets meer vrijheid geef,dus de handen iets open zonder dat het paard zijn aanleuning verliest.terwijl ik dan in draf aan het rijden ben geef ik inderdaad beenhulp..het ligt er maar aan op welke manier je dit geeft of het het paard afstompt of niet.wil jij in een hoek je paard gebogen aan het been krijgen geef ik een heel klein beetje binnestelling en een duidelijkere hulp dan terwijl ik gewoon rij op de hoefslag. Het is moeilijk uit te leggen..je moet er wat gevoel voor krijgen..in ieder geval weten de paarden waarmee ik rij goed het verschil tussen een hulp om een overgang te maken en die om het achterbeen te activeren.

Je moet niet blijven schoppen natuurlijk ( zoiezo is dat geen optie) maar verfijnd worden met je been..daar draait het namelijk om.Dit kan ook..maar moet je gewoon voor oefenen.Gaat tijd insteken.

Ik ben niet zo'n fan van meer binnebeen dan buitenbeen te geven..paard moet recht op zijn vier benen lopen .Alleen bij het maken van een wending eventueel wat meer binnebeen geven..als je paard tegen je been plakt correct zijn en 1 keer goede en duidelijke hulp geven dan de hele tijd.