verschil hulp überstreichen en hand volgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

verschil hulp überstreichen en hand volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:47

Verleden week had ik een logee met paard op bezoek dus je begrijpt dat we veel gesproken hebben over rijden. Ik vind het altijd nuttig om in de training even te controleren of je paard nog wel op eigen benen loopt door te uberstreichen. Bij deze 'oefening' breng je de hand naar voren over de manenkam en verbreek je eventjes het contact met de mond van het paard. Het paard moet dan hoofd en hals op dezelfde plek houden. Maar aan de andere kant hadden we het er over dat je een paard naar de hand toe moet rijden en dat hij netjes zijn hals uit moet schuiven wanneer je als ruiter toestaat.

Ik wilde graag weten hoe jullie dit verschil in hulpen voor hand volgen of hals strekken en überstreichen duidelijk maken aan je paard?

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:53

Ik wil zowieso dat mijn paarden constant in de aanleuning blijven tot ik iets anders vraag (lager of hoger ingesteld). Voor ik de hoofd-halshouding aan wil passen maak ik een korte ophouding met een lichte beenhulp zodat ze meer van achter doortreden en tegelijk de hand volgen.

Hoe doe je het zelf?

Goofy44

Re: verschil hulp überstreichen en hand volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:25

Bij het strekken van de hals houd je aanleuning. Je staat het paard toe de hals te strekken en het hoofd te laten zakken. Dat doe je in stapjes, je verbreekt niet de aanleuning.

Bij Überstreichen verbreek je de aanleuning tijdelijk, door zoals je aangeeft met beide handen naar voren te gaan over de manenkam. Op die manier kun je de zelfhouding van het paard controleren, waarbij Tempo, Tact en Houding van het paard niet mogen veranderen. Met je zit hoef je niets te doen. Deze toets doe je voornamelijk in draf en galop. Het paard mag hierbij met de neus iets verder voor de loodlijn komen. Deze toets duurt relatief kort 2-3 paardlengten.

Überstreichen naar binnen is ook een goede test om je paard te controleren. Het is geen oefening die in de dressuurproeven boekjes staat. Je laat het paard galopperen met stelling en buiging. Met alleen de binnenhand ga je iets naar voren (net als bij Überstreichen) en je klopt zachtjes op de binnenkant van de hals van het paard. Het paard moet nu in stelling en buiging doorgalopperen, ondanks het feit dat het contact met de binnenhand is verbroken.

Überstreichen (binnen) maakt onrustige paarden ook rustiger.

Suk6

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:34

In belgie staat ie toch echt wel in de proeven ... Dacht in de A6. Ik weet iig dat ik het moest doen en dat niet een van mij beste opgaves was.

Verstaan jullie trouwens onder uberstreichen 2 -3 passen je handen naar voren houden of 2-drie keer heen en weer bewegen(weet ik simpel gezegt , maar ben gewoon benieuwd wat jullie er onder verstaan...)Khad ze alletwee uitgevoerd in 2 proeven en er geen commentaar op gehad. Ik dacht zelf altijd het eerste maar zag er vele het op de tweede mannier doen en dan probeer je het zelf ook maar eens he.

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:56

wizewo schreef:
In belgie staat ie toch echt wel in de proeven ... Dacht in de A6. Ik weet iig dat ik het moest doen en dat niet een van mij beste opgaves was.

Verstaan jullie trouwens onder uberstreichen 2 -3 passen je handen naar voren houden of 2-drie keer heen en weer bewegen(weet ik simpel gezegt , maar ben gewoon benieuwd wat jullie er onder verstaan...)Khad ze alletwee uitgevoerd in 2 proeven en er geen commentaar op gehad. Ik dacht zelf altijd het eerste maar zag er vele het op de tweede mannier doen en dan probeer je het zelf ook maar eens he.

In België denk ik dat ze het "gewone" uberstreichen bedoelen, en niet het uberstreichen "naar binnen" zoals het hier genoemd wordt. In de proef staat dan "gedurende 2 a 3 paardenlengten over de manekam strijken (uberstreichen)" dus ik denk dat je echt wel moet "wrijven"...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:08

Nee, je moet gewoon je handen naar voren brengen over de manenkam, het 'echte' uberstreichen. Je eerste optie is goed Wizewo

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:04

Als ik mijn paard duidelijk wil maken dat hij mijn hand moet volgen of dat er een overgang volgt of een wending dan maak ik een halve ophouding, op het moment dat ik de halve ophouding geef weet hij dat er iets komen gaat en is hij dus ook in staat mijn hand te volgen naar beneden. Op het moment dat ik controleer of hij goed op eigen been loopt zet ik mijn hand naar voren zonder de halve ophouding eerst te maken. Vind het moeilijk om het zo uit te leggen, want de halve ophouding gaat bij mij eigenlijk vanzelf en ik denk er dus ook nooit over na van: nu halve ophouding en nu laat ik hem mijn hand volgen, eigenlijk gaat dat gewoon vanzelf al.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:25

Duidelijke uitleg Desire. Ik snap wel een beetje hoe jij dat doet. Zo te lezen doe jij het op soortgelijke wijze als Okkie.

@ Goofy; je verteld wel heel duidelijk wat het verschil is tussen uberstreichen en halsstrekken maar geef nu eens stap voor stap aan welke hulpen je geeft.

Ik gebruik zelf geen halve en hele ophoudingen in het rijden om mijn paard attend te maken dat er iets gaat komen. Als mijn paard in het gewenst tempo loopt [met drang naar voren] moet hij daar zo licht op het bit zijn dat ik zonder problemen beide handen naar voren kan brengen over de manenkam zodat er 2 waslijntjes naast zijn hals hangen. Hij moet daar zus zelf het tempo vasthouden en op zijn eigen benen lopen. Nu moet ik er eerlijk bij vertellen dat ik daar altijd naar streef en aan blijf werken. Een paar pasjes de verbinding verbreken lukt nog en op 1 teugel tegelijk is ook geen probleem maar een half rondje beide handen naar voren vind ik erg moeilijk
Als ik wil dat hij mijn hand volgt leg ik heel zacht een been aan waardoor hij iets actiever zal worden en mijn hand weer op zoekt.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:13

@ Jippie: het enige is de handen naar voren brengen op de manier die is aangegeven.

Bij het rijden maak ik gebruik van halve ophoudingen. Bij Überstreichen is geen halve ophouding nodig.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:48

Voor Überstreichen zijn geen hulpen nodig. Het enige is de handen naar voren brengen over de manenkam. Überstreichen op deze manier doe je alleen op een rechte lijn. Als je wel hulpen zou gebruiken voor deze oefening, valt het nut van deze oefening/test weg. Het doel is namelijk de tact, het tempo en de houding controleren, over een afstand van 2 - 3 paardlengten. (ongeveer 5-8 meter). Überstreichen komt uit de dressuur discipline waarbij bij het rijden normaal gesproken ook halve ophoudingen worden gebruikt. De halve ophoudingen blijven nu dus bewust ook achterwege.

GoldStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:54

wizewo schreef:

Dat zal waarschijnlijk alleen de oefening op een rechte lijn zijn. Dat is ook in andere landen onderdeel van dressuur proeven vanaf een bepaald niveau. "Übersteichen naar binnen", doe je op een gebogen lijn zoals een volte. Binnenhand naar voren een zachtjes kloppen op de hals van het paard. Het paard moet dan in dezelfde stelling en buiging als voor het "Überstreichen naar binnen" doorgaan.

Überstreichen is geen trainingsdoel, het is een test om te controleren of bepaalde trainingsarbeid goed is uitgevoerd.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:14

punt 11 van de A6-proef
11 C-X-C Cirkel (eenmaal rond)
aan de open cirkelzijde (+/- X) over de manenkam
strijken (überstreichen)

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:36

@Urielle - bedankt voor je reactie!
Voor mij is het nieuw dat de oefening op een grote volte ook in een proef zit. In training en bij instructie wordt het hier op rechte lijnen en op grote volte toegepast. Weer wat bijgeleerd. Bedankt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:48

Die Belgische proeven zijn gewoon vaag
Voor de Belgische proeven kun je trouwens kijken op
www.hipposdressuur.be
Wellicht dat er nog meer dingen instaan die anders zijn (zoals bijvoorbeeld op niveau 1 al een eenvoudige galopwissel )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:18

Voor uberstreichen doe ik eigenlijk helemaal niets. Geen ophoudingen of extra been, gewoon niks.

Voor hand volgen geen ik niet eens een halve ophouding, eigenlijk meer een kwart ophouding waarbij ik m'n hand een ietsiepietsie optil en dan laat ik haar onder iets meer beendruk hals en hoofd plaatsen danwel uitkauwen waar ik haar heen wil hebben.

Het wezenlijke verschil ligt voor mij dus in een soort van kwart-ophouding met been, en tussen niets anders doen dan alleen het contact verbreken.