rijden met een hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

rijden met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 20:15

Kan er mij iemand tips geven om met een hengst te rijden???
Het is een shire. Hij is wel goed geleerd dus normaal mag het geen probleem maken. Maar alle tips zijn welkom!!!

Bedankt!!!

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:29

Hengsten letten het liefst veel op hun omgeving, probeer altijd zijn aandacht bij jou te houden.
Het licht verder erg aan het karkter van het paard.
Zelf rijd ik af en toe een erg lieve hengst, heb ik 1 x een incident mee gehad. Hij viel de ruin aan die ineens naast hem kwam lopen, voornamelijk omdat er een hengstige merrie voor ons liep. Daar heb ik wat van geleerd. Maar het is misschien niet een situatie die je vaak tegen komt

Inèske

Re: rijden met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 20:34

Wel het is een dekhengst, verder zijn er ook nog de andere hengsten. Maar deze zijn nog niet geleerd. Dus om te rijden zal ik altijd alleen zijn.
De merries staan wel in de weide ernaast. Denk je dat dit een probleem zal maken???

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:20

Uhm wees iig zeker van je zaak voordat je erop gaat zitten. Als hij merkt dat jij ook maar ietsje bang van hem bent of onzeker voelt, merken ze dat heeel snel, en er zijn er dan, die er dan misbruik van maken... Dus ben zeker van je zaak voordat je erop kruipt! Ga niet af zitten wachten wat hij zal doen, maar rijden! Idd bezighouden en zorgen dat ie op jou let en niet op zn omgeving. Ook aan de hand dient hij op jou te letten en respect voor je te hebben!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:32

Hou hem bezig, zorg dat ie iedere seconde met zijn hoofd bij jou is, rij bevoorbeeld veel wendingen en overgangen en als je een stukje rechtuit gaat en je denkt dat zijn aandacht naar de merries in de wei zal gaan dwalen beweeg dan je teugel even of geef er een kneepje in, op deze manieren weet hij steeds dat jij op zijn rug zit, want dat zijn veel hengsten nogal snel vergeten. Zorgen dat hij zijn hoofd wel bij de les moet houden is dus de oplossing anders neemt ie een loopje met je

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:07

hou hem zeker goed bezig, geef hem absoluut rechtvaardig op z'n kop als hij iets verkeerd doet, want als je hem onnodig iets doet wordt het alleen erger! heel consequent rijden met een hengst!

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:28

niet gespannen erop zitten van o-o, daar kan hij schrikken, daar kan hij wegspringen, nee gewoon relaxt en de omgeving beetje in de gaten houden. Verschilt erg per hengst, maar ze zullen wel weten wat ze doen... Wees eerlijk, mep hem niet om een pasje mis, hengsten zijn daar zeer gevoelig aan en zullen zich niet zomaar laten doen.
en bij een shirehengst heb je dan een dubbel groot probleem, ook al zijn het zeer zachtaardige paarden

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 16:22

Het zijn inderdaad zachtaardige dieren, een shire.

Ik heb al redelijk veel met de hengst gewerkt in de longeerpiste, ik heb hem al veel geborsteld, gelongeerd, met bijzetteugels werken, ed

Als ik heb van zijn weide naar de longeerpiste breng, dan wil hij altijd sneller lopen dan dat ik zelf wil. Dan draai ik een rondje. Velen zeggen dat ik dat niet mag doen. Ik moet volgens hen rechtstreeks naar m'n doel gaan. Maar ik ben bang dat ik hem zo kwijt geraak. Wat klopt er hier van???

Want met hengsten heb ik niet veel ervaring, maar de eigenaar wil dat ik er zo graag mee rij...
Bang ben ik niet. Het is een lievert van een hengst. Van een borstelbeurt kan hij zo genieten. Zijn oogjes vallen dan toe terwijl ik bezig ben. En als ik aan zijn hoofd begin, dat is het kersje op de taart. Hij zou extra duwen zodat ik elk plekje meepak.
Het borstelen doe ik ook in de longeerpiste. Soms eens in zijn weide, maar niet vaak, omdat ik vind dat dat zijn plekje is.

Nog iemand tips???

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:30

ne wat de rest zegt hou hem in de gaten en zorg vooral dat hij jou in de gaten blijft houden.
Dominant gedrag vooral niet accepteren.
En een beetje lastige hengst zal jou altijd uitproberen.
Ik heb zelf een ruin maar is zijn hoofdje nog op en top hengst vooral als er een hengstige merrie bij staat.
Maar als jij zorgt dat hij respect voor je heeft dan gaan ze door het vuur voor je
veel succes en plezier natuurlijk.
Oja nog een tip als hij vervelend doet laat hem maar achteruit lopen een heel stuk daar hebben ze een hekel aan en dat is een teken dat jij de baas bent en hij niet.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:43

ik rij ook op een hengst en die is zeer snel afgeleid, maar probeer net zoals eerder verteld hem aan t werk te zetten,
en ik heb die van mij inmiddels al aardig aan t verstand gepeuterd dat als ie even de hengst wil uithangen hij het maar in zijn vrije tijd doet, en als ik een bestraffend geluid maak of zeg PAS OP !! dan weet ie wel hoe laat t is.
ik had eerst ook de handen vol aan hem, maar ik heb m een keer flink op zn flikker gegeven, en het klinkt heel cru, maar t heeft geholpen, want hij heeft nu tenminste respect voor me.
jouw hengst kan natuurlijk superlief zijn en misschien valt het mee, maar het blijven dieren, met een heel erg dierlijk instinct, hou ze dus altijd in de gaten, want ALLES KAN !!

veel succes verder !!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:20

Tja een hengst en dan nog een shire....waar begin je aan? Niet omdat een Shire nou zo vervelend is, maar het zijn kolossale beesten en ik weet niet hoe groot jij bent. Een flinke bok en je wordt gelanceerd...

Een hengst is een potentiele moordenaar, en dat moet je altijd voor ogen houden. Het gaat heel lang goed, tot je een aanvaring met hem krijgt, er een merrie of een ander dier bij komt kijken, of je je aandacht laat verslappen. Je moet in omgang met een hengst ogen in je voor en achterhoofd hebben. Het feit dat je al problemen hebt met het lopen naar de roundpen, laat al zien dan je de baas niet bent.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-10-05 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:22

Blijf zelf heel kalm en zelfzeker.Het verschilt van hengst tot hengst maar ze zijn vrij snel vergeten dat je op hun rug zit en tamelijk snel afgeleid.Met een hengst moet je consequent zijn..geef je een vinger toe dan grijpen ze je hele hand.Als je nog maar iets bang bent zou ik nog even wachten met het rijden.Ze voelen dit namelijk zeer snel aan.Een hengst gaat ook sneller zeggen : oh,jij pakt me aan? foert dan. Misschien test hij je uit in het begin,misschien niet..een hengst is in mijn ogen ook nog steeds een paard,wel 1 waar je veel alerter op moet zitten en toch goed voor moet kunnen rijden..maar een paard.Ga je toegeven dan heb je een probleem.Als de hengsten waar ik mee omga sneller lopen dan mij draai ik ook wel is een rondje..echter beter is even blijven staan en hem er op attent maken dat jij er nog bent en wel de baas blijft.

Je weet natuurlijk niet hoe hij zal zijn met rijden,maar shires zijn idd heel erg lieve dieren in het hoofd..dus ik zou je niet teveel zorgen maken.

Veel mensen geven hengsten een slechte naam..ik zeg : weet waar je mee bezig bent,hou hem bij je en alert en dan zijn ze niet zo anders met rijden..je voelt wel dat je echt op een paard zit om het zo te zeggen ,maar het is niet dat het rijden anders word.

ik hoop dat je er wat aan hebt,als je problemen of vragen hebt mag je altijd PM'en =)

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:31

Ik hoor vaak van de erg ervaren mensen dat je meer problemen met merries kan hebben dan met hengsten.
Maar goed iedere hengst is anders maar consequent zijn is het voornaamste dan kan het goed gaan.