Hoe krijg ik weer het vertrouwen terug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Hoe krijg ik weer het vertrouwen terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 22:29

Ik heb een tinkermerrie van 4 jaar waar ik nu in totaal 2 keer van afgevallen ben. De eerste keer (was in het begin van het inrijden) had ik een gekneusde rug, en de tweede keer (ongeveer twee weken geleden) had ik een gekneust stuitje en een pijnlijke onderrug.

Nu is het probleem dat ik haar niet echt meer vertrouw. Ik moet er dan wel even bij vermelden dat dit geen "standaard" tinker is, maar eentje met heel veel pit. De tweede keer dat ik viel was ook meer een schrikreactie van haar, ik had namelijk op de één of andere manier een strotouw aan mijn voet hangen die ergens op lag en waar ik aan bleef vast hangen, ze schrok en ik kreeg een lading spring capriolen te verduren die ik niet had kunnen uitzitten.

Nu heb ik dus al twee pijnlijke momenten met haar gehad, en elke keer als ik op haar stap krijg ik gelijk weer beelden voor me dat ik er weer af ga vallen. Ik wil hier graag vanaf, want ik wil gewoon weer lekker op haar kunnen rijden zonder bang te zijn.

Ik ben nu weer een beetje rustig aan bezig met haar, longeren, wel op haar stappen, maar dan gewoon rustig stappen of draven met de hoop dat het wel overgaat.

Ze staat op een fokkerij gestald, en de fokker had al gezegd dat ik haar beter kan verkopen als het zo blijft met mij, maar ik zie dat ook niet echt zitten, ik heb al een band met haar en wil haar niet kwijt, en vooral omdat het aan mij ligt en niet aan mijn merrie.

Heeft iemand zoiets meegemaakt e/o weet iemand tips voor mij om het vertrouwen weer helemaal terug te krijgen?

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:56

Uhm ja niet iedereen is in de wieg gelegd om jonge paarden (in) te rijden. Is helemaal niet erg, maar ga wel bij jezelf na of je dit kunt/wilt en durft. Zoniet dan kun je haar beter verkopen, is even slikken, maar uiteindelijk is je paard beter af en kun jij vooruit met een ouder, iets meer ervaren paard. Klinkt misschien een beetje lomp, maar met een paard waar je bang van bent kun je beter mee ophouden. Zeker een jong paard kan weleens een keer een bok geven en een sprintje trekken, en het zal niet de eerste keer zijn dat je daardoor eraf valt (geloof me maar, spreekt uit ervaring ) Dus de vraag is, ben jij bereid en bekwaam genoeg om een jong paard te rijden?

Goudkuipje

Re: Hoe krijg ik weer het vertrouwen terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:25

Verkopen hoor je mij niet zeggen Vraag eens of niet iemand anders je tinker wilt inrijden of doe het samen met iemand die er verstand van heeft, zodat je weer vertrouwen in je paardje krijgt. Ieder jong paard bokt en dat je na je valpartijen bang bent is heel normaal èn je paardje weet en voelt dat je nu bang bent en zal er misbruik van maken, dus ga niet nog eens zelf met haar stuntelen, maar vraag hulp!!! Ik durf te wedden dat als jij je vertrouwen weer teug hebt, dat je heel veel plezier van je paardje zult hebben
heel veel sterkte en succes

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:27

ik maak het dagelijks mee ik stap ook nooit zeker op een paard.......

Koop een goede bodyprotector, dat scheelt al enorm.

Verder gewoon blijven rijden, twee keer van een 4 jarige afvallen is ver onder het gemiddelde dus je doet best wat goed

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:48

Hey ook ik rijd voornamelijk jonge paarden in en ben er vorige zomer lelijk afgevallen waarbij get paard op mijn hoofd ging staan dus daarna was ook mijn vertrouwen een eind weg. Ben gewoon doorgegaan met lessen en ook is mijn instructeur er 2 x opgegaan waarna ik zag dat ze niets geks meer deed, het vertrouwen moet gewoon groeien ook heb ik idd bodyprotector en cap opgedaan en dat voelde veel zekerder...suc6 ermee, het komt wel goed! Ik dacht wr ook over haar te verkopen maar vondt haar zo leuk dat ik het diep van binnen niet wilde en nu rijd ik gewoon lekker op haar en durf weer door te pakken ook als ze vervelend is!

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:14

Dat je al bezig bent met longeren en daarna rijden vind ik zeker een goede optie. je hebt het idee dat hij zijn ergste energie al kwijt is en dat hij dan rustiger is met rijden (is ook wel zo)
probeer dit gewoon vol te houden en bouw dit langzaam af als je weer meer vertrouwen krijgt. neem ook les als je dit nog niet hebt. is altijd fijn als iemand in het midden staat om tips te geven en je gerust te stellen en je bent lekker met iets anders bezig.

blijf altijd zelf rijden. jij moet weer vertrouwen krijgen en jij moet er mee verder.

Mijn zus Hardi hier op bokt die is ook heel erg bang geweest voor ons paard (ik ook wel hoor) zij is door kantineruit en al heengegaan en zij heeft haar angst overwonnen door steeds zelf te blijven rijden en te longeren voor het rijden en heel veel les.

succes

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 16:25

In het begin dat ik mijn merrie aan het inrijden was, ging het superlekker vond ik....Het heeft een paar maanden geduurd eer ik los van de longeerlijn wou rijden, en het ging super goed met stappen en draven. Toen ik wou gaan galloperen ging ze echt megahoog bokken waar ik dus eigenlijk niet echt op berekend was en ik vloog eraf. Ik heb een poosje doorgeworsteld met haar tot ik het echt zat was (en op het laatst ook echt bang). Ik heb een advertentie geplaats op internet, en Peeri hier op bokt reageerde daar op en daar is mijn merrie een maandje naartoe gegaan voor het laatste beetje inrijden.

Toen ze terug was bokte ze nog af en toe wel eens met het aanspringen in galop, maar ik was er nu op gerekend en kon op tijd ingrijpen. Mijn vertrouwen in haar is daarna weer helemaal teruggekomen en ik kon haar weer lekker rijden, en het ging hartstikke goed....tot de laatste valpartij. En nu ben ik weer van voor af aan.

Ik ben gisteravond nog op mijn merrie gestapt (ben streng voor mezelf ), en het voelde wel weer goed aan, alleen was ze erg nerveus door die harde wind, maar ze bleef wel braaf stappen.

Ik ben nu in ieder geval van plan om het rijden en het longeren een beetje af te wisselen, zodat het voor haar niet saai wordt, en ik weer vertrouwen krijg. De laatste valpartij was gewoon pech, als ik geen strotouw aan mijn voet had bungelen was het super goed gegaan. Het is gewoon een tinker met een gebruiksaanwijzing, en ze is nog jong en onervaren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:32

Waarom ga je in hemelsnaam op je paard zitten als het zo stormt als gisteravond! De kans DAT het mis gaat, is dan natuurlijk drie keer zo groot als bij rustig weer.... Vind ik niet echt slim eerlijk gezegd.

Volgens mij kan een goede instructeur jou hier best doorheen helpen, want EIGENLIJK is er nog maar weinig fout gegaan. Twee keer domme pech... Kom op, bel eens iemand met wat ervaring met angstige ruiters, en laat je in een aantal lessen hierdoorheen helpen! Verkopen kan altijd nog joh, en volgens mij is het helemaal niet nodig.

Trouwens grappig wat je over je Tinker zegt. Ik geloof dat nog maar weinig mensen begrijpen wat een Tinker eigenlijk is.... Daar kan een beste scheut volbloed in zitten.... Zijn echt niet altijd van die halve dooie goedsullen...

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 22:02

Sonja schreef:
Waarom ga je in hemelsnaam op je paard zitten als het zo stormt als gisteravond! De kans DAT het mis gaat, is dan natuurlijk drie keer zo groot als bij rustig weer.... Vind ik niet echt slim eerlijk gezegd.

Volgens mij kan een goede instructeur jou hier best doorheen helpen, want EIGENLIJK is er nog maar weinig fout gegaan. Twee keer domme pech... Kom op, bel eens iemand met wat ervaring met angstige ruiters, en laat je in een aantal lessen hierdoorheen helpen! Verkopen kan altijd nog joh, en volgens mij is het helemaal niet nodig.

Trouwens grappig wat je over je Tinker zegt. Ik geloof dat nog maar weinig mensen begrijpen wat een Tinker eigenlijk is.... Daar kan een beste scheut volbloed in zitten.... Zijn echt niet altijd van die halve dooie goedsullen...

Oh het stormde wel, maar ik rijd gelukkig niet buiten , op de fokkerij waar mijn merrie gestald staat hebben ze een binnenbak, je hoorde alleen het plastic buiten wapperen en daar werd ze nerveus van.

En inderdaad mijn tinker is inderdaad geen dooie goedsul, maar een echte heethoofd waar je je handen soms aan vol hebt. Daarom denken sommigen mensen dat mijn merrie echt geen tinker kan zijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:07

JUIST een 'echte' Tinker heeft een 'vage' afstamming en kan derhalve een beste scheut volbloed in de aderen hebben zitten...

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 22:26

Sonja schreef:
JUIST een 'echte' Tinker heeft een 'vage' afstamming en kan derhalve een beste scheut volbloed in de aderen hebben zitten...

Haar vader is Crosby, een echte tinkerhengst , en haar moeder...tja volgens mij zat daar iets van een fries in ofzo, moeilijk te zeggen. Ik heb wel een foto van haar moeder op mijn site staan, de link, en dan rechtsbovenin:

http://members.lycos.nl/tinkersite/photoalbum0.html

Qua karakter heeft ze veel weg van haar moeder, die was ook wel "heet"

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:37

Prachtig dier heb je zeg!

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 22:40

Sonja schreef:
Prachtig dier heb je zeg!

Dank je wel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:52

Angeliekje schreef:

Heeft iemand zoiets meegemaakt e/o weet iemand tips voor mij om het vertrouwen weer helemaal terug te krijgen?

yep, ik! Toen ik iones kocht (zelf manegeruiter, hij 3 jaar en licht ingereden) ging het niet bepaald van een leien dakje. Ik ben heel veel eraf gevallen, kan niet meer natellen hoeveel. En ik stikte van de schrik. Nu ben ik nooit hard gevallen zoals jij, dat niet. Maar ja, vallen wil je niet he want je kunt nooit weten. Ik heb tips gekregen van mijn instructrice die mij vrij intensief begeleid heeft, over hoe ik in het zadel moest blijven zitten. Voorbeeld: een mens die schrikt kruipt in elkaar. Dat zal jij waarschijnlijk ook doen, in elkaar kruipen en voorover zitten als je paard je iets flikt. NIET doen. Dat is uitlokken tot nog meer pestgedrag. Je moet die reflex onderdrukken, jezelf grootmaken en ACHTEROVER leunen. Dit is een enkel voorbeeld.

Je kunt je vertrouwen echt maar op 1 manier terug krijgen: er weer op gaan zitten en RIJDEN. Niet afwachten tot er iets gebeurt, niet passief zijn in het zadel. Maar het paard met 2 benen voorwaarts drijven en naar die hand toe rijden. Zet hem maar eens flnk aan het werk, rijd veel overgangen en figuren achter elkaar. Ook al gieren de zenuwen door je keel en zit er lood in je schoenen. Dat vertrouwen komt uiteindelijk dan wel terug. Jij moet jezelf overwinnen.

Maar ga je zitten wachten.... dan ga je ook weer vliegen....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:56

Mordysh geeft volgens mij les aan angstige ruiters en die is daar erg goed in.
Ik weet niet meer precies waar ze woont, maar je zou er eens een pb aan kunnen wagen

Iets anders dan goed les nemen kan ik je niet aanraden. Even doorbijten met haar
Wegbrengen om even door te rijden kan helpen(als je daar dan zelf ook een aantal keren gaat lessen), maar ik denk dat dat in jouw geval het probleem niet, of iig niet helemaal, oplost.

Succes ermee!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:45

Begeleiding is inderdaad nodig, alleen al voor de "mental support".

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 14:12

Desiree schreef:
Begeleiding is inderdaad nodig, alleen al voor de "mental support".

Bedankt voor de tips , en begeleiding heb ik in principe wel, een stalgenoot van mij heeft wel ervaring, en zij zit op de juiste lijn met jullie. En ze geeft af en toe wel eens een paar aanwijzingen als ik aan het rijden ben. Maar zoals dat lang maken enzo wat je zei, dat spreekt me wel aan, want ik duik echt gelijk naar voren als ze bijvoorbeeld opzij springt van iets, daar moet ik duidelijk dus aan gaan werken.