Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

MysticTinker schreef:Ik rijd mn paard freestyle, en ik ben nu ook bezig met verzameling, en dan helemaal zonder teugeldruk of beendruk, alleen op de zit. Het is erg moeilijk, maar zeker mogelijk. Ik doe nu alleen drijven door met mijn bovenbenen te knijpen, mn onderbenen hangen de hele tijd los (behalve met aanspringen in galop en wijken enzo nog niet). Van voren laat ik hem ook helemaal los, en doe zelfs af en toe helemaal zonder hoofdstel rijden. En ook dan kán hij verzameld lopen, nog lang niet perfect, maar het begint te komen. Ik kan nu ook zo langzaam draven dat hij naast de stappende paarden mee kan draven, helemaal zonder teugels, alleen op de zit.
renske schreef:Want dat snap ik niet hoe ga je dat trainen zonder voor tegen houden.
renske schreef:@ Sonja, dus jij zegt dat je eigenlijk altijd wel met lichte begrenzing werkt en dat zonder begrenzing dus vrijwel onmogelijk is?
Sonja schreef:renske schreef:@ Sonja, dus jij zegt dat je eigenlijk altijd wel met lichte begrenzing werkt en dat zonder begrenzing dus vrijwel onmogelijk is?
Ja dat zeg ik inderdaad.
Ik rij western met mijn paarden en ook op degene die ik op 1 hand rijd met een flinke boog in de teugel, begrens ik aan de voorkant. Hoe licht dan ook.
Als je niet zou begrenzen, heb je uberhaupt geen hoofdstel nodig.
Overigens is dat het resultaat van heeeeel lang en hard werken. En zeker in het begin heb je die begrenzing gewoon nodig. Anders krijg je je paard niet geleerd wat je nou precies wilt met al die dingen die je met zit en benen en houdingen doet...
af en toe moet ik een kuit geven om achterhand laten gebruiken