steeds in de verkeerde galop(linksom)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

steeds in de verkeerde galop(linksom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:20

Ik heb al van alles geprobeerd, wat les erbij maar het wil gewoon niet lukken. Voel alles nu veel beter en merk wel gelijk het verschil als ze in de goeie galop zit.

Wat ze doet:
als we in de eerste hoek op de korte zijde aanspringen gaat ze over de buitenschouder de hoek door(weet niet hoe ik het uit moet leggen...net alsof ze een stapje zijwaarts doet) hierdoor springt ze met het buitenvoorbeen aan...
Ik heb al van alles geprobeerd, hoofd naar buiten houden en buitenbeen eraan houden maar dat lukt gewoon niet...ze gaat hierdoor alleen maar schever lopen in draf...
Ze is 4jaar en nu iets langer dan een half jaar onder het zadel. De galop rechtsom gaat altijd goed, bijde kanten galoppeerd ze ook netjes nagevelijk. Ze is goed aan het been, we oefenen vaak stap-galop ze is dan goed aan het been, ik kan haar makkelijk wat harder en zachter laten gaan zonder dat ze terug valt of iets te hard gaat.

Heeft iemand nog wat tips hoe ik haar goed aan kan laten springen?
aan de longeerlijn doet ze dit minder vaak...af en toe springt ze dan nog wel eens fout aan.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:25

mijn paardje doet dit rechtsom.

oefening die ik hiervoor krijg van mijn instructrice:
volte maken, buitenbeen eraan, volte kleiner maken, tot heel klein (zo klein mogelijk).. dan, dmv binnenbeen naar buiten laten wijken, meteen een zacht tikje met zweep op achterhand ((binnenkant), zo moet hij zijn juiste been activeren) buitenbeen in het wijken verleggen en aanspringen.

hij wordt zo gepushed zijn binnenachterbeen te gebruiken met aanspringen, en moet eigenlijk zo goe daanspringen.

ik moet deze oefening vaak herhalen, zo zal hij op alle benen even sterk en recht worden.

XxJodyxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:27

Probeer in de bocht een goede stelling naar binnen te vragen, mag best ver dan sprint die meestal wel goed aan.
Daarna op de volte sprint die minder snel mover of op de volte aan springen met stilling naar binnen

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:37

Probeer es voor de grap (met juiste stelling natuurlijk) je buitenschouder naar binnen te draaien wanneer je de hulp geeft voor het aanspringen. Meestal ligt het aan de ruiter. En het is het proberen waard

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:38

Let er ook goed op dat je niet aan je binnenteugel komt bij het aanspringen!! Ook het gewicht een ietsje naar binnen wil wel helpen.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:41

ik heb trouwens ook vaker gahoord van 'trucjes': op het verkeerde been lichtrijden met aanspringen bv

mss ook de moeite waard te proberen?

al zegt mijn instructrice steeds dat hij (= dus mijn paard, mss die van jou niet??) juist zijn been moet aansterken. vandaar bovenstaande oefening

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:43

Afwenden en voordat je weer op de hoefslag komt (=vrij scherpe wending) aanspringen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:24

VValar schreef:
Probeer es voor de grap (met juiste stelling natuurlijk) je buitenschouder naar binnen te draaien wanneer je de hulp geeft voor het aanspringen. Meestal ligt het aan de ruiter. En het is het proberen waard

hierin ga ik mee!
bovendien denk ik dat het krachtverlies is of een balans probleem, paard is natuurlijk nog jong. let ook goed op dat je je paard niet in de weg zit en een goede onafhankelijke zit hebt. is je paard wel recht en heb je druk op 2 teugels?

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:34

Marshaha schreef:
ik heb trouwens ook vaker gahoord van 'trucjes': op het verkeerde been lichtrijden met aanspringen bv

mss ook de moeite waard te proberen?

al zegt mijn instructrice steeds dat hij (= dus mijn paard, mss die van jou niet??) juist zijn been moet aansterken. vandaar bovenstaande oefening

Idd. Maar het moet natuurlijk eigenlijk zonder trucje kunnen, en dan ga ik mee met VValar.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:50

Ik heb juist geleerd om mijn buitenschouder naar achter te draaien ipv naar binnen... maar ik merk wel dat de theorie eigenlijk wel moeilijk is, in de praktijk heb ik er nooit moeite mee...

kannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:00

ik heb dit probleem indertijd ook gehad met een paard, we hebben alles geprobeerd, maar linksom sprong ze altijd rechts aan.
totdat ik les kreeg van Laurens van Lieren.
die zei: zet haar maar eens in de travers.
uuuuh....ik weet niet hoe....nou, hij uitgelegd, twee handen naar buiten, buitenbeen naar achteren
leggen.
en vanuit die draf aanspringen, en ze deed het!
het is onmogelijk andersom aan te springen als
ze de travers goed doet.
na vele keren op deze manier aanspringen is het
vanzelf opgelost, fantastisch toch?

elmiran

Re: steeds in de verkeerde galop(linksom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 19:56

Lijkt me wel leerzaam zo'n les van Laurens
ben op dit moment alleen nog maar een beetje aan het wijken en dat gaat al wel goed...travers kent ze nog niet
Als ik haar hoofd naar binne houd gaat ze nog erger over die buitenschouder de bak door...echt heel raar kan het moeilijk uitleggen misschien dat me pa het een keer kan filmen
De rechtergalop gaat altijd goed, nooit problemen mee gehad(eerst wel de stelling was niet goed, hoofd hield ze teveel naar de buitenkant)

Ik heb vandaag extra goed opgelet of ik linksom wel goed m'n gewicht meer op de binnezitbeenknobbel heb en dat deed ik dus...de 2de keer sprong ze goed aan, en de andere keren allemaal fout, een keer goed en toen wisselde ze ineens en zaten we weeer in contra

Bedankt voor alle tips, ga het morgen eens uit proberen en desnoods zet ik er nog een keer iemand anders op om te kijken of het haar wel lukt. Ze staat nu op m'n stage bedrijf en vandaag vertelde ik dat de linkergalop nog steeds slecht gaat en zou ze me wel weer een keer komen helpen.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 00:16

Interessant topic. Ik zit met hetzelfde probleem(maar dan net de andere kant op ).

Ik ga ook 's met de tips aan de gang. Ben benieuwd of het werkt.
Hou dit topic iig in de gaten

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:00

Probeer eerst je paardje goed recht te richten voordat je hem verder werkt naar galop. Ook de drang naar voren moet in orde zijn. Want het is een balans probleem en die moet eerst opgelost zijn voordat je aan galop gaat proberen. Het vreemde vind ik juist als je rechtsom rijd en je gaat galop aanspringen dat je paard verkeerd aanspringt, iets klopt er namelijk niet want het binnenachterbeen kan daardoor wat makkelijker naar voren komen en zou dus eigenlijk de linkergalop moeilijker moeten zijn om in goeie galop te krijgen. (als ik er vanuit ga dat je paard rechtsgebogen zou zijn, deze pakt meer linkerteugel en loopt op rechterhand over de schouder weg naar buiten of naar bakrand toe en op rechtervolte zal dit paard de volte uit zichzelf meer vergroten)

elmiran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 19:47

Bets schreef:
Probeer eerst je paardje goed recht te richten voordat je hem verder werkt naar galop. Ook de drang naar voren moet in orde zijn. Want het is een balans probleem en die moet eerst opgelost zijn voordat je aan galop gaat proberen. Het vreemde vind ik juist als je rechtsom rijd en je gaat galop aanspringen dat je paard verkeerd aanspringt, iets klopt er namelijk niet want het binnenachterbeen kan daardoor wat makkelijker naar voren komen en zou dus eigenlijk de linkergalop moeilijker moeten zijn om in goeie galop te krijgen. (als ik er vanuit ga dat je paard rechtsgebogen zou zijn, deze pakt meer linkerteugel en loopt op rechterhand over de schouder weg naar buiten of naar bakrand toe en op rechtervolte zal dit paard de volte uit zichzelf meer vergroten)

Het is niet de rechter galop maar de linker galop die fout gaat
m'n instructrice zei dat ze door m'n rechterbeen en rechterteugel heen loopt. Hier hebben we een hele tijd aan gewerkt, ik moest er van haar met sporen op rijden(ben nu inmiddels gestopt met lessen omdat ze me een paar dingen adviseerde waarmee ik het helemaal niet eens ben...slof en sporen dat vind ik te ver gaan vooral bij zo'n jongpaard.)

Ik heb vandaag dat geprobeerd om m'n buitenschouder naar binnen te draaien. Helaas werkte het niet(haha als ze dan ineens gek gaat doen lig ik er in die houding wel zo naast)
Daarna gedaan wat Carolien zei(van stage....) erg naar buiten laten kijken en dit doen totdat ze in galop zit. Normaal lukte dit niet goed omdat het paard dan zo dom is om dan gewoon tegen de bakrand op te lopen, moeilijk uit te leggen...heb me vandaag eens goed kwaad gemaakt...ben niet kwaad op m'n paard maar gewoon dat t steeds niet lukt heb haar nog meer naar buiten laten kijken en toen is ze uit eindelijk 3x achter elkaar goed aan gesprongen. Heb het kort gehouden omdat ze al erg moe is en best al wel een vachtje heeft.
Morgen ga ik het eens op de volte proberen

Citaat:
Afwenden en voordat je weer op de hoefslag komt (=vrij scherpe wending) aanspringen

deze heb ik al eens eerder gehoord(ook een tip van Carolien) ga ik morgen ook nog een keer proberen en dan beter m'n best doen.

Katie1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:57

De truukjes die je leert zijn misschien niet dé manier om je paard aan te laten springen, maar het is wel een manier om hem allereerst te trainen, als je paard goed getraind is op de linkerhand zal hij zelf doorkrijgen dat de linkergalop makkelijker is en dan kan je je hulp weer normaal maken

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:44

XxJodyxX schreef:
Daarna op de volte sprint die minder snel mover of op de volte aan springen met stilling naar binnen

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 02:30

ik heb een aantal trucjes die hier al genoemt zijn,, maar deze werkt zeer goed bij mijn paard: een klein mogelijke volte maken zodat ze juiste stelling aanneemt dan gewoon net zo lang blijven aansporen totdat je paard vanzelf in de galop gaat,, dus geen specefieke hulp geven..
bij mij werkt dit omdat mijn paard heel goed doorheeft waneer ik haar in galop wil zetten,, op dat moment neemt ze zo'n houding aan dat ze aan de stelling ontsnapt,, door haar vanzelf in de galopt te laten rollen doet ze dit niet.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 13:19

Citaat:
bij mij werkt dit omdat mijn paard heel goed doorheeft waneer ik haar in galop wil zetten,, op dat moment neemt ze zo'n houding aan dat ze aan de stelling ontsnapt,, door haar vanzelf in de galopt te laten rollen doet ze dit niet.

Dit doet mijn paard ook heb het gister goed gemerkt. Ze was gister de hele tijd aan t klieren, als ik haar terug wilde nemen(was de foute galop) bleef ze gewoon ff door gaan en ging ze super traag galopperen en dan pas terug. Als ik dan draaf dan weet ze dus al dat we weer aan gaan springen ergens en maakt ze zelf al af en toe een galopsprong erbij

Heb het gister op de normale manier geprobeerd. Goed nagevelijk gehouden, buitenbeen erbij en tik op d'r kont en toen ging het een paar keer goed
Ga maandag even de hindernissen iets verzetten of misschien dat ik er dan wel omheen kan rijden....dan kan ik haar op een wat kleinere volte zetten

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:07

ik denk toch dat het ook een probleem van de balans is. het paard is jong en heeft waarschijnlijk een nog niet zo'n goede balans. en komt daarom in de verkeerde galop terecht en springt ze over om haar balans te behouden. die van mij vind galoperen ook heel moeilijk maar ik moet haar wel met de binnenstelling in de galop vragen omdat zij van zich zelf al heel veel naar buiten kijkt. en ze springt nog veel over omdat ze nog niet de balans heeft die ze zou moeten hebben maar met veel traienen word dit zichtbaar beter. en veel overgangen rijden wil ook nog wel eens werken om de achterhand sterker te maken waardoor het paard een betere balans krijgt en daardoor de galop beter kan doen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 20:33

Ik heb nu al weer een paar dagen er aan gewerkt.

Ben toch weer op de normale manier gaan rijden, dus niet de kop naar buiten houden maar nu juist wat meer stelling naar binnen. Ik heb de afgelopen dagen gemerkt dat ze toch snel d'r hoofd meer naar buiten houd. Ze loopt nu steeds erg te drammen en te klieren. Gister was t zo erg dat ze de hele tijd met d'r hoofd schudde, teugels uit me handen wilde trekken en ze liep gewoon helemaal uit elkaar.
Op t laatst even in stap laag en rond gereden.
Daar merkte ik vandaag wel wat van! ze liep in draf makkelijk nagevelijk, soms wel erg in de krul maarja het hoofd was niet zo onrustig. Galop rechtsom ging goed. Linksom ging t de eerste keer goed, toen ik weer wilde draven begon t gedram...ze wil steeds harder draven en dan uiteindelijk weer aanspringen. Ik zat door en had d'r wel nagevelijk maar voelde duidelijk dat ze t bit vast had ofzo...ze probeerde de teugels uit me handen te trekken. Bij t aanspringen vloog d'r hoofd weer ineens omhoog en wilde ze gewoon steeds harder galopperen( bit weer vast....) heb haar op me zit en met een paar ophoudingen terug gereden. De hele tijd bleef ze klieren ...ik zat door en voelde steeds dat ze harder wilde, heb haar eens goed terug genomen en lekker sloom gedraafd. Merk nu duidelijk dat als ik de controle over alles heb ze goed aan springt. Zodra die stelling anders word(als ze d'r hoofd omhoog doet bij t aan springen) en ze t bit vast heeft gaat het gewoon mis .

Iemand nog tips hoe ik haar zover kan krijgen dat ze voor los laat? morgen ga ik de camera eens neer zetten dan heeft iedereen ook een beter beeld wat ze nou precies doet

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:07

mijne krijgt dezelfde grapjes als die van jou

zodra hij in de gaten heeft dat we weer aan de galop gaan beginnen gaat ie loeihard draven, of alvast aanspringen(fout).
hard aan mijn handen trekken.

wat ik moet doen van instructrice:
(en ja, ze zegt idd ook dat het een balans probleem is. dus voor hem is het gewoon nog een moeilijke oefening, vandaar wss de tegenstribbelingen)
zodra hij meer voorwaarts gaat dan ik zeg met mijn hulpen; halthouden.
weer aandraven, weer hetzelfde.
we moeten vaker hele korte stukjes galopperen, ipv een langere tijd een groot stuk.

succes!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:16

Vergeet niet dat je een jong paard hebt die nog maar kort gereden is, het kan dus ook een te kort aan kracht zijn.

In de bovenstaande tips ga ik mee, maar doe het vooral met rust en verstand.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:22

Mischien een stomme vraag, maar ik heb het zo snel niet terug kunnen vinden.....
Doet ze het ook aan de longeerlijn???

* als ze steeds goed aanspringt licht het echt aan jou, en breng jij het paard uit balans......
* Als ze het dan ook doet is het een kwestie van het paard sterker maken.... (dat moet toch wel, want dan wordt de oefening steeds makkelijker..)
Als het makkelijker is aan de longeerlijn, zou ik daarmee een tijdje oefenen...

(kijk wel even - met en zonder bijzet/hulpteugel en kleine en grote longeercirkel)

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:26

Op de grond kritisch naar je paard kijken, helpt vaak.... (niet tijdens het losgooien, als het een rijtechnisch probleem is)
Kijk precies wat ze doet en hoe het eigenlijk zou moeten.....
Daarna beslis je welke oefening je het beste kan gebruiken om dit op te lossen...
Ook via een opname - dat je jezelf ziet en ook kan zien wat je fout doet.....en hoe je paard op jouw hulpen reageerd.... (goed of fout,snel of langzaam,met twijfel of angst of zekerheid,ontspannen of gespannen)

Sterkte