het diertje was pas 12 (is pas) en is pas op zijn 8ste geruind
dus heeft nogal hengstenkuren
hij kon bijna NIETs!!
dus dachten we, we gaan hem longeren...
nou mooi niet, hij was heel lief, we deden de kaptoom op , longeer lijnen aan enz...
de vriendin van mij die helpt met verzorgen van de paarden gaf mij gewoon de zweep aan, draaid de haf zich om en loop in volle galop met zijn oren plat in zijn nek achter mijn vriendin aan, die genoodzaakt was tussne de planken te springen.
dus dat hadden we maar gelaten (onder zadel met bit in (zachtste bit) is hij heel braaf.
nu overlaatst dus een jaar verder, had ik opbokt de raad gekregen om eens te longeren met de teugels zo door de voor benen ...
zoals het meisje op bokt doet die Invierno heeft en zij heeft goede commentaar gekregen...(mijn excuses als ik geen namen mocht noemen)
ik hem de teugels redelijk los gelaten... zodat hij "normaal" loopt niet onderin ofz o.
gewoon zijn bit aangedaan met een bitstukje zonder zadel.
ondertussen kent hij ons, en weet dat ik serieus NIET afgeef als hij zijn kuren doet! (bij mijn vriendin die tevens op hem rijd wel!)
hij deed zijn oren weer naar beneden en kwam op me af, ik ben toen heel groot voor hem gaan staan en keek hem in de ogen (staat in mijn paardenboek voor probleempaarden)
en ja hoor, hij staakte zijn "aanval"
hij kent volgens mij longeren niet goed
dus hem ik hem hele tijd rond geleid omdat hij altijd naar binnenkwam, en hem uitbundig geprezen als hij eenrondje of drie op de hoefslag (touw lengte) bleef.
zo hem ik hem na een half uurtje prima kunnen longeren!
de teugels heb ik wat strakker gemaakt (iets!!) zodat hij heel mooi loopt.
je zag dat hij echt zijn achterhand onderbracht (en deed zijn staart niet tussenzijn billen) en keek vrolijk rond.
zo heb ik hem zelf kunne longeren
na 20 minuten te longeren ben ik gestopt zodat ik het nie "overdoe"
en hij serieus spier pijn kreeg.
nu is mijn vraag
heb ik het goed gedaan??
mag ik dat nog doen nu hij al 13 is en nog nooit heeft gedaan?
en is dat goed dat hij zijn achterhand gebruikt als ik hem onderin (voorwaarts neerwaarts) laat lopen, ik vond dat hij heel ontspannen liep, en hij kon zijn nek mooi naar onder strekken!
graag antwoord
heb ervaring met longeren... maar sinds hij het nooit gedaan had..
aub rekening mee houden
ps: ik vraag raad, geen afbraak
)