vervelende eigenschappen eruit krijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

vervelende eigenschappen eruit krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 20:10

Ik heb sinds een aantal maanden een verzorgpaard die over een maandje van mij wordt.
Ik ben van plan de dressuur met haar op te pakken, iets wat al jaren niet meer met haar is gedaan. Ze is wel M ingereden (heeft vroeger ook wedstrijden gelopen) maar daarna heeft de huidige eigenaresse haar gekocht en vervolgens alleen maar recreatief met haar gereden (en volgens mij op de verkeerde manier).
Nusanna is heel erg hard in haar mond. Ik heb hier dat topic al over gelezen, maar daar stonden tips in die ik al bij haar uitgeprobeerd heb die niet werken. Ik kan haar wel op mijn zit gaan rijden, maar daar dendert ze dwars doorheen, ze gaat alleen maar harder lopen. Ze reageert totaal niet op mijn handen, als ik zelfs maar even de teugels oppak dan trekt ze ze al weer snoeihard uit mijn handen. Als zij er vandoor schiet kan ik doen en laten wat ik wil (trekken, los, trekken, los) maar het werkt gewoon niet. Zodra ik nog maar aan de teugels zit, en ik ben trouwens heel zacht in de hand, komt er protest, ook vaak dmv kantelen.
Een ander probleem is het rare tikje van haar, wat denk ik helemaal te maken heeft met dat hard zijn in de mond. Ze probeert constant haar tong over het bit te leggen. Ze heeft op dit moment een bit met tonglepel maar dan nog is ze dat aan het proberen. Als er geen sperriempje op haar hoofdstel zit, is ze amper te rijden omdat ze dan continu bezig is om haar tong proberen over het bit te krijgen. (Doet mond wagenwijd open etc.). Dat proberen gaat altijd samen met het kantelen van het hoofd.

Ze is pas (half jaar geleden) nagekeken door de paardentandarts en die heeft haken verwijderd dus ik denk niet dat het daar aan kan liggen. Toch laat ik hem misschien nog een keer even langskomen voor de zekerheid, want dit is echt geen normaal gedrag voor een paard.

Hebben jullie tips voor me, wat ik tegen dat mond-probleem kan doen, en dan met name dat ze zo hard is in de mond? Ik heb het ook al geprobeerd dmv haar actiever te rijden, maar dan is het net een bommetje die niet meer te houden is, ik krijg haar dan ècht niet meer op de "zachte" manier terug.

Dankje voor het lezen van mn lange verhaal en ik hoop dat jullie tips hebben

ps: instructie is op dit moment niet mogelijk voor mij. Ik rijd haar in de bak van een instructrice die niet wil hebben dat er andere instructeurs langskomen en ik heb slechte verhalen over haar gehoord dus van haar wil ik geen les.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:29

Ik zou eerst laten controleren of er lichamelijks niks aan de hand is. Verder zou proberen volkomen uit haar mond te blijven en proberen haar met zit en gewicht en been te rijden. Probeer haar ontspannen te krijgen en vergeet de voorkant gewoon ff. Houdt de training leuk en afwisselend. En misschien kan een ander bitje helpen?

Kims

Re: vervelende eigenschappen eruit krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 20:45

hoi liesje,

Het probleem is dat als ik uit haar mond blijf, zij boven haar tempo gaat lopen. In de stap gaat ze naar de draf, en in de draf gaat ze in galop als ik er niks aan doe. Ik ben geleerd zo'n beetje alleen op mijn zit te rijden, en dit doe ik dus ook standaard, maar bij haar is dit niet voldoende, zij gaat ècht heel hard lopen. Ik heb dit proberen te voorkomen dmv voltes maar zelfs de voltes raffelt ze af om maar weer zo snel mogelijk verder te gaan.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:29

Dan zou ik zeggen, zet haar maar eens lekker voorwaarts.. ze wordt vanzelf moe! Gewoon ff heel veel geduld hebben en evt heel zachtjes kneden, maar zeker niet terug gaan trekken! Is ze ook heel gespannen dan of loopt ze gewoon meer te klieren? Als ze gespannen is probeer je gewoon een liedje te gaan zingen en lekker onder het tempo te gaan lichtrijden.
Misschien kan je eens kijken wat ze doet als je het bit een gaatje hoger of lager hangt of kijken of een thiedeman teugel helpt (als ze haar hoofd omhoog gooit)
Als ze lekker nageeflijk gaat lopen zal het vast minder worden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:29

Kipje, mag ik je een offtopic-vraag stellen?
Als ik het goed begrijp neem jij dit paard over een maand over? Waarom dan? Waarom koop je niet gewoon een paard dat gewoon lekker te rijden is?

Demini

Re: vervelende eigenschappen eruit krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:51

Het probleem bij je paard zit hem volgens mij in haar rug. Dat zij haar mond wagewijd open wilt doen om de tong over haar bit te willen doen, komt omdat ze haar rug vasthoud, op die manier probeert ze de druk van het bit te verleggen naar een plaats waar ze zich zwaarder op jouw hand kan maken zodat ze minder last heeft van haar rug.
Wat jij moet doen is de rug sterker maken, probeer haar op het begin niet actiever te maken, dat doet alleen maar meer pijn en werkt averechts.
Rijd jou paardje voorlopig maar eens een paar weekjes alleen maar lang en laag, dus een soort halsstrekken alleen dan proberen om haar neusje niet eruit te rijden maar liever net iets achter de loodlijn te houden. Dat ze dan harder gaat omdat jij minder in haar mond doet is logisch, laat haar maar lekker gaan, al gaat ze in galop, probeer haar gewoon in ieder gevaal laag te houden dan is het belangrijkste, bijna met haar neus over de grond als ze zover kan. Ze krijgt vanzelf door dat die houding heel prettig is voor haar rug en dan zal ze niet meer onder je vandaan lopen. Op dat moment gaat ze haar rug dus echt ontspannen, als jij haar een paar weekjes zo gereden hebt weet ik zeker dat ze een stuk makkelijker zal zijn. Het werkt natuurlijk niet om na een dag zo te rijden haar weer op te pakken, maar dat snap je hoopp ik zelf wel! Je moet bij haar echt zorgen dat ze haar rug gaat ontspannen op deze manier, dan zal ze een stuk lichter op je hand zijn!
Heb hetzelfde probleempje bij mijn paard gehad en ben toen bij een grand prix amazone gaan lessen die mij dit heeft aangeraden, na 2 weken was het hele probleem verholpen! Niet bij ieder paard zal het misschien zo snel gaan maar goed!
Pas als je haar zo laag kunt houden ga je haar iets meer activeren van achteren, reageert ze verkeerd op je been door haar hoofd omhoog te doen, dan activeer je haar met je stem, door bijvoorbeeld in het ritme van haar passen te klikken, dan wordt ze gemotiveerd om actief te draven!
Succes!

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:59

Sonja schreef:
Kipje, mag ik je een offtopic-vraag stellen?
Als ik het goed begrijp neem jij dit paard over een maand over? Waarom dan? Waarom koop je niet gewoon een paard dat gewoon lekker te rijden is?

Zelfde vraag er zijn heel veel paarden te koop. Deze ken je pas een paar maanden en zo te horen kun je niet echt lekker met haar rijden.
Weet je zeker dat je de komende jaren wil vastzitten aan dit paard?

Weet niet hoe je dit probleem kunt oplossen maar hoe meer je aan de mond zit hoe harder een paard vaak gaat lopen om te proberen onder het vervelende gevoel in zijn mond uit te komen.