paard dat aanvalt tijdens longeren overwonnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

paard dat aanvalt tijdens longeren overwonnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:43

ongeveer een jaar geleden op 26-8-2004 om precies te zijn had de man waar we haflingers verzorgen een nieuwe gekocht.
het diertje was pas 12 (is pas) en is pas op zijn 8ste geruind
dus heeft nogal hengstenkuren

hij kon bijna NIETs!!

dus dachten we, we gaan hem longeren...
nou mooi niet, hij was heel lief, we deden de kaptoom op , longeer lijnen aan enz...
de vriendin van mij die helpt met verzorgen van de paarden gaf mij gewoon de zweep aan, draaid de haf zich om en loop in volle galop met zijn oren plat in zijn nek achter mijn vriendin aan, die genoodzaakt was tussne de planken te springen.

dus dat hadden we maar gelaten (onder zadel met bit in (zachtste bit) is hij heel braaf.

nu overlaatst dus een jaar verder, had ik opbokt de raad gekregen om eens te longeren met de teugels zo door de voor benen ...
zoals het meisje op bokt doet die Invierno heeft en zij heeft goede commentaar gekregen...(mijn excuses als ik geen namen mocht noemen)

ik hem de teugels redelijk los gelaten... zodat hij "normaal" loopt niet onderin ofz o.
gewoon zijn bit aangedaan met een bitstukje zonder zadel.
ondertussen kent hij ons, en weet dat ik serieus NIET afgeef als hij zijn kuren doet! (bij mijn vriendin die tevens op hem rijd wel!)
hij deed zijn oren weer naar beneden en kwam op me af, ik ben toen heel groot voor hem gaan staan en keek hem in de ogen (staat in mijn paardenboek voor probleempaarden)
en ja hoor, hij staakte zijn "aanval"
hij kent volgens mij longeren niet goed
dus hem ik hem hele tijd rond geleid omdat hij altijd naar binnenkwam, en hem uitbundig geprezen als hij eenrondje of drie op de hoefslag (touw lengte) bleef.

zo hem ik hem na een half uurtje prima kunnen longeren!
de teugels heb ik wat strakker gemaakt (iets!!) zodat hij heel mooi loopt.
je zag dat hij echt zijn achterhand onderbracht (en deed zijn staart niet tussenzijn billen) en keek vrolijk rond.
zo heb ik hem zelf kunne longeren

na 20 minuten te longeren ben ik gestopt zodat ik het nie "overdoe"
en hij serieus spier pijn kreeg.

nu is mijn vraag

heb ik het goed gedaan??
mag ik dat nog doen nu hij al 13 is en nog nooit heeft gedaan?
en is dat goed dat hij zijn achterhand gebruikt als ik hem onderin (voorwaarts neerwaarts) laat lopen, ik vond dat hij heel ontspannen liep, en hij kon zijn nek mooi naar onder strekken!

graag antwoord
heb ervaring met longeren... maar sinds hij het nooit gedaan had..
aub rekening mee houden

ps: ik vraag raad, geen afbraak

_Mayo_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:00

Het klinkt best wel goed, maar als een paard zijn staart tussen zijn billen klemt is hij toch bang? Dus dat snap ik niet helemaal aangezien hij vlgens jou wel ontspannen loopt, uitleg?

En als hij 13 is en nog niks heeft gedaan had je beter minder dan een half uur kunnen longeren want zijn gewirchten zijn er nog niet op getraint om een half uur in een rondje te lopen, en dan kunnen er dus problemen mee komen.
Rustig op bouwen lijkt me dus beter.

Dit is raad, geen afbraak

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:22

Hij deed zijn staart juist NIET tussen zijn billen lees ik!

Ik denk dat je het wel goed hebt gedaan hoor! Als ie lekker ontspannen loopt is het goed en vooral grappig dat dat in-zijn-ogen-kijk gebeuren werkte! Paardentaal he... Als ie maar weet dat jij de baas bent!

Tuurlijk mag je hem wel aan het werk zetten, maar wel voorzichtig opbouwen, maar dat had je al wel door. Ik kan me voorstellen dat je de eerste paar keer wat langer doorgaat om even een goed resultaat te bereiken, daarna kan je wat korter longeren.

Dimple

Re: paard dat aanvalt tijdens longeren overwonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:28

Paard van 13 jaar? Met zulke streken?

Die kan wat mij betreft best lekker aan het werk worden gezet. Hij zal het niet gewend zijn, maar ik ben van mening dat wanneer hij 13 jaar is, wel wat kan hebben.

Ik denk dat je het heel goed hebt aangepakt. Complimenten. JIJ bent de baas, je hebt geduld en hij kan op jou vertrouwen.

Ga zo door!

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:32

Dimple schreef:
Paard van 13 jaar? Met zulke streken?

Die kan wat mij betreft best lekker aan het werk worden gezet. Hij zal het niet gewend zijn, maar ik ben van mening dat wanneer hij 13 jaar is, wel wat kan hebben.

Ik denk dat je het heel goed hebt aangepakt. Complimenten. JIJ bent de baas, je hebt geduld en hij kan op jou vertrouwen.

Ga zo door!

Helemaal mee eens... Ik weet niet of ik zo stoer zou blijven staan als een haflinger recht op me af kwam rennen met oren in z'n nek!

Woest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:57

haha...
ja dat had hij me nog al eens geflikt, dus dacht ik ..( na twee boeken over probleempaarden en paardenproblemen te hebben gelezen)
oh ja nog iets...
hij is al bereden hoor enzo (mischien vergeten bij te zetten) maar helemaaaaaaal niet tegoei
hij was bijna groen zal het zo zeggen..
hij is al die tijd bereden maar op super lage niveau (ik denk nog niet eens B )

maarja ben blij dat ik te horen krijg dat ik het goed gedaan heb!

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:05

bijzetten kan nooit kwaad mits je het maar goed doet en volgens mij heb je dat ook wel gedaan. het paard liep niet met zijn staart tussen de benen en had een ontspannen uitdrukking volgens jou. dan zal het wel goed zitten volgens mij. als het paard maar niet te lang achter elkaar zo hoeft te lopen is er niks mis mee(in het begin dan) lekker rustig opbouwen en dan komt het vanzelf wel goed

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:10

hallo
bijzetten moet je alleen doen als je paardje alle hulpen netjes doet bij het longeren.
Dan kan je hem een keer bijzetten maar doe dat dan ook pas als je al een min of 15 met hem losgewerkt hebt.
En zet dan ook hierbij weer een circel 15 meter doorsnee af.
veel succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:36

Ik vind dat je het goed gedaan hebt, je hebt hem laten zien dat jij de baas bent, hij heeft netjes zijn rondjes gelopen en jij bent netjes op tijd gestopt.

Als bijzetten helpt om de baas te worden so be it, sterker zijn ze sowieso, dus trucjes mogen gebruikt worden.

Succes er verder mee

Woest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 13:02

mercie allemaal.

ik vind het ook grappig...
het meisje dat op hem rijd (want we rijden bij dezelfde man maar dat is dan "haar" verzorghafje) die is een beetje "zachtaardig" .
en bij het springen bv. doet hij prima! maar soms als meneer geen goesting heeft dan stopt hij gewoon.
dan kan zij doen wat ze wil maar hij blijft weigeren.
dan loop ik op mijn dooie gemak naar de hindernis ga erlang staan en als hij langs komt dan wijs ik gewoon
en zeg: VOORUIT
en rara.... It Jumps!!
vind ik wel grappig.
ps: we krijgen elke zaterdag prive les.
dus we zijn niet "in het wilde weg" bezig

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:05

Sily schreef:
Ik vind dat je het goed gedaan hebt, je hebt hem laten zien dat jij de baas bent, hij heeft netjes zijn rondjes gelopen en jij bent netjes op tijd gestopt.

Als bijzetten helpt om de baas te worden so be it, sterker zijn ze sowieso, dus trucjes mogen gebruikt worden.

Succes er verder mee

Ik vind dat je daar mee moet oppassen want ga je hem ook bijzetten onder het zadel?
Hij moet toch echt leren naar de juiste hulpen.
Als je hem ff bijzet om hem de baas te zijn kan het heel verkeerd aflopen want dat is echt een kunst.
maar probeer het als je doet het ook weer aftebouwen zodat de basis uiteinedlijk vlekkeloos vergaat.
nogmaal veel succen en vooral veel plezier.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:17

Moniek hij kan toch ook luisteren naar stap, draf en galop met een bijzet om?

Ik bedoel idd niet bijzetten onder het zadel, ik denk dat als ze op de grond leider is dat ook helemaal niet nodig zou zijn.

Ik bedoelde het ook meer als extra hulp om het paard iets sneller af te kunnen zijn, waarbij je dus gewoon de normale stemhulpen etc. geeft.

Ik heb het bij mijn tink ook gebruikt, die ging de hele bak door en viel ook aan maar ben er opgestapt zonder bijzets toen het longeren zonder bijzets ook goed ging.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:22

haha nee ik bedoel als je paardje al heel slecht in het longeren is op de basis manier zeg maar.
dan zal ik geen bijzetteugels gebruiken om hem beter te laten luisteren.
maar als hij het al goed doet zoals je zegt dan is er niks aan de hand het ligt er ook aan wel effect je wilt berijken.